Hospodársky denník
USD49,373 Sk
EUR43,722 Sk
CHF28,642 Sk
CZK1,234 Sk
  Piatok  29.Septembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Ochrana spotrebiteľa

Aké sú povinnosti predávajúcich?

Zákon č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa v znení neskorších predpisov chráni občanov (ako spotrebiteľov) v prípade nespokojnosti s kvalitou, cenou, množstvom tovaru alebo služieb.

Podľa ustanovenia § 3 zákona o ochrane spotrebiteľa predávajúci je povinný:

- predávať výrobky v správnej hmotnosti, miere alebo množstve a umožniť prekontrolovať si správnosť týchto údajov,

- predávať výroby a poskytovať služby v príslušnej kvalite (podľa osobitných predpisov),

- predávať výrobky a poskytovať služby za ceny dohodnuté v súlade s cenovými predpismi,

- správne účtovať ceny pri predaji výrobkov alebo pri poskytovaní služieb.

Predávajúci je tiež povinný zabezpečovať hygienické podmienky predaja výrobkov a poskytovania služieb vrátane skladovania výrobkov tak, aby nedošlo k ich znehodnoteniu (§ 4).

Predávajúci nesmie žiadnym spôsobom diskriminovať spotrebiteľa ani konať v rozpore s dobrými mravmi (§ 6), napr.:

- nesmie odmietnuť predať výroby, ktoré má vystavené alebo inak pripravené na predaj,

- nesmie podmieniť poskytnutie služby, ktorá je v jeho prevádzkových možnostiach,

- nesmie viazať predaj výrobkov alebo poskytnutie služieb na predaj iných výrobkov alebo poskytnutie iných služieb, pokiaľ nejde o obmedzenie rovnaké pre všetky prípady a v obchodnom styku zvyčajné.

Rezervované výrobky je predávajúci povinný po celý čas rezervácie osobitne označiť s uvedením času, dokedy sú rezervované. To platí aj o zaplatených výrobkoch, ktoré sa nachádzajú v prevádzkarni do času, než si ich spotrebiteľ prevezme alebo než mu budú dodané.

Záručná lehota

Výrobky, ktoré pre svoje vlastnosti majú určenú lehotu spotreby, sa nesmú ponúknuť, predávať, uvádzať do obehu alebo ponechávať v obehu po uplynutí tejto lehoty (§ 6). Nikto nesmie klamať spotrebiteľa - uvádzať nepravdivé, nedoložené, neúplné, nepresné, nejasné, dvojzmyselné alebo prehnané údaje alebo zamlčať údaje o skutočných vlastnostiach výrobkov alebo služieb alebo úrovni nákupných podmienok (§ 8).

Predávajúci je povinný riadne informovať spotrebiteľa o vlastnostiach predávaných výrobkov alebo charaktere poskytovaných služieb, o spôsobe použitia a údržby výrobku a o nebezpečenstve, ktoré vyplýva z jeho nesprávneho použitia alebo údržby, ako aj o riziku súvisiacom s poskytovanou službou (§ 9). Predávajúci je povinný ďalej zabezpečiť, aby bol k tovaru priložený písomný návod a aby bol zrozumiteľný. Nemôže sa tejto povinnosti zbaviť poukazom na to, že mu potrebné informácie neposkytol výrobca, dovozca alebo dodávateľ. Predávajúci musí zabezpečiť, aby boli výrobky viditeľne označené všeobecne zrozumiteľnými údajmi o výrobcovi, o množstve, kvalite, dátume výroby, lehote použiteľnosti a spôsobe používania, údržby, uchovávania alebo skladovania výrobkov, ak nie sú tieto údaje obsiahnuté v priloženom návode v štátnom jazyku (§ 10).

Pri predaji použitých alebo upravovaných výrobkov, výrobkov s chybou alebo ktorých úžitkové vlastnosti sú inak obmedzené, musí predávajúci na tieto skutočnosti upozorniť. Takéto výrobky sa musia predávať oddelene od ostatných výrobkov.

Predávajúci je povinný jednoznačne informovať spotrebiteľa o cene predávaných výrobkov alebo poskytovaných služieb platných v okamihu ponuky (§ 12). Výrobky musia byť označené zreteľne cenou alebo inak túto informáciu sprístupniť. Informácia však nesmie vzbudiť dojem, že je cena nižšia, než aká je v skutočnosti, že sú v nej zahrnuté dodávky výrobkov, výkonov, prác alebo služieb, za ktoré sa v skutočnosti platí osobitne. Nemôže ďalej vzbudzovať dojem, že cena bola alebo bude zvýšená, znížená alebo nezmenená, aj keď to tak nie

Reklamácie

Predávajúci je povinný spotrebiteľa informovať o tom, kde možno reklamáciu uplatniť, o vykonávaných opravách, o rozsahu, podmienkach a spôsobe uplatnenia zodpovednosti za chyby výrobkov a služieb (§ 13). Aspoň 24 hodín vopred je potrebné, aby predávajúci označil začiatok a koniec uzavretia prevádzkarne pri jej dočasnom uzavretí dlhšom ako jeden deň (§ 14).

Predávajúci je povinný na žiadosť spotrebiteľa výrobok predviesť (ak to povaha výrobku umožňuje). Je povinný v stanovených prípadoch riadne vyplniť záručný list (§ 15).

Predávajúci je povinný vydať spotrebiteľovi doklad o kúpe výrobku alebo o poskytnuté služby s príslušnými zákonnými náležitosťami (§16).

Predávajúci je povinný výrobky predávať v hygienicky neškodlivých obaloch. Pri samoobslužnom predaji je povinný poskytnúť spotrebiteľovi vhodný obalový materiál, pričom náklady uhrádza predávajúci (§ 17).

Vratné zálohové obaly, v ktorých sa predávajú výrobky v prevádzkarni, sa musia vykupovať po celý čas. Ich výkup nemožno viazať na nákup tovaru (§ 18). Kupujúci nie je povinný preukázať predávajúcemu zálohovanie vratných obalov.

V prevádzkarni musí byť po celý prevádzkový čas prítomný pracovník poverený vybavovať reklamácie (§ 19). O reklamácii by mal predávajúci rozhodnúť ihneď, v zložitých prípadoch do troch pracovných dní. Do tohto času sa nezapočítava čas potrebný na odborné posúdenie chyby. Vybavenie reklamácie nesmie trvať viac ako 30 dní. Inak sa posudzuje tak, akoby išlo o chybu, ktorú nemožno odstrániť. Dohľad nad ochranou spotrebiteľa zabezpečuje napr. Slovenská obchodná inšpekcia.

Pokuty

Za porušenie povinností voči spotrebiteľom môžu príslušné kontrolné orgány dať pokutu až do výšky pol milióna Sk (§ 24). Za opakované porušenie povinnosti v priebehu jedného roka možno ukladať pokutu až do výšky jedného milióna Sk. Až do výšky 10 miliónov Sk je možné uložiť pokutu, ak ide o predaj, výrobu, dovoz alebo dodanie výrobku, ktorého chyba spôsobila ujmu na živote alebo zdraví. Podobné platí pri chybnom poskytnutí služby. Poriadková pokuta do 50-tisíc Sk sa môže uložiť predávajúcemu, výrobcovi, dovozcovi a dodávateľovi ak marí, ruší alebo inak sťažuje výkon dozoru nad ochranou spotrebiteľa.

Združenia na ochranu spotrebiteľov sú oprávnené na základe súhlasu spotrebiteľa a predávajúceho bezplatne sprostredkovať riešenie sporov medzi spotrebiteľom a predávajúcim pri vybavovaní reklamácií (§ 26 a 26a).

Dagmar Piršelová

počasie

Dnes bude jasno až polojasno, zrána miestami hmla alebo nízka oblačnosť, ktorá sa ojedinele udrží aj predpoludním. Najvyššia denná teplota 19 až 23 stupňov. Slabý prevažne južný, na juhozápade juhovýchodný vietor 3 až 6 m/s. Teplota v 1500 m 12 stupňov. V sobotu a nedeľu jasno až polojasno, zrána a ojedinele aj predpoludním v nižších polohách lokálne hmly. V nedeľu od juhu postupne až oblačno a ojedinele slabé zrážky. Najnižšia nočná teplota 9 až 5, v horských dolinách okolo 2 stupňov, na juhozápade v nedeľu aj teplejšie. Najvyššia denná teplota 16 až 21, na juhozápade v sobotu až 23 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 6.51 a zapadne o 18.31 hod.

Amsterdamprehánky15
Aténypolojasno25
Belehrad polooblačno23
Berlínoblačno18
Bratislavaoblačno20
Bruselprehánky16
Budapešťpolojasno21
Bukurešťpolojasno20
Frankfurtoblačno21
Helsinkioblačno13
Istanbuloblačno20
Kodaňprehánky15
Kyjevpolooblačno18
Lisabonpolojasno23
Londýnoblačno18
Madridoblačno22
Milánopolojasno27
Moskvapolooblačno11
Oslozamračené12
Parížprehánky18
Prahaoblačno19
Rímoblačno26
Sofiapolojasno20
Štokholm zamračené13
Varšavaoblačno18
Viedeňoblačno20
Záhreboblačno24
Ženevaoblačno22

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.