|
|||||||||||||||||
Streda 13.Septembra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Brzdia delimitáciu učilíšťPrečo sú dve línie v strednom školstve? Združená stredná škola obchodu a služieb v Piešťanoch vznikla 1. júla t. r. zlúčením Stredného odborného učilišťa a Dievčenskej odbornej školy ako jedna z dvoch škôl, ktoré prešli reorganizáciou školstva v rámci Trnavského kraja k tomuto dátumu (druhá sídli v Galante). Zriaďovaciu listinu vydal príspevkovej organizácii Krajský úrad v Trnave na základe zaradenia školy ministerstvom školstva do siete stredných škôl. Deväťdesiatka pedagógov a majstrov odbornej výchovy tak pripravuje od nového školského roka 900 žiakov v troch oblastiach vzdelávania v trojročných učebných odboroch, končiacich sa výučným listom (kuchár, čašník, cukrár, kaderník, predavač, krajčír pre pánske a dámske odevy), v denných štvorročných študijných odboroch končiacich sa maturitou (čašník - servírka, kozmetička, obchod a podnikanie) a dvojročnom nadstavbovom štúdiu nadväzujúcom na trojročné učebné odbory, končiace sa maturitnou skúškou (odevníctvo, vlasová kozmetika, prevádzka obchodu a spoločné stravovanie). Výhodou združenia je predovšetkým ekonomická stránka či už zjednodušenou účtovnou agendou, podstatne jednoduchším prevádzkovaním, ale aj väčšou variabilitou študijných a učebných odborov, konštatuje riaditeľka školy RNDr. Mária Fodorová. Nevýhodou Dievčenskej odbornej školy bolo jej zaradenie do rozpočtovej sféry, pričom SOU bolo príspevkovou organizáciou. Novovzniknutá škola bude financovaná z príspevku na výučbu žiakov a z finančných prostriedkov, ktoré si získa predajom výrobkov a poskytovaním služieb. Výška príspevku závisí od charakteru učebného odboru a počtu žiakov, vlani dosiahla maximálnu výšku 700 Sk na jedného žiaka. Osobne považujem zlúčenie za pozitívny krok a prínos, okrem spomínaných výhod je to do určitej miery aj povznesenie samotného kreditu školy. Združujú sa jedine tie, ktoré do roku 1996 boli zriaďované ministerstvom školstva. To jediné totiž dalo podnet na delimitáciu odborných učilíšť pod krajské úrady. Tie stredné odborné učilištia, ktoré zriaďujú rezortné ministerstvá, sa delimitácii bránia, a tak na Slovensku vzniká ďalšia disproporcia v systéme financovania, zriaďovania a riadenia stredného školstva dvoma líniami. Zora Petrášová |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |