Hospodársky denník
USD49,616 Sk
EUR42,915 Sk
CHF28,077 Sk
CZK1,21 Sk
  Štvrtok  14.Septembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Štát sa nemôže k letectvu obracať chrbtom

Predstavitelia Slovenských aerolínií na Hospodárskom klube (NEF) o rozvojových cieľoch

Míting Hospodárskeho klubu (NEF) minulý týždeň v piatok v bratislavskom hoteli Danube bol venovaný leteckej doprave. Okrem trendov rozvoja vo svete (hosťom bol generálny riaditeľ Medzinárodného letiska Ženeva Jean-Pierre Jobin) sa hovorilo o problémoch tohto odvetvia na Slovensku. Už sme uverejnili vystúpenie predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa Slovenských aerolínií Ing. Pavla Mladého, dnes prinášame informácie o technickom rozvoji spoločnosti od technického námestníka Ing. Miloslava Mészárosa.

Technika je strategická otázka

M. Mészáros o výbere vhodných typov lietadiel

Každá letecká spoločnosť stojí pred strategickým rozhodnutím, aký typ (typy) lietadla si zvolí na uskutočnenie svojich obchodných a podnikateľských zámerov. Toto rozhodnutie je závislé od niekoľkých kľúčových momentov: od kapacity lietadla, jeho ekonomiky na danej linke, ponuke vhodného typu lietadla na trhu a napokon finančných možností a zdrojov spoločnosti. Vzhľadom na skutočnosť, že SR po svojom vzniku nedostala ani jedno lietadlo v rámci delenia federálneho majetku, bolo potrebné túto situáciu riešiť komplexným podnikateľským zámerom, ktorý by obsahoval túto možno najdôležitejšiu časť - obstaranie lietadlovej techniky.

Slovenské aerolínie ako jediný podnikateľský subjekt v slovenskom civilnom letectve spracovali takýto zámer a v súčasnosti ho úspešne realizujú v praxi. Koncepcia obstarania lietadlovej techniky vychádza zo zásady nákupu novej západnej leteckej techniky, prípadne prenájmu takých lietadiel, ktoré spĺňajú technické podmienky pre lety v krajinách EÚ. Koncepcia zahŕňa tri kategórie lietadiel vhodných na prevádzkovanie leteckých liniek zo Slovenska, ktoré sa v určených časových horizontoch dovezú alebo už doviezli na Slovensko.

Tri druhy lietadiel

Sú to tieto kategórie:

a) tri prúdové lietadlá s kapacitou 157 sedačiek – využívané hlavne na pravidelnú dopravu smerom na Rusko a Blízky východ a na nepravidelnú dopravu do oblasti Stredomoria, lety pre OSN, prepravu športovcov a pod.

b) dve prúdové lietadlá pre 50 pasažierov – určené hlavne na pravidelnú dopravu do krajín Európskej únie,

c) dve až tri turbovrtuľové lietadlá pre 35 pasažierov – určené na pravidelnú vnútroštátnu dopravu a regionálne linky.

V kategórii prúdových lietadiel s kapacitou 157 sedačiek prevádzkujú Slovenské aerolínie 3 nové Tupolevy TU-54M, ktoré spĺňajú všetky požiadavky pre lety do krajín Európskej únie. Sú vybavené moderným navigačným vybavením západnej proveniencie, ktoré zvyšuje bezpečnosť a ekonomiku letu. Maximum sa urobilo aj pre pohodlie pasažierov výmenou ruského interiéru za interiér západnej výroby a štandardu. Rozhodnutie o dovoze týchto lietadiel vychádzalo ako ekonomicky najvýhodnejšie, s možnosťou okamžite naštartovať činnosť spoločnosti a spustiť finančné toky. Toto riešenie je dočasné a v tejto kategórii sa budeme orientovať na dva typy ponúkané v súčasnosti, a to americký Boeing a západoeurópsky Airbus, ktoré vedú medzi sebou ostrý konkurenčný boj o trhy. Nákup nového lietadla od týchto výrobcov v súčasnosti je finančne taký náročný, že sa stáva nereálny pri rozbiehaní leteckej spoločnosti. Nové lietadlá stoja 40 – 45 mil. USD/ks.

V tejto kategórii môže vstúpiť na trh ďalší konkurent z Ruska, a to Tupolev TU-334-100, určený pre 102 pasažierov s veľmi dobrými prevádzkovými parametrami, ktorého certifikácia práve prebieha.

V kategórii prúdových lietadiel s kapacitou 50 sedačiek je situácia zložitejšia. Ako najvýhodnejší sa javí brazílsky Embraer –145 a kanadský Bombardier. Ich cena sa pohybuje v rozpätí 19,5 – 23 mil. USD/ks. Výrobné kapacity sú však vypredané až do konca roku 2001. Vzhľadom na skutočnosť, že oba typy sú relatívne nové, nákup/prenájom už použitých je ťažší.

V kategórii turbovrtuľových lietadiel s kapacitou okolo 35 pasažierov je v ponuke niekoľko typov – ukrajinský An-140, francúzsky ATR-42, kanadský DASH-8. Slovenské aerolínie sa orientujú na švédsky výrobok SAAB-340, ktorý sa z rôznych hľadísk javí ako najvýhodnejší pre už prevádzkované a plánované destinácie. Spomenuté typy tejto kategórie sú prevažne drahšie aj v prevádzke aj pri zaobstaraní, prípadne nie sú ešte v sériovej výrobe, a preto naša spoločnosť s nimi neuvažuje.

Okrem spomenutých aktivít Slovenské aerolínie v roku 1998 vypracovali zadanie technických podmienok a realizovali dovoz lietadla TU-154M Salón, určeného na dopravu našich najvyšších ústavných činiteľov. Toto lietadlo spĺňa najnáročnejšie kritériá na ich dôstojnú dopravu a je plne porovnateľné s tzv. business-jetmi typu Boening alebo Airbus.

Bezpečnosť prvoradá

Slovenské aerolínie vykonávajú údržbu lietadiel vlastnými silami a k tomu budujú potrebné personálne, finančné a materiálne zázemie. Údržba lietadiel sa vykonáva na vysokej profesionálnej úrovni vyškoleným personálom na základe požiadaviek predpisov západoeurópskych Spojených leteckých úradov a Leteckého úradu SR. Na splnenie týchto náročných požiadaviek kladených na personál využívajú Slovenské aerolínie absolventov Žilinskej univerzity a učňovských škôl, ktorí takto majú možnosť nájsť svoje uplatnenie v praxi. Technické priestory, pozemné vybavenie, skúšobné zariadenia a náhradné dielce sa nachádzajú na letisku M. R. Štefánika v Bratislave. V tejto súvislosti treba poukázať na akútnu potrebu výstavby nového moderného hangáru spolu s pomocnými technickými priestormi, pretože tie, ktoré sa nachádzajú na letisku, dnes ich majiteľ, ktorý, mimochodom, v minulosti mal ambície stať sa národným leteckým dopravcom, prenajíma ako skladové priestory pre firmy, ktoré s leteckou dopravou nemajú nič spoločné.

Slovenské aerolínie od samého začiatku svojej činnosti kladú maximálny dôraz na bezpečnosť a kvalitu. Toto krédo sa odvíja v každodennom úsilí hlavne pri zabezpečovaní údržby leteckej techniky, a takto sú vedení aj naši zamestnanci. Jednoducho to patrí k základom našej firemnej kultúry. Má to veľký význam aj v súvislosti s naším očakávaným vstupom do OSN, aby sme tam prišli ako rovnocenní, vzdelaní odborníci, ktorí ovládajú svoje remeslo a budú prínosom v činnosti leteckých spoločností vyspelých štátov.

počasie

n Dnes bude prevažne oblačno, miestami prehánky, ojedinele aj búrky. Cez deň od severu ubúdanie zrážok a zmenšovanie oblačnosti. Najvyššia denná teplota 21 až 25, na severe okolo 18 stupňov. Slabý premenlivý, cez deň prevažne severozápadný vietor 2 až 6 m/s. Na horách vo výške 1500 m klesne teplota na 11 stupňov. V piatok bude polojasno až oblačno. V sobotu od západu veľká oblačnosť až zamračené a na viacerých miestach prehánky, ojedinele aj búrky. Popoludní na západe zmenšovanie oblačnosti. Najnižšia nočná teplota v piatok 15 až 10, v sobotu 16 až 12, najvyššia denná 21 až 26, v sobotu 19 až 23, na Kysuciach, na Orave a v Liptove okolo 17 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 6.30 a zapadne o 19.02 hod.

Amsterdamzamračené18
Aténypolojasno29
Belehradpolooblačno27
Berlínprehánky19
Bratislavaoblačno23
Bruselprehánky19
Budapešťdážď20
Bukurešťpolooblačno24
Frankfurtoblačno23
Helsinkipolooblačno15
Istanbulpolooblačno25
Kodaňdážď14
Kyjevoblačno18
Lisabonpolojasno27
Londýndážď20
Madridpolojasno30
Milánopolooblačno26
Moskvapolooblačno14
Osloprehánky13
Parížpolooblačno24
Prahaprehánky20
Rímpolojasno28
Sofiapolojasno26
Štokholmprehánky14
Varšavaprehánky16
Viedeňoblačno21
Záhrebpolooblačno25
Ženevaoblačno23

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.