|
|||||||||||||||||
Streda 13.Septembra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sú lepší a lacnejší než domáciBanské stavby úspešne podnikajú v zahraničí Slovenskí stavbári sa vďaka reštrikčnej politike súčasnej vlády nachádzajú už druhý rok v hlbokej kríze. V minulom roku klesla stavebná produkcia o 26 % a v tomto roku zatiaľ o ďalších 8,3 %. Útlm stavebníctva spôsobilo aj pozastavenie výstavby diaľnic a diaľničných tunelov. Táto skutočnosť veľmi negatívne ovplyvnila aj činnosť akciovej spoločnosti Banské stavby Prievidza. Vďaka dobrým preferenciám sa im podarilo umiestniť svoje kapacity v Nemecku a v Slovinsku. Napriek stagnácii slovenského stavebného trhu za prvých sedem mesiacov prestavali takmer 400 mil. Sk, z toho až 58 % v zahraničí. Najmä v Nemecku je značka Bespa znakom najvyššej kvality a odbornosti a rovnakú mienku o kvalite banských tunelárov zo Slovenska majú aj partnerské firmy v Sýrii, v Slovinsku alebo v Česku. O čestnosti podnikania najlepšie svedčí skutočnosť, že ani jednému z partnerov, s ktorými kooperujú, nie sú dlžní ani korunu, čo sa však nedá povedať o ich odberateľoch, ktorí im dlhujú 80 mil. Sk. V čom sú korene úspechov? Dokázali sa už transformovať na moderný stavbársky podnik? O odpoveď sme požiadali generálneho riaditeľa Ing. Jaroslava Kapustu: Aj keď sa nám darí dosahovať relatívne dobré výsledky, nemyslím si, že sme s transformáciou na konci. Čaká nás ešte dosť práce najmä s premenou myslenia našich ľudí, aj keď nám v tom dosť pomáha častý pobyt v zahraničí. Napríklad sme predčasne skončili výstavbu tunelového prevádzača v Sýrii, úspešne sme skončili výstavbu železničného tunela v Stanjevci v Slovinsku a máme štyri stavby v Nemecku. V tomto roku plánujeme objem stavebných prác v hodnote vyše 600 mil. Sk a zabezpečiť tak prácu pre 600 zamestnancov. Na Slovensku je to so zákazkami slabé a v súčasnosti pracujeme iba na výstavbe prvého diaľničného tunela na Branisku. Preto sme sa museli vybrať do sveta. Napríklad v Nemecku pracujeme na najdlhšom diaľničnom tuneli Rennsteig v Durýnskom lese, kde sa buduje diaľničný úsek smerom do Erfurtu. Podobne pracujeme na mimoriadne veľkej investícii, na 175 km dlhej podzemnej železničnej rýchlodráhe medzi letiskom vo Frankfurte nad Mohanom a Kolínom nad Rýnom. Chceme sa vrátiť do Slovinska, kde by sme mali s jednou talianskou firmou budovať diaľničný tunel. Život nás núti hľadať náhradu za slovenský stavebný trh, pretože našu klientelu tvorili v nedávnej minulosti najmä slovenské banské firmy. Ich činnosť sa utlmila, a tak sme došli o prácu. Koreňom nášho úspechu v zahraničí je, že robíme kvalitnejšie, odbornejšie než oni, a pritom sme lacnejší, a tak sa nám darí presadzovať aj na týchto teritóriách. Toľko generálny riaditeľ Banských stavieb Ing. Jaroslav Kapusta. Nepochybne, že ponúkol recept, ako môžu dosiahnuť v zahraničí úspech aj ďalšie slovenské a nielen stavebné firmy. Matej Zahoran |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |