Hospodársky denník
USD50,161 Sk
EUR42,885 Sk
CHF28,119 Sk
CZK1,203 Sk
  Utorok  19.Septembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Vláda má vznešené ciele, koná v rozpore s nimi?

Slovenský automobilový priemysel prežíva krízu

Trh s automobilmi na Slovensku je rozbitý vďaka nesystémovým reštrikčným opatreniam vlády. Trend poklesu predaja osobných automobilov pokračuje, na tento rok sa kvalifikované odhady pohybujú na úrovni 52 000 ks, čo je najhorší výsledok od roku 1995 - konštatovali to včera účastníci 102. podujatia Občianskeho združenia Hospodársky klub (NEF) v hoteli Forum, usporiadanom v spolupráci so Združením automobilového priemyslu SR. Jeho prezident Jozef Uhrík hovoril na tému - postavenie a perspektíva automobilového priemyslu v SR a viceprezident združenia Ľudovít Ujhelyi analyzoval problémy importu a predaja vozidiel v SR a ich vplyv na štátny rozpočet. Tradičnými účastníkmi zhromaždenia boli aj poslanci NR SR (včera - Jozef Brhel, Peter Weiss, Pavol Prokopovič, Rastislav Šepták), exministri, členovia diplomatického zboru v SR a predstavitelia finančného sektora.

Logickým dôsledkom poklesu predaja nových automobilov (v dôsledku ktorého prišiel minulý rok štátny rozpočet o 2 mld. Sk) je ich zlá veková štruktúra s dosahom na ich technický stav. Pri osobných automobiloch je priemerný vek 13,13 roka, čo je vzhľadom na technické nároky bezpečnosti úplná katastrofa. Pritom len na udržanie tohto zlého stavu by bolo treba ročne predať v SR 73 000 nových osobných automobilov oproti predpokladaným 52 000 kusom. Inak sa bude ich veková štruktúra, a teda aj technický stav zhoršovať.

Ciele verzus realita

Pomôcť by tomu mali legislatívne a najmä daňové podmienky, ktorých tvorcom by mala byť vláda SR. Tá si síce dala vo svojom uznesení aj tomu primerané ciele (zvýšiť vybavenosť obyvateľstva a podnikateľskej sféry automobilovou technikou o 5 %, obnoviť automobilový park z hľadiska bezpečnosti, ekológie a ekonomiky prevádzky na úroveň krajín EÚ), no zatiaľ robí kroky presne opačné, také, ktoré brzdia predaj nových automobilov. Od 1. 7. 1999 zaviedla dovoznú prirážku, v novele zákona o daniach z príjmov v roku 1998 zaviedla limity odpisov pre osobné automobily, zaviedla limit účtovania 85 % spotreby pohonných látok pri používaní vozidla a ďalšie kroky, ktoré vedú k predražovaniu nákupu a prevádzky automobilov. Ako povedal viceprezident ZAP Ľ. Ujhelyi, združenie je ochotné v procese prípravy legislatívnych noriem a ďalších opatrení predkladať odborné návrhy a analýzy rôznych krokov, ale v poslednom období zo strany výkonnej moci nenachádza na Slovensku partnerov ochotných pristúpiť na odbornú diskusiu.

Sila odvetvia

Je to chyba vlády, pretože automobilový priemysel má výrazný podiel na rozvoji ekonomiky SR. Ako zdôraznil J. Uhrík, plní konverznú úlohu, keď po rôznych druhoch priemyselných odvetví, ktoré majú problémy, prebral produkčnú úlohu, úlohu zamestnávateľa a je oporou exportu. Veď len v minulom roku z necelých 800 mld. Sk druhého domáceho produktu (v bežných cenách) bol podiel automobilového priemyslu vyše 100 mld. Sk, z exportu SR v objeme takmer 500 mld. Sk automobilový priemysel obstaral vývoz za necelých 100 mld. Sk a v zahraničnom obchode SR so zápornou bilanciou 45 mld. Sk, predstavoval jeho podiel plus 9,09 mld. Sk. Z hľadiska výroby silu odvetvia dokumentuje napríklad ten fakt, že kým v roku 1994 subdodávky slovenských strojárskych a ďalších firiem pre automobily predstavovali hodnotu 3,5 mld. Sk, minulý rok to bolo 31 mld. Sk. To sú argumenty, prečo vláda, ktorá tvrdí, že chce znížiť mieru nezamestnanosti (automobilový priemysel v SR zamestnáva 45 000 pracovníkov), ozdraviť ekonomiku (v odvetví je zdravý vývoj, keď produktivita práce v porovnaní s rokom 1993 vzrástla asi na 330 % a mzdy na 250%) a zlepšiť technický stav vozidlového parku, mala počúvať názory predstaviteľov automobilového priemyslu (premiér M. Dzurinda sa ospravedlnil kôli neodkladným štátnickým povinnostiam).

Oporou Volkswagen

Úspech odvetvia treba neodmysliteľne spájať s Volkswagenom Slovakia. Svedčí o tom nielen jeho veľký podiel vo výrobe a v odbere subdodávok, ale aj jeho rozvojové zámery. Napríklad vyše 46 % spomínaných subdodávok smeruje práve do tejto fabriky. Jej šéf Jozef Uhrík však včera zdôraznil, že tento úspech nie je úspechom Volkswagenu, ale dielom 7000 zamestnancov bratislavskej firmy, ktorí značku VW využili iba ako prostriedok na úspech. Z celkového počtu tam pracuje 6900 Slovákov, ktorí vyhrali viacero vnútrofiremných súťaží v rámci koncernu Volkswagen. Tým chcel J. Uhrík poukázať najmä na to, že aj na Slovensku vieme dobre manažovať strojárske odvetvie, jeho predstavitelia však musia byť, rovnako ako všetci manažéri, flexibilní, kvalifikovaní a ochotní ísť do problémov a rizika. „O tom, že všetko je iba v ľuďoch, svedčí jedno porovnanie: zmluvy o investovaní Samsungu do Calexu a VW do bratislavskej automobilky boli podpísané v rovnakom období. Treba hovoriť viac? Kľúčom k úspechu fabriky je efektívny odbyt, kvalita produkcie, a to, ako sa podarí odstrániť podkapitalizáciu. Každý manažér musí vedieť, či na dané úlohy stačí firma sama alebo sa musí spojiť.“ Vystúpenia predstaviteľov ZAP, spolu s diskusiou prinesieme v Hd špeciál/automobilový priemysel SR v piatok 22. 9. 2000.

Ocenenie F. Piecha

Výkonný podpredseda Hospodárskeho klubu (NEF) a jeho správca Peter Kasalovský vyhlásil včera predsedu predstavenstva Volkswagen AG Ferdinanda Piecha za laureáta prestížnej ceny Hospodárskeho klubu (NEF) Zlatý biatec 2000 - 2001, ktorá mu bola udelená 2. augusta 2000. Ocenenie, ktoré získal za osobný prínos k hospodárskemu porozumeniu v novej Európe a rozvoju automobilového priemyslu v SR, by si mal osobne prevziať v decembri tohto roka.

Peter Višváder

počasie

Dnes bude zrána v dolinách stredného a severného Slovenska miestami hmla. Cez deň prevažne veľká oblačnosť a ojedinele slabý občasný dážď. Na severe a severovýchode prevažne polojasno. Najvyššia denná teplota 15 až 19 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 5 stupňov. Slabý, cez deň postupne severovýchodný až východný vietor 2 až 5 m/s. V stredu bude polooblačno, miestami až oblačno, ojedinele slabý dážď, najmä na severe a východe. Zrána v údoliach miestami hmla. Vo štvrtok premenlivá veľká oblačnosť a početné prehánky. Najnižšia nočná teplota 10 až 6, v horských dolinách okolo 3 stupne. Najvyššia denná teplota 20 až 25, na severe vo štvrtok okolo 17 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 6.37 a zapadne o 18.52 hod.

Amsterdamoblačno17
Atényjasno29
Belehradpolooblačno23
Berlínpolooblačno16
Bratislavaoblačno19
Bruseloblačno17
Budapešťzamračené19
Bukurešťoblačno24
Frankfurtpolooblačno20
Helsinkijasno13
Istanbulpolooblačno24
Kodaňoblačno14
Kyjevprehánky15
Lisabonprehánky23
Londýndážď18
Madridprehánky22
Milánooblačno23
Moskvaoblačno12
Oslooblačno12
Paríždážď18
Prahaoblačno17
Rímpolooblačno27
Sofiaoblačno25
Štokholmjasno14
Varšavapolooblačno15
Viedeňoblačno19
Záhreboblačno21
Ženevapolooblačno20

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.