|
|||||||||||||||||
Štvrtok 14.Septembra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Čo prinesie Blairova neústupčivosť?Belgická vláda a odbory na ceste ku kompromisu Toto je demokracia - nemôžeme znížiť daň z pohonných látok, lebo to všetci chcú, hovorí sa v kreslenom vtipe v denníku Financial Times. Britský premiér Tony Blair si však vtipy a posmešky nevšíma. Od samého začiatku protestov nasadil tvrdý a neústupný kurz, za ktorý by sa nehanbila ani Margaret Thatcherová. Nemôžeme odrazu meniť štátny rozpočet znižovaním daní, vysvetľuje premiér. To, že sa pri tvorbe rozpočtu nekalkulovalo s takýmito vysokými cenami ropy, čiže príjmy do štátnej pokladnice sú vyššie od predpokladaných, Blairovi až tak neprekáža. Nehovoriac o tom, že Británii ako producentovi ropy vysoké ceny v určitom smere nahrávajú. Podľa zdrojov CNN na ostrovoch sa vyťaží 2,8 milióna barelov denne, z čoho sa až 2,2 milióna barelov exportuje. Zástancovia Blairovej nekompromisnej politiky možno aj preto používajú ekologické argumenty. Times na túto tému píšu, že vysoká daň z pohonných látok je tou najrozumnejšou politikou britskej vlády za celé roky. Podľa autora článku daň núti motoristov platiť za nepríjemnosti, ktorým vystavujú ostatných, a že je zároveň poplatkom za znečisťovanie ovzdušia i za dopravné zápchy. Tony Blair sa na rozdiel od svojho francúzskeho a nemeckého kolegu rozhodol postaviť sa za svoju ekologicky rozumnú daň, uvádzajú v komentári Times. Britskému premiérovi pomáha aj v Británii dosť zaužívané chápanie protestov ako niečo nelegálne. Podľa Independentu by mal kabinet presadiť vládu zákona a ignorovať protesty, ktoré organizujú nielen rybári, poľnohospodári a špeditéri, ale aj nahnevaní motoristi, ktorí chcú jazdiť za lacnejšie peniaze. Vláda by si preto nemala robiť starosti s hypotetickými otázkami, čo by sa stalo, keby polícia zasiahla proti blokádam. Demonštranti nie sú obete a nemali by dostať priestor na to, aby sa tak prezentovali, dodáva Independent. V takejto atmosfére sa Tony Blair bez väčších problémov vžil do úlohy tvrdého chlapa. Ešte v pondelok využil mimoriadne právomoci a zaintervenoval v ropných spoločnostiach, aby začali s distribúciou palív bez ohľadu na demonštrantov. Už včera ráno sa z brán rafinérií a skladov pohonných látok vybrali plné cisterny smerom k čerpacím staniciam. Tri štvrtiny čerpacích staníc vo Veľkej Británii boli už zatvorené alebo mali len malé zásoby pohonných látok. Vláda to však vôbec nemá vyhraté. Podľa jej vlastných odhadov normalizácia situácie môže trvať celé týždne. Okrem toho protesty sa vôbec neskončili. Naopak. Demonštranti včera ako odpoveď na Blairove opatrenia zablokovali centrum Londýna. Čiže vojna sa skôr stupňuje. Možný kompromis sa naopak črtá v Belgicku. Po 10 hodinách rokovaní sa predstaviteľom odborových organizácií belgických autodopravcov a ministerstvu dopravy podarilo dosiahnuť v noci navčera rámcovú dohodu o čiastočnom odškodnení za zvýšené náklady pre rastúce ceny pohonných látok. Rokovania, ktoré by mali dohodnuté riešenie spresniť, pokračovali včera. Ministerka dopravy Isabelle Durantová uviedla, že vodiči budú postupne odstraňovať blokády, za čo im vláda zníži daňovú záťaž. No treba povedať, že predstavitelia najradikálnejšej Profesionálnej únie cestnej dopravy však rokovania opustili ešte v pondelok. Navyše sa včera objavili aj nové blokády na diaľničných spojoch s Nemeckom. Problémy s protestmi dopravcov, ktorí vyjadrujú nesúhlas s vysokými cenami pohonných látok, sa okrem Veľkej Británie a Belgicka postupne presunuli aj do Nemecka a Írska. Vo Francúzsku, kde sa protesty dopravcov začali, motoristi v Marseille a na Riviére vytvorili kolóny pred čerpacími stanicami v obave z obnovenia blokád. Nemeckí farmári sa včera pripojili k celonárodným protestom, neplánujú však žiadne separátne demonštrácie, lebo problém postihol celú ekonomiku krajiny. Únia nemeckých farmárov DBV, ktorá má 460 000 členov, sa včera pripojila k protestom dopravných spoločností, taxikárov, priemyselných a obchodných asociácií, pretože vysoké ceny pohonných látok znižujú konkurencieschopnosť celej nemeckej ekonomiky v rámci EÚ. Nemecký kancelár Gerhard Schröder a jeho sociálni demokrati včera obhajovali výšku daní na pohonné látky a vyhlásili, že neustúpia pouličným protestom ako Paríž. Írski dopravcovia včera vládu požiadali o zníženie cla na naftu o jednu tretinu a na piatok pripravujú 24-hodinovú blokádu a protesty. Írsky premiér Bertie Ahern sa mal včera stretnúť s lídrami Írskej asociácie kamiónovej dopravy v snahe odvrátiť hroziace protesty. Ešte predtým však uviedol, že pred decembrovým schvaľovaním rozpočtu nedôjde k žiadnym úpravám daní z pohonných látok. (TASR/by) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |