|
|||||||||||||||||
Streda 13.Septembra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dobrá vec sa podarila. Treba ísť ďalejVýberový vzdelávací program na podporu exportu úspešne došiel do cieľa Slávnostným odovzdaním certifikátov úspešným absolventom sa uplynulý piatok skončil projekt PHARE s oficiálnym názvom Slovakia Export Development Programme Training Component. V podstate išlo o dvojročný výberový vzdelávací program zameraný na oblasť marketingu a exportného marketingu. Jeho korene siahajú do rokov 1995 a 1996, keď sa na ministerstve hospodárstva analyzovala potreba takéhoto typu vzdelávania na Slovensku. Do štádia realizácie sa myšlienka vyškoliť skupinu školiteľov, ktorí budú získané poznatky šíriť ďalej, dostala v roku 1997 ako jeden zo šiestich komponentov Národného programu na podporu exportu, na ktorý sa v tom čase vyčlenilo 3,5 mil. EUR. Hlavným dôvodom na organizovanie programu bolo pomôcť slovenským lektorom, konzultantom a trénerom zlepšiť a rozvinúť vedomosti i zručnosti v oblasti marketingu a exportného marketingu, aby vedeli efektívne uspokojiť potreby slovenských firiem. Nosnou časťou projektu bolo vytvoriť základňu ľudí s kvalitným medzinárodným know-how, ktorí v slovenskom prostredí vytvoria konzultačné jednotky, prostredníctvom ktorých budú odovzdávať svoje skúsenosti ďalej, povedal Ján Ježo, riaditeľ Exportného informačného centra. Monopol zahraničného obchodu dávno zanikol a zvládnutie marketingových krokov je problémom najmä pre malé a stredné podniky. Tender na organizovanie celého projektu vyhral rakúsky Inštitút pre ekonomický rozvoj (WIFI) pri Rakúskej obchodnej komore. Ako poznamenal riaditeľ WIFI Austria Stefan Hlawacek, ide o jedno z najväčších vzdelávacích centier v Európe. Každý rok sa na jeho seminároch zúčastní asi 300-tisíc ľudí, pričom v ponuke má vyše 22-tisíc rôznych typov kurzov. Od roku 1990 začal WIFI svoje aktivity rozširovať aj za hranice Rakúska, najmä do krajín strednej a východnej Európy. Dodnes na vzdelávacie aktivity v zahraničí preinvestoval takmer 140 mil. ATS. Domácim partnerom hlavného organizátora bola spoločnosť EuroSolutions, jedna zo špecializovaných spoločností spojených pod hlavičkou Jenewein Partnership International. Franz Koppensteiner, projektový manažér WIFI Austria, pri príležitosti slávnostného skončenia projektu, na ktorý sa z prostriedkov PHARE vyčlenilo 300 000 EUR, prejavil uznanie, že považuje priam za senzačné, že ho začalo i skončilo dvadsať účastníkov. Dnes úspešní absolventi s medzinárodne uznávaným certifikovaným diplomom WIFI v rukách boli pred viac ako dvoma rokmi vybratí na základe výberového konania. V ňom sa hodnotili predovšetkým ich teoretické vedomosti a interpersonálne zručnosti potrebné pre konzultanta a trénera. Kritériom výberu bolo univerzitné vzdelanie, praktické skúsenosti z marketingu a manažmentu, trénerské a konzultačné skúsenosti a osobnostné kompetencie. Absolvovať 22-týždňový cyklus nebolo pre účastníkov, ktorí semináre z väčšej časti navštevovali vo voľnom čase, určite jednoduché. Celý program tvorili dva moduly, z ktorých každý trval 11 týždňov. V rámci každého modulu sa uskutočnilo osem týždňových seminárov a tri supervízie. Témy seminárov boli vybrané tak, aby pokryli všetky aspekty marketingu a oblasti nevyhnutné pre export (napríklad Financovanie exportu a podobne). Každý seminár mal teoretickú a praktickú časť. Počas štyroch dní sa riešili rôzne prípadné štúdie s využitím rôznych marketingových nástrojov. Následne sa prezentovali výsledky ich riešení, na ktoré účastníci dostali spätnú väzbu od lektorov. Ako informovala Jana Lorencová, projektová manažérka spoločnosti EuroSolutions, v rámci praktickej časti mali účastníci príležitosť prezentovať získané know-how v troch rôznych typoch prezentácií. Prvá a tretia prezentácia sa organizovali v spolupráci s regionálnymi obchodnými komorami v Trenčíne a Žiline vo forme seminára, ktorého účastníkmi boli predstavitelia slovenských podnikov a firiem. Druhá supervízia bola zameraná na konzultačnú činnosť. Počas nej si mali účastníci pripraviť riešenie skutočného marketingového problému, ktoré následne predstavili predstaviteľom vybranej spoločnosti spolu s odporúčaniami krokov, ktoré by firma mala spraviť, aby dospela k riešeniu daného problému. Po skončení druhej teoretickej časti sa uskutočnila druhá supervízia, ktorá bola zameraná na preverenie a aplikáciu získaných poznatkov. Účastníci boli v tejto časti hodnotení pri príprave prezentácií a prezentačných materiálov a absolvovali test. Celý program vyvrcholil minulý týždeň dvojdňovým odborným seminárom Marketing cesta k úspešnému obchodu na slovenskom i zahraničných trhoch. Určený bol najmä vlastníkom malých a stredných firiem bojujúcich o miesto na trhu, podnikateľom pociťujúcim nedostatok kapitálu, riadiacim a vrcholovým manažérom a marketingovým pracovníkom, ktorí mohli samostatne zhodnotiť kvalitu a úroveň absolventov programu. Všetky spomínané supervízie mali verejný charakter, pretože snaha o nadviazanie kontaktov s potenciálnymi odberateľmi získaných vedomostí a zručností bola už od začiatku pevnou súčasťou programu. A tá bude prvoradá aj v budúcnosti. Sám vzdelávací program sa úspešne skončil, avšak jeho skutočným úspechom budú až praktické výsledky, ktoré sa prejavia vo zvýšení slovenského exportu. Pri nadväzovaní kontaktov bude hlavná aktivita ležať na pleciach dvadsiatky absolventov trénerov a konzultantov, organizátorov, obchodných komôr a podobne. Rozhodne však záujem a najmä možnosti tých, ktorí medzinárodne osvedčený recept potrebujú. Jana Hyžová |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |