Hospodársky denník
USD50,995 Sk
EUR43,109 Sk
CHF28,557 Sk
CZK1,217 Sk
  Štvrtok  21.Septembra 2000

Dotácie nestačia...

Obnova autobusov je pomalá

Na Slovensku máme v súčasnosti 11 101 autobusov, z čoho je približne 5400 vo vlastníctve podnikov Slovenskej autobusovej dopravy. Priemerný vek týchto vozidiel je podľa prepočtov odborníkov Združenia automobilového priemyslu 13,6 roka, hoci západoeurópska norma je 7 rokov. A nie je to samoúčelné číslo. Dokumentuje najmä technický stav vozidiel a s ním spojenú kľúčovú otázku bezpečnosti cestujúcich. Len na udržanie súčasnej úrovne životnosti by sme potrebovali ročne dať do prevádzky 500 nových autobusov. Aby klesol ich vek na požadovaných priemerných 7 rokov, potrebovali by sme ich kúpiť ročne 3000. Žiaľ, v minulom roku sa na Slovensku nakúpilo iba 109 kusov. Ak by to išlo takto ďalej, o chvíľu budeme chodiť do práce alebo domov pešo. Autodopravcovia i SAD sú však väčšinou insolventní, a tak sa nemohúcne čaká, čo bude po transformácii-privatizácii SAD. Ministerstvo dopravy si je vedomé katastrofálnej situácie. Preto na tento rok zabezpečilo z rozpočtu 200-miliónovú finančnú injekciu na nákup veľkých i malokapacitných autobusov. Generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy Ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácií SR Ing. Jaroslav Hnatič, na tohtotýždňovom už 102. podujatí Občianskeho združenia Hospodársky klub (NEF), na okraj obnovy autobusov okrem iného uviedol :„Od roku 1993 je to po prvý raz, čo vláda priamo poskytla 200 mil. Sk investičnú dotáciu na výrobu a kúpu autobusov. Verejnú súťaž, ktorá bola vyhlásená na výrobu autobusov, vyhrali dvaja víťazi. Spoločnosť Mercedes vyhrala súťaž na výrobu malokapacitných autobusov a Karosa Slovakia na väčšie druhy. Je predpoklad, že do konca roka tieto firmy dodajú na trh 170 autobusov. Na ministerstve pripravujeme model riešenia dodávok autobusov aj na rok 2001, aby program obnovy autobusov pokračoval plynule ďalej. Uvažujeme s dotáciou od 100 do 400 mil. Sk. Karosa Slovakia montuje autobusy v priestoroch PPS Detva, pretože táto firma im dodáva na autobusy zadné nápravy.“ Funguje tu vhodná kooperácia a navyše každé jedno pracovné miesto, ktoré vznikne na Slovensku, je veľmi vítané. Treba oceniť aj spoluprácu strojárov z Lučenca, že po začiatočných problémoch s kvalitou a nadväzne tvrdých a ráznych opatreniach zo strany firmy Mercedes, sa kvalita zlepšila, a tieto malokapacitné autobusy veľmi dobre slúžia a chýbali na trhu. Obnove autobusov určite pomôže aj privatizácia SAD. „Do konca septembra musí dať všetkých 17 podnikov na naše ministerstvo privatizačné projekty, aby sme ich technicky posúdili. Potom ich odstúpime na Protimonopolný úrad a neskôr poputujú na ministerstvo privatizácie. Potom oboznámime verejnosť s ponukou na výberové konanie. Predávať sa bude 49 % akcií jednotlivých podnikov s tým, že tieto akcie budú určené na nákup prímestských a mestských autobusov,“ spresňuje Ing. Jaroslav Hnatič.

Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.