|
|||||||||||||||||
Štvrtok 14.Septembra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Štát sa nemôže k letectvu obracať chrbtomPredstavitelia Slovenských aerolínií na Hospodárskom klube (NEF) o rozvojových cieľoch Míting Hospodárskeho klubu (NEF) minulý týždeň v piatok v bratislavskom hoteli Danube bol venovaný leteckej doprave. Okrem trendov rozvoja vo svete (hosťom bol generálny riaditeľ Medzinárodného letiska Ženeva Jean-Pierre Jobin) sa hovorilo o problémoch tohto odvetvia na Slovensku. Už sme uverejnili vystúpenie predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa Slovenských aerolínií Ing. Pavla Mladého, dnes prinášame informácie o technickom rozvoji spoločnosti od technického námestníka Ing. Miloslava Mészárosa. Technika je strategická otázka M. Mészáros o výbere vhodných typov lietadiel Každá letecká spoločnosť stojí pred strategickým rozhodnutím, aký typ (typy) lietadla si zvolí na uskutočnenie svojich obchodných a podnikateľských zámerov. Toto rozhodnutie je závislé od niekoľkých kľúčových momentov: od kapacity lietadla, jeho ekonomiky na danej linke, ponuke vhodného typu lietadla na trhu a napokon finančných možností a zdrojov spoločnosti. Vzhľadom na skutočnosť, že SR po svojom vzniku nedostala ani jedno lietadlo v rámci delenia federálneho majetku, bolo potrebné túto situáciu riešiť komplexným podnikateľským zámerom, ktorý by obsahoval túto možno najdôležitejšiu časť - obstaranie lietadlovej techniky. Slovenské aerolínie ako jediný podnikateľský subjekt v slovenskom civilnom letectve spracovali takýto zámer a v súčasnosti ho úspešne realizujú v praxi. Koncepcia obstarania lietadlovej techniky vychádza zo zásady nákupu novej západnej leteckej techniky, prípadne prenájmu takých lietadiel, ktoré spĺňajú technické podmienky pre lety v krajinách EÚ. Koncepcia zahŕňa tri kategórie lietadiel vhodných na prevádzkovanie leteckých liniek zo Slovenska, ktoré sa v určených časových horizontoch dovezú alebo už doviezli na Slovensko. Tri druhy lietadiel Sú to tieto kategórie: a) tri prúdové lietadlá s kapacitou 157 sedačiek využívané hlavne na pravidelnú dopravu smerom na Rusko a Blízky východ a na nepravidelnú dopravu do oblasti Stredomoria, lety pre OSN, prepravu športovcov a pod. b) dve prúdové lietadlá pre 50 pasažierov určené hlavne na pravidelnú dopravu do krajín Európskej únie, c) dve až tri turbovrtuľové lietadlá pre 35 pasažierov určené na pravidelnú vnútroštátnu dopravu a regionálne linky. V kategórii prúdových lietadiel s kapacitou 157 sedačiek prevádzkujú Slovenské aerolínie 3 nové Tupolevy TU-54M, ktoré spĺňajú všetky požiadavky pre lety do krajín Európskej únie. Sú vybavené moderným navigačným vybavením západnej proveniencie, ktoré zvyšuje bezpečnosť a ekonomiku letu. Maximum sa urobilo aj pre pohodlie pasažierov výmenou ruského interiéru za interiér západnej výroby a štandardu. Rozhodnutie o dovoze týchto lietadiel vychádzalo ako ekonomicky najvýhodnejšie, s možnosťou okamžite naštartovať činnosť spoločnosti a spustiť finančné toky. Toto riešenie je dočasné a v tejto kategórii sa budeme orientovať na dva typy ponúkané v súčasnosti, a to americký Boeing a západoeurópsky Airbus, ktoré vedú medzi sebou ostrý konkurenčný boj o trhy. Nákup nového lietadla od týchto výrobcov v súčasnosti je finančne taký náročný, že sa stáva nereálny pri rozbiehaní leteckej spoločnosti. Nové lietadlá stoja 40 45 mil. USD/ks. V tejto kategórii môže vstúpiť na trh ďalší konkurent z Ruska, a to Tupolev TU-334-100, určený pre 102 pasažierov s veľmi dobrými prevádzkovými parametrami, ktorého certifikácia práve prebieha. V kategórii prúdových lietadiel s kapacitou 50 sedačiek je situácia zložitejšia. Ako najvýhodnejší sa javí brazílsky Embraer 145 a kanadský Bombardier. Ich cena sa pohybuje v rozpätí 19,5 23 mil. USD/ks. Výrobné kapacity sú však vypredané až do konca roku 2001. Vzhľadom na skutočnosť, že oba typy sú relatívne nové, nákup/prenájom už použitých je ťažší. V kategórii turbovrtuľových lietadiel s kapacitou okolo 35 pasažierov je v ponuke niekoľko typov ukrajinský An-140, francúzsky ATR-42, kanadský DASH-8. Slovenské aerolínie sa orientujú na švédsky výrobok SAAB-340, ktorý sa z rôznych hľadísk javí ako najvýhodnejší pre už prevádzkované a plánované destinácie. Spomenuté typy tejto kategórie sú prevažne drahšie aj v prevádzke aj pri zaobstaraní, prípadne nie sú ešte v sériovej výrobe, a preto naša spoločnosť s nimi neuvažuje. Okrem spomenutých aktivít Slovenské aerolínie v roku 1998 vypracovali zadanie technických podmienok a realizovali dovoz lietadla TU-154M Salón, určeného na dopravu našich najvyšších ústavných činiteľov. Toto lietadlo spĺňa najnáročnejšie kritériá na ich dôstojnú dopravu a je plne porovnateľné s tzv. business-jetmi typu Boening alebo Airbus. Bezpečnosť prvoradá Slovenské aerolínie vykonávajú údržbu lietadiel vlastnými silami a k tomu budujú potrebné personálne, finančné a materiálne zázemie. Údržba lietadiel sa vykonáva na vysokej profesionálnej úrovni vyškoleným personálom na základe požiadaviek predpisov západoeurópskych Spojených leteckých úradov a Leteckého úradu SR. Na splnenie týchto náročných požiadaviek kladených na personál využívajú Slovenské aerolínie absolventov Žilinskej univerzity a učňovských škôl, ktorí takto majú možnosť nájsť svoje uplatnenie v praxi. Technické priestory, pozemné vybavenie, skúšobné zariadenia a náhradné dielce sa nachádzajú na letisku M. R. Štefánika v Bratislave. V tejto súvislosti treba poukázať na akútnu potrebu výstavby nového moderného hangáru spolu s pomocnými technickými priestormi, pretože tie, ktoré sa nachádzajú na letisku, dnes ich majiteľ, ktorý, mimochodom, v minulosti mal ambície stať sa národným leteckým dopravcom, prenajíma ako skladové priestory pre firmy, ktoré s leteckou dopravou nemajú nič spoločné. Slovenské aerolínie od samého začiatku svojej činnosti kladú maximálny dôraz na bezpečnosť a kvalitu. Toto krédo sa odvíja v každodennom úsilí hlavne pri zabezpečovaní údržby leteckej techniky, a takto sú vedení aj naši zamestnanci. Jednoducho to patrí k základom našej firemnej kultúry. Má to veľký význam aj v súvislosti s naším očakávaným vstupom do OSN, aby sme tam prišli ako rovnocenní, vzdelaní odborníci, ktorí ovládajú svoje remeslo a budú prínosom v činnosti leteckých spoločností vyspelých štátov. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |