|
|||||||||||||||||
Pondelok 18.Septembra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ako dym z výfukovej rúryKomentuje Jozef Kunik O takmer 1,2 mld. Sk klesli v minulom roku príjmy štátneho rozpočtu v dôsledku 18-percentného medziročného poklesu dovozu osobných automobilov na Slovensko. Podľa generálneho tajomníka Asociácie lízingových spoločností M. Tibenského prišiel štát v minulom roku pri výbere cla a dane z pridanej hodnoty o príjmy vo výške 1,43 mld. Sk. Kompenzáciu týchto strát, v ktorých nie sú zahrnuté znížené výkony obchodu, servisných a obslužných činností, predstavovala iba daň z prímov dovozcov osobných automobilov vo výške 258 mil. Sk. Za hlavnú príčinu tohto vývoja treba považovať zavedenie limitov na odpisovanie a finančný lízing osobných automobilov, ktorý je v platnosti od 1. januára 1999. Cieľom a zmyslom spomínaného limitu bolo neumožniť podnikateľom kupovať a dávať tak do daňových nákladov drahšie vozidlá vo výške 450-tisíc Sk pri odpisoch a 550-tisíc Sk pri nájomnom vo finančnom lízingu. Vozidlá značky Škoda majú výnimočné postavenie na trhu, keď sa ich predalo viac než všetkých ostatných vozidiel dohromady. Pri iných zahraničných automobiloch prišlo k poklesu predaja až o 31,6 %, čiže klesol predaj drahších vozidiel s vyššími prvkami pre bezpečnosť a ekológiu. Ďalším dôvodom zníženého predaja zahraničných vozidiel bolo zavedenie dovoznej prirážky, ktorá má plošný charakter. Dojem, ktorý ministerka financií mala, že zavedením spomínaných limitov dosiahne zvýšenie príjmov v štátnom rozpočte, sa rozplynul ako dym z výfukovej rúry starých automobilov. Dosiahla presne opačný efekt, zavedenie limitov pri automobiloch malo negatívne dosahy na štátny rozpočet. Zameranie limitov na vozidlá s nadpriemerne vysokou cenou nad 1 mil. Sk tiež nedosiahlo svoj účel. Tieto totiž dosahujú v predajnosti minimálne hodnoty. V roku 1999 ich podiel predaja na trhu dosiahol iba 5,2 %. Pričom na elimináciu započítavania takýchto vozidiel do daňových nákladov stačí dôsledná daňová kontrola o účelnosti ich použitia na príslušný druh podnikania. Celkové dosahy reštriktívnych opatrení v zrkadle vyhodnotenia dosahu zavedenia limitov v minulom roku: - pokles predaja automobilov o 12 604 kusov, - pokles predaja vozidiel okrem značky Škoda o 31,6 %, - zníženie výberu cla a DPH pri dovoze o 1 432 mil. Sk, - znížený výsledný príjem štátneho rozpočtu o 1,174 mld. Sk. Ako vidieť, opatrenie na limitovanie daňových výdavkov pri osobných automobiloch síce priniesli znížený predaj automobilov, ale zároveň klesli aj príjmy štátneho rozpočtu, nehovoriac o negatívnych dôsledkoch v nadväznosti v obchode s automobilmi, v servise, zamestnanosti atď. Takéto opatrenia nemajú odborný, ale politický pôvod, čo odporuje stabilite právnych noriem a spôsobuje nepredvídateľnosť podnikateľského prostredia. Ak sú úradníci na ministerstve financií schopní sebareflexie a vnímať aj argumenty iných, tak musia v čo najkratšom čase vypustiť zo zákona o daniach z príjmov spomínané limity na odpisy a výdavky na nájomné osobných automobilov. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |