|
|||||||||||||||||
Utorok 19.Septembra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jednoduchší postup, právomoci obcíNové ustanovenia stavebného zákona a samosprávy Dňa 1. augusta 2000 nadobudol účinnosť zákon č. 237/2000 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov. Novela v § 117 ods. 2 spresnila rozsah kompetencií obcí, ktoré vykonávajú právomoc stavebného úradu. V súčasnosti vykonávajú obce právomoc stavebného úradu v rozsahu zákonných ustanovení stavebného zákona nasledovne: § 117 ods. 2/ Obec vykonáva právomoc stavebného úradu v rozsahu podľa a/ § 55 ods. 2 b/ § 57 ods. 1 a 2 c/ § 71 ods. 1 písm. c/ d/ § 77 pre povolenie vydané podľa § 71 ods. 1 písm. c/. e/ § 90 a 93 pre informačné, propagačné a reklamné zariadenia f/ § 105 ods. 1 písm. a/ a g/ a § 106 ods. 1 písm. a/ a e/ pre prejednávanie priestupkov a ukladanie pokút
K jednotlivým ustanoveniam stavebného zákona sú nasledujúce vysvetlenia: a/ § 55 ods. 2 Ohlásenie stavebnému úradu (obci) postačí a/ pri drobných stavbách, ktoré plnia doplnkovú funkciu k hlavnej stavbe a ktoré nemôžu podstatne ovplyvniť životné prostredie, b/ pri stavebných úpravách, ktorými sa podstatne nemení vzhľad stavby, nezasahuje sa do nosných konštrukcií stavby, nemení sa spôsob užívania stavby a neohrozujú sa záujmy spoločnosti, c/ pri udržiavacích prácach, ktoré by mohli ovplyvniť stabilitu stavby, požiarnu bezpečnosť stavby, jej vzhľad alebo životné prostredie a pri všetkých udržiavacích prácach na stavbe, ktorá je kultúrnou pamiatkou, d/ pri telekomunikačných stavbách (nosiče telekomunikačných zariadení) umiestňovaných na existujúcich objektoch, ktoré nepresahujú výšku 6 m, šírku 2,5 m a nezasahujú do nosných konštrukcií stavby, e/ pri prízemných telekomunikačných stavbách, ak ich zastavaná plocha nepresahuje 25 m2 a výška 4,5 m, f/ pri výmene alebo dopĺňaní telekomunikačných zariadení na existujúcich telekomunikačných stavbách, keď nedôjde k zmene stavby. b/ § 57 ods. 1 a 2 Ohlásenie stavebnému úradu (obci) 1/ Stavebník drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác uvedených v § 55 ods. 2 je povinný ich uskutočnenie vopred písomne ohlásiť stavebnému úradu (obci). Stavebný úrad (obec) môže určiť, že ohlásenú drobnú stavbu, stavebnú úpravu alebo udržiavacie práce možno uskutočniť len na základe stavebného povolenia. 2/ Drobnú stavbu alebo stavebnú úpravu môže stavebník uskutočniť len na základe písomného oznámenia stavebnému úradu (obci), že proti ich uskutočneniu nemá námietky. Udržiavacie práce môže stavebník vykonať, pokiaľ stavebný úrad (obec) do 30 dní odo dňa ohlásenia neurčí, že tieto práce podliehajú stavebnému povoleniu. Komentár: Podľa § 57 ods. 1 stavebného zákona je v právomoci obce, aby určila, že ohlásenie nepostačí a ohlásené drobné stavby, stavebné úpravy, udržiavacie práce a telekomunikačné stavby alebo zariadenia možno uskutočniť len na základe stavebného povolenia. Vtedy postúpi podanie podľa § 20 správneho poriadku stavebnému úradu na stavebné konanie. Stavebný zákon neoprávňuje stavebný úrad (OÚ OŽ)/, aby nekonal vo veci podania postúpeného obcou na stavebné konanie, pretože nie je príslušný určovať, či postačí ohlásenie. c/ § 71 ods. 1 písm. c/ Povolenie terénnych úprav, prác a zariadení 1/ Povolenie stavebného úradu (vzťah primeraného ustanovenia oddielu 4 - ohlásenie stavebnému úradu obci) vyžadujú, pokiaľ na to nie sú príslušné podľa osobitných predpisov iné orgány, c/ informačné, reklamné a propagačné zariadenia, pokiaľ sa umiestňujú na miestach viditeľných z verejných priestorov a pokiaľ sú spojené so stavbou alebo pozemkom. d/ § 77 pre povolenie vydané podľa § 71 ods. 1 písm. c/ Kolaudačné konanie vykoná stavebný úrad, ktorý vydal stavebné povolenie alebo povolil terénne úpravy, ťažobné a im podobné alebo s nimi súvisiace práce, ako aj informačné, reklamné a propagačné zariadenia. Komentár: Podľa § 76 ods. 2 terénne úpravy, ťažobné a im podobné alebo s nimi súvisiace práce, ako aj informačné, reklamné a propagačné zariadenia sa kolaudujú len v prípadoch, že to stavebný úrad (obec) určil pri ich povolení. V takýchto prípadoch obec nemusí robiť kolaudačné konanie, ak to pri povolení neurčila. e/ § 90 a § 93 pre informačné, propagačné a reklamné zariadenia Komentár: Ide o konanie o odstránení informačných, reklamných a propagačných zariadení. § 90 a 93 pojednáva o odstránení stavieb § 90 1/ Konanie o odstránení stavby vykoná stavebný úrad, ktorý by bol príslušný vydať pre stavbu stavebné povolenie. 2/ V rozhodnutí, ktorým sa nariaďuje alebo povoľuje odstránenie stavby, určí stavebný úrad podmienky na zabezpečenie nevyhnutnej dokumentácie odstraňovanej stavby, na odborné vedenie prác a bezpečnosti vrátane okolitých stavieb, ďalej podmienky vyplývajúce zo všeobecných technických požiadaviek na výstavbu a podmienky archivovania dokumentácie. 3/ Podmienkami rozhodnutia o odstránení stavby stavebný úrad zabezpečí najmä a/ dodržanie všeobecných technických požiadaviek na výstavbu, b/ dodržanie požiadaviek dotknutých orgánov štátnej správy a obce, c/ ochranu práv a právom chránených záujmov účastníkov konania, d/ vykonanie prác pri odstránení stavby na to oprávnenou osobou alebo fyzickou osobou, pri stavbách, ktoré nebude odstraňovať takáto osoba, určí osobu, ktorá bude zabezpečovať odborný dozor nad prácami. 4/ Stavebný úrad môže v podmienkach rozhodnutia o odstránení stavby a/ uložiť povinnosť oznámiť určité štádium prác na zabezpečenie výkonu štátneho stavebného dohľadu, b/ uložiť vlastníkom susedných pozemkov, aby po určený čas znášali vykonanie niektorých prác zo svojich pozemkov alebo stavieb, c/ určiť podrobnejšie podmienky postupu a spôsobu prác, najmä na zabezpečenie stability susedných stavieb, na zaručenie bezpečného užívania susedných stavieb, premávky na priľahlých komunikáciách a pod., d/ uložiť povinnosť po odstránení stavby upraviť pozemok, zabezpečiť odvádzanie povrchových vôd a vysadiť zeleň, e/ uložiť povinnosť odovzdať dokumentáciu stavby na účely evidencie a archivovania. 5/ Ak o odstránení stavby rozhodol súd, stavebný úrad určí len podmienky podľa odseku 2. § 93 1/ Stavebný úrad zjednoduší postup podľa § 88 až 92 pri odstraňovaní zmien stavieb, terénnych úprav, ťažobných a im podobných alebo s nimi súvisiacich prác, ako aj informačných, reklamných a propagačných zariadení. 2/ Stavebný úrad nariadi odstránenie informačných, reklamných a propagačných zariadení, ak splnili účel, na ktorý boli povolené, alebo pre opotrebenie prestali slúžiť pôvodnému účelu. Stavebný úrad nariadi odstránenie takých zariadení ich zriaďovateľovi, prípadne jeho právnemu nástupcovi alebo ich užívateľovi, ak ich nemožno zistiť, nariadi odstránenie tomu, kto má vlastnícke alebo iné právo k stavbe alebo pozemku, na ktorom bolo zariadenie umiestnené. Komentár: Je to zosúladenie právomoci na všetky úkony súvisiace s informačnými, propagačnými a reklamnými zariadeniami, avšak § 90 ods. 1/ v konaní o odstránení stavby jasne vymedzuje stavebný úrad, ktorý by bol príslušný vydať stavebné povolenie. f/ § 105 ods. 1 písm. a/ a g/ a § 106 ods. 1 písm. a/ a e/ pre prejednávanie priestupkov a ukladanie pokút Komentár: Ide o prejednávanie priestupkov a ukladanie pokút za uskutočňovanie drobných stavieb, stavebných úprav alebo udržiavacích prác, ktoré treba ohlásiť, bez takéhoto ohlásenia alebo v rozpore s ním; prejednávanie priestupkov a ukladanie pokút za uskutočňovanie alebo užívanie informačného, reklamného alebo propagačného zariadenia bez povolenia alebo v rozpore s ním. Ustanovenia §117 e/ a f/ zosúlaďujú právomoci na všetky úkony súvisiace s obcami, ktoré vykonávajú právomoc stavebného úradu pri povoľovaní drobných stavieb, informačných, propagačných a reklamných zariadení. Novelou stavebného zákona, účinnou od 1. 8. 2000, sa oproti predchádzajúcemu právnemu stavu vymedzenému v § 117 ods. 2 stavebného zákona doplnil rozsah kompetencií obce a právomoci podľa písm. e/ a f/, čím sa do plnej právomoci obcí dostali všetky úkony podľa stavebného zákona súvisiace s povoľovaním a uskutočňovaním informačných, reklamných a propagačných zariadení vrátane ich odstraňovania a ukladania sankcií. Pôsobnosť obce, ako stavebného úradu v rozsahu podľa § 117 ods. 2 písm. a/ až d/ stavebného zákona, sa prijatou novelou zákona nemenila. Rozšíril sa iba okruh stavieb, na ktoré postačuje ohlásenie o telekomunikačné stavby a zariadenia vymedzené v § 55 ods. 2 písm. d/ až f/ stavebného zákona v súvislosti s prechodom kompetencií špeciálneho stavebného úradu pre telekomunikačné stavby na všeobecné stavebné úrady vo väzbe na nový zákon č. 195/2000 Z. z. § 107 ods. 2 Pokuty sú príjmom Štátneho fondu životného prostredia. Pokuty uložené obcou sú príjmom rozpočtu obce. § 139 b Pojmy stavebného poriadku Obcí sa priamo dotýka odsek 5, 6, 7 a 14, ktorý má nasledujúce znenie: 5/ Drobné stavby sú stavby, ktoré majú doplnkovú funkciu pre hlavnú stavbu (napr. pre stavbu na bývanie, pre stavbu občianskeho vybavenia a skladovanie, pre stavbu na individuálnu rekreáciu) a ktoré nemôžu podstatne ovplyvniť životné prostredie, a to a/ prízemné stavby, ak ich zastavaná plocha nepresahuje 25 m2 a výška 5m, napríklad kôlne, práčovne, letné kuchyne, prístrešky, zariadenia na nádoby na odpadky, stavby na chov drobného zvieratstva, sauny, úschovne bicyklov a detských kočíkov, čakárne a stavby športových zariadení, b/ podzemné stavby, ak ich zastavaná plocha nepresahuje 25 m2 a hĺbka 3m, napríklad pivnice, žumpy. 6/ Za drobné stavby sa považujú aj a/ stavby organizácií na lesnej pôde slúžiacej na zabezpečovanie lesnej výroby a poľovníctva, ak ich zastavaná plocha nepresahuje 30m2 a výška 5 m, napríklad sklady krmiva, náradia alebo hnojiva, b/ oplotenie, c/ prípojky stavieb na verejné rozvodné siete a kanalizáciu všetkých stavieb a pripojenie drobných stavieb na rozvodné siete a kanalizáciu hlavnej stavby, d/ nástupné ostrovčeky hromadnej verejnej dopravy, priechody cez chodníky a na susedné pozemky, priepusty a pod. 7/ Za drobné stavby sa nepovažujú stavby skladov horľavín a výbušnín, stavby pre civilnú ochranu, stavby pre požiarnu ochranu, stavby uránového priemyslu a jadrovoenergetických zariadení a vodohospodárske diela. 14/ Udržiavacími prácami, pri ktorých nie je potrebné ani ohlásenie (bežné udržiavacie práce), sú najmä a/ opravy fasády, opravy a výmena strešnej krytiny alebo povrchu plochých striech, výmena odkvapových žľabov a odtokových zvodov, opravy oplotenia a výmena jeho časti, ak sa tým nemení jeho trasa, b/ opravy a výmena nepodstatných stavebných konštrukcií, najmä vnútorných priečok, omietok, obkladov stien, podláh a dlažby, komínov, okien, dverí a schodišťových zábradlí, c/ údržba a opravy technického, energetického alebo technologického vybavenia stavby, ako aj výmena jeho súčastí, ak sa tým zásadne nemení jeho napojenie na verejné vybavenie územia ani nezhorší vplyv stavby na okolie alebo na životné prostredie, najmä výmena klimatizačného zariadenia, výťahu, vykurovacích kotlov a telies a vnútorných rozvodov, d/ výmena zariaďovacích predmetov, najmä kuchynských liniek, vaní, vstavaných skríň, e/ maliarske a natieračské práce. Komentár: Podľa § 117 ods. 2 písm. a/ a b/ stavebného zákona obce aj doteraz vykonávali právomoc vo veciach ohlasovania drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác. Novelou stavebného zákona bol do zákona zaradený § 139 b Pojmy stavebného poriadku, v rámci ktorého bol novo vymedzený obsah pojmu drobné stavby o nasledujúce: zväčšila sa plošná výmera prízemných a podzemných drobných stavieb na 25 m2 a zväčšila sa výška prízemných drobných stavieb na 5 m, zároveň sa medzi drobné stavby zaradili aj stavby garáží, ak spĺňajú kritériá podľa § 139b ods. stavebného zákona. Medzi drobné stavby sa zaradili aj prípojky všetkých stavieb na verejné rozvodné siete a kanalizáciu. § 141 ods. 3 Prechodné ustanovenia Komentár: Obce ustanovené v § 11 ods. 2, t. j. mestá a obce s viac ako 2000 obyvateľmi sú povinné mať územný plán obce. Ostatné obce sú povinné mať územný plán obce, ak treba riešiť koncepciu ich územného rozvoja, uskutočňovať rozsiahlu novú výstavbu a prestavbu v obci alebo umiestniť verejnoprospešné stavby, ak to vyplýva zo záväznej časti územného plánu regiónu, najmä na splnenie medzinárodných záväzkov alebo na umiestnenie verejného dopravného a technického vybavenia územia celoštátneho významu. Obce, ktoré nemajú územný plán, sú povinné ho obstarať a schváliť do 30. júna 2005. Obec vykonáva právomoc stavebného úradu iba v ohlasovacej povinnosti, a to pre drobné stavby, a povolenie pre informačné, propagačné a reklamné zariadenia. Prijatie ohlásenia je opatrením podľa zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok), ktorého výsledkom nie je stavebné povolenie. Obec vydáva stavebníkovi písomné oznámenie, že nemá námietky proti uskutočňovaniu ohlásených stavieb drobných stavieb, stavebných úprav, udržiavacích prác vymedzených v § 55 ods. 2 stavebného zákona a k oznámeniu pripojí overený jednoduchý situačný výkres. Podľa § 57 ods. 1 je v právomoci obce, aby určila, že ohlásenie nepostačí a drobné stavby možno uskutočniť len na základe stavebného povolenia a podanie postúpi podľa § 20 správneho poriadku stavebnému úradu na stavebné konanie. Stavebný zákon neoprávňuje stavebný úrad aby nekonal vo veci podania postúpeného obcou na stavebné konanie, pretože nie je príslušný určovať, či postačí ohlásenie. Spracoval: Jaroslav Néma, Kancelária ZMOS
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |