|
|||||||||||||||||
Piatok 22.Septembra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Podnikatelia a (chudobný) lízingCharakteristika: recesia, nesystémové opatrenia a málo financií Malí a strední podnikatelia vzhľadom na našu neutešenú ekonomickú situáciu sú permanentne konfrontovaní, okrem iného s rôznymi, neraz aj nezmyselnými výmyslami štátnych úradníkov, a tak sprievodnými javmi podnikania sa u nás stáva nízka solventnosť. Aj preto má u nás mimoriadny význam finančný lízing. Z hľadiska reálneho získavania zdrojov stoja lízingové spoločnosti bližšie pri podnikateľovi ako banky a ich úvery. Za súčasnej vlády došlo v uplynulých dvoch rokoch k výraznému poklesu objemu lízingu. Tak napríklad v roku 1999 v porovnaní s rokom 1998 lízingový trh zaznamenal až 16-percentný pokles. V obstarávacích cenách, bez DPH, to znamená zníženie z 20,5 mld. Sk na 17,2 mld. Sk. Predseda predstavenstva Asociácie lízingových spoločností SR Ing. Miloš Randák na margo súčasnej situácie uviedol: Naša asociácia eviduje takmer 50 lízingových spoločností, neoficiálny odhad je približne sto spoločností a nové stále vznikajú. Naďalej stúpa význam lízingových spoločností, ktoré sú napojené na financovanie od materských slovenských a zahraničných bánk. Za prvý polrok v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 1999 vzrástli lízingové obchody o 13,4 %. Ak zohľadníme infláciu vo výške 15,4 %, tak možno povedať, že na Slovensku okrem iného stagnuje aj lízingový trh. Na porovnanie, v Česku je objem lízingu za prvý polrok päťkrát väčší ako na Slovensku a dosiahol 41,3 mld. Kč. Významnejšie vzrástol lízingový obchod jedine v skupine osobných a malých dodávkových vozidiel. Spolu s nákladnými automobilmi tvorí dopravná technika dominantný podiel a dosahuje 80-percentný podiel z trhu. Nárast osobných automobilov je spôsobený najmä veľkým rozmachom nových produktov, akými sú rôzne špeciálne akcie, nulové navýšenie atď. Zmenila sa i štruktúra ponuky, keď v značnej miere rozvinuli lízing automobilov pre občanov a lízing ojazdených vozidiel. Jednou z hlavných príčin poklesu predaja automobilov v porovnaní s rokom 1998 je popri hospodárskej recesii aj naša legislatíva. Nesystémové opatrenia spočívajúce v limitoch na nákup a prenájom osobných vozidiel najviac postihli kategóriu vozidiel strednej triedy a vôbec nepostihli luxusné a športové vozidlá. Veľmi pomaly sa u nás rozbieha lízing nehnuteľností a žiadna zo spoločností neuzatvorila v prvom polroku 2000 zmluvu na lízing nehnuteľností. V minulom roku dosiahol lízingový objem 4 mil. Sk, v Česku dosiahol objem týchto obchodov v prvom polroku 4,2 mld. Kč. Príčin nefungovania lízingu nehnuteľností na Slovensku je viac. Patrí medzi ne dvojité zdanenie daňou z prevodu nehnuteľností, skrátenie nároku na odpočet DPH a negatívne pôsobí aj zákaz lízingu u rozpočtových organizácií obcí. Nepochybujem, že ak prekonáme súčasnú ekonomickú krízu a skvalitní sa legislatíva aj v tejto oblasti, potom budú obchody dynamickejšie aj na Slovensku. Jozef Kunik |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |