|
|||||||||||||||||
Štvrtok 21.Septembra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Exportérmi sa stali z donúteniaVyvážame kvalitu, väčšinou dovážame brak Celý rad slovenských výrobcov odevov (a práve tak aj obuvi) sa orientuje najmä na zahraničné trhy. Tam ešte cítia akú-takú istotu a vedia, že ich partneri, ktorí kladú náročné požiadavky na kvalitu a dochvíľnosť dodávok, si obyčajne svoje finančné záväzky plnia zodpovedne. Ani nízka kúpyschopnosť domáceho obyvateľstva a tendencia lacno nakupovať nepodporujú výraznejší predaj na domácom trhu. To, že vývoz má stúpajúcu tendenciu potvrdzuje štatistika Asociácie textilného a odevného priemyslu, keď u jej členov predstavuje 61,8 % celkového odbytu (v roku 1998 to bolo 58,8 %). Stúpajúcu tendenciu má aj dovoz. S viacerými krajinami, napríklad s Talianskom, Nemeckom, Rakúskom i s Českom máme čulé obojsmerné obchodné kontakty. Je isté, že značná časť výrobkov k nám z týchto krajín prichádza nehotová, zušľachtí sa prácou, a potom sa spätne vyvezie. Nie je iste náhoda, že medzi najvýznamnejšími vývozcami a zároveň dovozcami textílií a textilných výrobkov spomedzi firiem nájdeme púchovskú Makytu a trenčiansku Ozetu. V odevnej výrobe sa prevažne spracúva kvalitný a progresívny materiál z dovozu, a potom sa vyváža v podobe hotových odevov. Charakteristickou črtou je pokračujúci trend dovozu textilu a odevov z Ázie, najmä z Turecka. V roku 1999 sme (podľa oficiálnych štatistík) doviezli z piatich krajín juhovýchodnej Ázie (Taiwan, Kórejská republika, Thajsko, Vietnam, Indonézia) za takmer 750 mil. Sk lacný tovar (v roku 1998 za takmer 600 mil. Sk). Ešte výraznejší bol rast dovozu odevov a textilu z Turecka za viac ako 260 mil. Sk v roku 1999 oproti 180 mil. Sk rok predtým. Výhody našich výrobcov, teda zvládnutú technológiu, používanie kvalitných vstupných materiálov a tradične kvalifikovanú pracovnú silu za málo peňazí dokážu oceniť hlavne v krajinách EÚ a tradične v štátoch CEFTA, najmä v Česku, kde však majú s predajom svojej produkcie na domácom trhu podobné problémy ako my, preto náš vzájomný obchod s textilom a odevmi tiež klesá. (Kým v roku 1997 predstavoval náš vývoz do ČR 18,6 % z vývozu textílií a textilných výrobkov, v roku 1999 to bolo už iba 11,5 %). Zuzana Krútka |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |