|
|||||||||||||||||
Pondelok 11.Septembra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Najslávnejšia česká maliarkaIba málo žien preniklo do sveta mužov tak ako Toyen. Musela sa však vzdať svojej ženskej identity. Vybrala si tajomný pseudonym, obliekala sa ako muž, hovorila i písala v mužskom rode. A aj napriek tomu, že takto odišla zo ženského sveta, stala sa najvýznamnejšou českou maliarkou 20. storočia. Jej najlepšie obrazy pôsobia dodnes uhrančivo. Znovuobjavenie: tak možno zhrnúť retrospektívu výtvarného diela Toyen, ktorú videlo v Prahe okolo 60-tisíc návštevníkov. Marie Čermínová sa narodila v roku 1902, v roku 1923 sa z nej stala Toyen. A tá nemá rodinu, minulosť ani detstvo. Vo svojom tajomstve bola dôsledná. Nikdy nereagovala na otázky týkajúce sa jej predchádzajúceho života. Narodila sa prosto jednoducho ako Toyen. Nesklonný a bezrodý pseudonym mal zrejme Marii Čermínovú oslobodiť a zrovnoprávniť. Možno však, že svedčí aj o istej bezradnosti v hľadaní vlastnej orientácie. Toyen, sama nespútaná akýmikoľvek konvenciami, celý život obdivovala spoločenských reformátorov. Pohybovala sa v anarchistických zoskupeniach a podľa Teigeho svedectva bola od jej vzniku aj v prvej pražskej komunistickej skupine. Maliarstvu sa táto výnimočná žena začala venovať okolo roku 1922. Od roku 1923 sa stala členkou avantgardného združenia Devětsil. Takmer dvadsať rokov bol jej umeleckým partnerom Jindřich Štyrský V roku 1925 s ním odišla do Francúzska, kde spolu iniciovali vlastný umelecký smer - artificielizmus, pohybujúci sa medzi surrealizmom a abstrakciou. Dnes je tento smer považovaný za najobjavnejšiu etapu v diele Toyen i Štyrského V roku 1947 odišla do Francúzska a stala sa členkou parížskej surrealistickej skupiny združenej okolo Andrého Bretona. V Paríži mala v rokoch 1947 až 1962 šesť samostatných výstav. Svoj vzťah k erotike Toyen skrývala, jej súkromný život je neznámy. Nesprevádzali ju žiadne napäté osobné vzťahy či dokonca škandály. Naopak, žiadne problémy jej nerobilo zrealizovať erotické motívy na plátne. Bola vôbec jednou z prvých maliarok, ktorá si to trúfla. Po prvý raz sa u nej tieto námety objavujú okolo roku 1925. Skupina asi 20 kresieb z tohto roku zachytáva najrôznejšie sexuálne praktiky vrátane skupinového sexu, masturbácie a sodomie. Maľuje slávny Raj černochov, kreslí pre Erotickú revue, zaujíma sa o lesbickú lásku. Nikdy však na svojich obrazoch nezobrazovala seba - tým sa podstatne odlišovala od iných surrealistiek. Maľovanie bolo pre Toyen prirodzenou vnútornou potrebou, nespájala ju s ctižiadosťou. Sama sa nepresadzovala, ale ani neprispôsobovala kritikom . Svojou tvorbou nikdy nezbohatla. Keď bola v roku 1969 rozpustená parížska surrealistická skupina, Toyen to ťažko prežívala. Šesťdesiatsedemročná maliarka sa viac a viac uzatvára do svojho vlastného sveta. Deviateho novembra 1980 si všetky svoje tajomstvá necháva navždy pre seba.
(mb) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |