|
|||||||||||||||||
Pondelok 18.Septembra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nová koncepcia obchoduVšetko pre spokojnosť zákazníka v podaní Carrefouru V Bratislave na Panónskej ceste v horúcich júnových dňoch otvorili prvé moderné obchodné centrum na Slovensku - Danubia. Z neho najväčšiu plochu zaberá hypermarket Carrefour patriaci k najväčšiemu distribučnému reťazcu v Európe. Hypermarkety Carrefour nie sú len miestom nákupov, ich celková koncepcia vždy bola zameraná na vytvorenie príjemného prostredia, ktoré je prínosom pre všetkých. Jeho súčasťou sú nákupné galérie, reštaurácie, kiná a ďalšie miesta zábavy a oddychu. A taký je aj obchodný priestor, ktorý nosí názov Danubia. Po skončením druhej etapy výstavby v budúcom roku bude nielen hypermarket Carrefour a obchodná galéria, ktorú tvorí takmer štyridsať obchodov a reštaurácia Mc Donald's, ale aj francúzska reštaurácia, kino a, samozrejme, aj parkovisko, ktorého veľkosť dosiahne 1700 parkovacích miest. Stavebné objekty Danubie sú inšpirované lodnou architektúrou, štíhlymi palubami, okrúhlymi okienkami, dynamickými formami, bielymi stenami. Biela a modrá, ako tradičné farby Dunaja, sú doplnené červenou, čo evokuje slovenské, ale súčasne aj francúzske národné farby. Ruch nakupovania v hypermarkete vyváži čaro malých kaviarničiek, obchodíkov a mnoho zelene. V rámci rekultivácie prostredia vysadia 148 stromov. Spievajúca fontána v Petržalke dostáva príjemného suseda. Píše sa rok 1963 a v Paríži vzniká nová koncepcia obchodu. Sociálnoekonomické podmienky sa stabilizujú a podstatne sa mení vybavenie domácností, rastie nielen počet osobných áut, ale aj zamestnanosť žien. Nároky na ženy sa zvyšujú a spoločnosť Carrefour im chce vyjsť v ústrety. Na parížskom predmestí otvára prvý francúzsky hypermarket. Po prvý raz v histórii francúzskeho maloobchodu sú výrobky najrozmanitejších druhov k dispozícii pod jednou strechou. Samoobslužný princíp predaja tovaru za najnižšie možné ceny šetrí ženám čas a počet rodinných nákupov prudko rastie. Nový koncept myslí aj na vodičov zvyšujúceho sa počtu automobilov, ktorí môžu zdarma parkovať priamo pri hypermarkete. Globalizácia mení svet a ten, kto sa nebojí, si ho prisvojuje. Je nezvrátiteľná, pretože je riadená samým spotrebiteľom. Ten sa nielen sám rozhoduje, čo si kúpi, ale je aj dobre informovaný a navyše mobilný viac ako kedykoľvek predtým. Carrefour odhadol trendy a už začiatkom sedemdesiatych rokov otvoril niekoľko obchodov v Španielsku, Južnej Amerike a neskôr prenikol do severnej a juhovýchodnej Ázie. V súčasnosti je na prvom mieste v Európe, na druhom vo svete. Vlastní 9000 obchodov v 27 krajinách, z toho 700 hypermarketov a 2260 supermarketov a niekoľko stoviek diskontných obchodov. Približne 240-tisíc zamestnancov obslúžilo v minulom roku dve miliardy zákazníkov. Hoci Carrefour má jeden koncept, v každej krajine ho prispôsobuje miestnym zvyklostiam. Nie je to preto, aby menil spotrebné zvyklosti obyvateľstva, ale stavia na tradíciách spotreby. Preto je zásobovanie domácimi výrobkami pre spoločnosť veľmi dôležité. Platí to pre každú krajinu, v ktorej otvára svoj obchod. Zo štátov V4 najskôr vstúpili do Poľska (v roku 1997) a o rok neskôr do Česka, kde v súčasnosti spotrebitelia nakupujú v štyroch hypermarketoch. Spoločnosť Carrefour Slovensko založili v roku 1998 ako dcérsku spoločnosť koncernu Carrefour. Dňa 14. júna 2000, práve osem mesiacov po položení základného kameňa, otvorili prvý hypermarket Carrefour v Bratislave - Petržalke. Na obchodnej ploche 14 400 štvorcových metrov a predajnej ploche 7800 štvorcových metrov je verný vlastnému konceptu a ponúka v ňom 50-tisíc výrobkov za prístupné ceny. Zákazníci môžu platiť pri 42 pokladniciach a o ich pohodu pri nakupovaní sa stará 400 zamestnancov, z toho 50 v manažérskych pozíciách. Len päť je zahraničných, a to znamená, že o tom, či zákazníci budú spokojní, rozhodujú domáci pracovníci. Navyše 95 % potravín a 60 % spotrebného tovaru je slovenského pôvodu. Pre Carrefour nie je dôležité len partnerstvo s výrobcami, ale aj s poľnohospodárskymi podnikmi. Rešpektujú veľkosť dodávateľov a garantujú ich výrobkom dlhodobé zastúpenie v obchode. Vedia, že táto spolupráca predstavuje nielen solídnu záruku ďalšieho rozvoja výrobcu, ale podporuje aj ekonomiku daného regiónu. Pri tom všetkom v centre pozornosti Carrefouru je zákazník, ktorému chce zaručiť neškodné potraviny či ostatné výrobky, a tak chrániť ich zdravie. Zákaznícka kultúra je najdôležitejším aspektom spoločnosti Carrefour. Charakterizuje spôsob, ako je zákazník prijímaný a obsluhovaný. Filozofiou firmy je načúvanie zákazníka, rýchle reagovanie na jeho požiadavky, zachovanie pozitívneho prístupu aj v prípade kritiky, to sú základné postoje, ktoré Carrefour očakáva od svojich zamestnancov. Spotrebiteľ kupuje na základe kvalitatívnych podmienok a vyberá si spôsob nákupu za dobrú cenu. Carrefour je tu na to, aby mu ponúkol individualizované služby aj na veľkej ploche, tovar zo dobrú cenu, zjednodušil život a umožnil mu nakupovať sedem dní v týždni od deviatej rána až do deviatej večer, teda často aj po bežnom pracovnom čase. Carrefour venuje osobitnú starostlivosť kvalite výrobkov a stará sa, aby boli vždy čerstvé. Zabezpečuje to nielen ich správnym skladovaním, ale vlastná pekáreň dodáva na pulty obchodu čerstvé pečivo po celý deň. Nechýbajú francúzske bagety a celá škála pečených dobrôt. Tradičným čerstvým výrobkom je venovaných päť pultov. Nie je to iba pečivo a zákusky, ale aj syry, ovocie, zelenina, ryby, údeniny a mäsiarstvo. Pri mäse nakupujú celé kusy, ktoré delia mäsiarski majstri. Spoločnosť vie, že dosiaľ neexistujú školy, ktoré by pripravili zamestnancov na prácu v hypermarketoch. V nich sa časom vyformovalo až 60 povolaní, ktoré musia byť koordinované v prospech integrity jedného celku. Uznanie jednotlivca závisí od uznania celého kolektívu. Preto je pre Carrefour dôležitý tímový duch, ochota zastať sa podniku a spoľahlivosť. Pracovať pre Carrefour znamená mať možnosť pracovať na svojom vlastnom profesionálnom vývoji a vybudovať si vlastnú kariéru založenú na potenciáli a motivácii každého jednotlivca. Internet je pre Carrefour dôležitým zdrojom zajtrajších príjmov. Spoločnosť v tomto zmysle pripravuje ambiciózny projekt. Pre prax je však dôležité, kedy dôjde k ďalšej zmene vybavenosti domácnosti, a tým aj k zmene nákupných zvyklostí. Elektronický obchod je v každom prípade silným potenciálom a Carrefour sleduje, o aké výrobky má zákazník, využívajúci tento druh obchodu, záujem. Spoločne, lepšie, rýchlejšie a ďalej je heslom spoločnosti Carrefour, ktoré zaiste inšpiruje aj konkurenciu. Rok 1999 predstavuje pre Carrefour nový začiatok, novú kapitolu v jej histórii. Integráciou s Comptoirs Modernes a spojením so spoločnosťou Promedés a novými ambíciami chce vyhrať svetový boj o obchodné predajne. Predaj skupiny Carrefour vo Francúzsku vzrástol o 35,7 %, pričom pre spoločnosť dopadol veľmi dobre spotrebiteľský test nepotravinárskeho tovaru. Potravinársky koncept spoločnosti sa v minulom roku stal hitom na domácej pôde. Spojením firiem sa vytvorili predpoklady na lepšiu možnosť budovania logistického centra, čo je predpokladom ďalšieho znižovania nákladov a vytváranie priestoru na dobrú cenu tovaru žiadaného zákazníkom. Sú to skúseností, ktoré môže spoločnosť aplikovať v ďalších krajinách, rovnako ako zahraničné poznatky obohacujú manažérov vo Francúzsku. Nielen v obchode, ale aj vo financovaní spotreby, poistenia, cestovného ruchu a zábavy. To všetko prichádza s Carrefour aj na Slovensko. Rudolfa Vallová |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |