|
|||||||||||||||||
Pondelok 25.Septembra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rozpočtoví optimisti či zaklínači?Komentuje Peter Višváder Vláda má pri zostavovaní návrhu štátneho rozpočtu na rok 2001 problémy. Sú zrejmé z toho, že ministri mali za domácu úlohu okresať požiadavky svojich rezortov tak, aby zlikvidovali zhruba 20 mld. Sk, o ktoré prevyšovali prípustnú 4-percentnú hranicu deficitu verejných financií z HDP. Neurobili to. Tým sa rozsypala, ak vôbec niekedy reálne existovala, pred dvoma týždňami vicepremiérom I. Miklošom deklarovaná zhoda názorov šéfov rezortov na tento problém. Údajne si vtedy mali uvedomiť, že presadzovanie požiadaviek svojich rezortov treba podriadiť spoločným cieľom vlády udržať deficit. Dnes je jasné, že to bolo iba divadlo pre verejnosť. O zložitosti problémov svedčí aj fakt, že kým po prvom zasadnutí na túto tému I. Mikloš jednoznačne hovoril o tom, že zo spomínaných 20 mld. Sk, prevyšujúcich prípustný schodok, sa podarilo okresať 50 %, minulý piatok sa ministri dostali ďalej iba o 2 mld. Sk a k vytúženým 4 % schodku verejných financií z HDP im stále chýba 8 mld. Sk. Posun v riešení zdrojov Sociálnej poisťovne je chvályhodný, ale súčasne vyvoláva aj nevyhnutnosť zdvihnúť varovný prst. Na jednej strane je síce dobré, že zdroje potrebné na dôchodky nebudú získané zvýšením odvodovej povinnosti podnikateľov, ale problémové je zvýšenie schodku štátneho rozpočtu o 5,3 mld. Sk v prospech poisťovne s tým, že sa musí ušetriť v rámci celkových verejných financií. Ak odpočítame z jeho okruhu spomínaný štátny rozpočet a Sociálnu poisťovňu, šetriť možno na štátnych fondoch, Národnom úrade práce, zdravotných poisťovniach či rozpočtoch obcí a miest. Na tomto minizozname vidno, akú ťažkú úlohu bude vláda mať. Veď všetky zložky sú deficitné už teraz a potrebujú peniaze. Siahnutie na zdroje ktorejkoľvek z nich bude ďalšou tvrdou reštrikciou. Nič nezachráni ani rozpočet FNM SR, ktorý má hlavu v smútku z nevyriešeného zdrojového krytia výplaty dlhopisov v roku 2001. Zostávajú teda dve cesty. Prejesť zdroje z privatizácie a zachrániť tak aspoň 4-percentný deficit verejných financií alebo ešte tvrdšia reštrikcia ako tento rok. Keďže po priam škandalóznom roku 2000, keď sme z privatizačného koláča bohato ujedali, si zrejme vláda dá na tento problém pozor (deklarovala to tým, že údajne na rozvojové projekty zatiaľ ráta s 1,6 mld. Sk, ale aj ostražitosťou M. Machovej a B. Schmögnerovej), zostáva iba jedna možnosť: uťahovanie opaskov aj v budúcom roku. Keďže rok 2001 bude predvolebný, vláda sa napriek spomínaným problémom nezachovala ako zbor pragmatikov, ale politikov: sľúbila zvýšenie platov v štátnej práve a učiteľom. To problémy pri zostaví rozpočtu ešte prehĺbi. Blížiaca sa reštrikcia nekoliduje s dvoma sľubmi vlády: podľa I. Mikloša sa vraj už na budú rok budeme mať lepšie aj my dole, v mikrosfére. Vyzerá to však, že nie. No a napokon, vláda ráta s rastom HDP o 3,2 až 4,5 %. Lenže žiadna reštrikcia ešte nebola zdrojom zrýchlenia rastu. Ukazuje sa, že varovaním pre optimistov z vlády nebolo v tomto smere ani polročných 1,7 % HDP (celoročný predpoklad vlády 2,5 %). |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |