Hospodársky denník
USD50,487 Sk
EUR43,058 Sk
CHF28,352 Sk
CZK1,212 Sk
  Streda  20.Septembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Kľukaté sú automobilové cesty

S prípravou našich odborníkov to vraj nie je až také zlé

Automobilový priemysel Slovenska ročne prináša do štátnej pokladnice asi 10 mld. Sk. „V tom je zahrnutý aj dovoz, ktorý je chápaný ako niečo, čo odčerpáva devízové prostriedky a zaťažuje obchodnú bilanciu. To však nie je pravda,“ uviedol v rozhovore pre Hospodársky denník Pavol Prepiak, obchodný riaditeľ spoločnosti Nissan Slovakia. Podľa neho celý slovenský automobilový priemysel je schopný produkovať subdodávky pre svetové automobilky a zapojiť sa do tejto deľby práce. „Preto si myslím, že nie je potrebné dotovať tento sektor, veď iné odvetvia by na nás zarábali.“ V súvislosti so zapojením sa Slovenska ako subdodávateľa je podľa neho integrácia SR na veľmi dobrej ceste, pričom však segment dovozu automobilov sa nachádza v totálne hlbokej kríze. „Každé opatrenie, ktoré niekomu škodí, by malo na druhej strane inému pomáha,“ hovorí Ing. Andrej Glatz, generálny riaditeľ Motor-Car Wiesenthal and Co. Táto firma je generálnym zastúpením DaimlerChrysler AG pre SR. Uvedené tvrdenie vysvetľuje tým, že opatrenia, ktoré sme urobili proti dovozu automobilov, nikomu nepomáhajú, pretože nikto nedefinoval ich hospodársky prínos. Na otázku, ktoré sú to opatrenia, povedal, že „ide o odpisy 450-tisíc Sk pri kúpe auta a 550-tisíc Sk pri lízingu. Nepočul som, že by sa niekde na svete dávalo do nákladov firmy len 85 % pohonných látok“. Andrej Glatz si myslí, že na Slovensku nie je problém kdekoľvek, „hoci aj na lazoch“, postaviť najmodernejšiu továreň, ale problémom je odbyt produkcie. Systémovým opatrením by mala byť, a to nie iba v automobilovom priemysle, spolupráca s niekým. „Neželám si, aby nám niekto niečo daroval, ale preto, že sme malý štát, musíme na podnikanie vytvoriť podmienky, aby sme zahraničnému partnerovi spoluprácu s nami urobili zaujímavou.“

Podľa splnomocnenca vlády SR pre rozvoj automobilovej výroby Ing. Alfréda Richtera je už spracovaná požiadavka profesií pre automobilový priemysel. Ide o strojárske, metalurgické, chemické, gumárenské a elektrotechnické činnosti, ako aj o odbory v rámci textilného priemyslu. Od budúceho školského roka nastúpia mnohí budúci vyučenci do škôl práve s výhľadom pracovať pre automobilový priemysel. Vysoké školstvo tiež reaguje, a to napríklad aj na požiadavky Volkswagenu Slovakia. Už vlani niektoré vysoké školy začali s výučbou a prípravou inžinierov práve pre automobilový priemysel, napríklad so zameraním na technológie. „Na Slovensku nie je až také vákuum, ako sa niekedy hovorí,“ tvrdí Alfréd Richter.

Vladimír Turanský

počasie

n Dnes bude prevažne veľká, na západe cez deň miestami zmenšená oblačnosť a na niektorých miestach sa vyskytnú slabé zrážky. Najvyššia denná teplota 17 až 22, na juhozápade pri zmenšenej oblačnosti aj teplejšie. Na severe a východe bude miestami len okolo 15, na horách vo výške 1500 m okolo 12 stupňov. Slabý premenlivý, na juhozápade juhovýchodný vietor 2 až 5, cez deň postupne 6 až 10 m/s. Vo štvrtok bude prevažne veľká oblačnosť a na mnohých miestach prehánky alebo občasný dážď. V piatok oblačno a ešte miestami občasný dážď. Najnižšia nočná teplota 12 až 8, v piatok 10 až 6, v horských dolinách na severe okolo 4 stupňov. Najvyššia denná teplota 14 až 19, vo štvrtok na juhovýchode a v piatok miestami na juhozápade až 21 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 6.39 a zapadne o 18.50 hod.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.