|
|||||||||||||||||
Piatok 29.Septembra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Podávanie sťažnostíČo môžeme riešiť sťažnosťami? V mnohých prípadoch dochádza k porušeniu našich práv alebo právom chránených záujmov činnosťou alebo nečinnosťou príslušného orgánu verejnej správy. Stavajú sa aj prípady, kedy by sme radi upozornili na konkrétne nedostatky a porušenie právnych predpisov, ktorých odstránenie si vyžaduje zásah orgánu verejnej správy. Uvedené problémy sa dajú riešiť tzv. sťažnosťami, ktoré môžu podať príslušným inštitúciám fyzické i právnické osoby. Postup pri podávaní, prijímaní, evidovaní, vybavovaní a kontrole vybavovania sťažností upravuje zákon č. 152/1998 Z. z. o sťažnostiach. Nemýľme si (alebo nezamieňajme) tieto sťažnosti s dopytmi na konkrétne problémy, s upozorneniami na nesprávnu činnosť iného orgánu verejnej správy s podaniami rozhodnutí orgánu verejnej správy v rámci správneho konania, ako ani so sťažnosťami, ktorých vybavovanie je upravené inými predpismi (napr. Trestný poriadok, zákon o správe daní a poplatkov, zákon o prokuratúre, zákon o štátnej správe súdov). Ako postupujeme? V zmysle ustanovenia § 2 zákona č. 152/1998 Z. z. o sťažnostiach možno sťažnosť podať štátnemu orgánu a ním riadeným organizáciám, obciam a nimi zriadeným organizáciám, právnickým alebo fyzickým osobám, ktorým zákon zveril rozhodovanie o právach a povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb (napr. Sociálna poisťovňa, Národný úrad práce, exekútori, notári...). Sťažnosť musí mať svoje náležitosti: meno, priezvisko, adresu alebo sídlo sťažovateľa, predmet sťažnosti a čoho sa sťažovateľ domáha, pričom je možné na žiadosť totožnosť utajiť, pokiaľ to povaha veci dovoľuje (§ 5). Vybavuje sa aj anonymná sťažnosť, pokiaľ obsahuje konkrétne údaje, ktoré nasvedčujú, že bol porušený právny predpis (§ 8). Riešenie a postihy za nečinnosť Najmä v zmysle ustanovení § 9 a § 13 zákona č. 152/1998 Z. z. o sťažnostiach všetky orgány verejnej správy sú povinné prijímať sťažnosti, evidovať ich, prešetriť a vybaviť v tridsaťdňovej lehote; pri súčinnosti iného orgánu verejnej správy je lehota 60-dňová. V prípadoch náročných na prešetrenie je možné túto lehotu predĺžiť o ďalších 30 dní. Orgán verejnej správy je povinný prešetriť doručenú sťažnosť, aby sa zistil skutočný stav veci. Ďalej musí vyhotoviť zápisnicu, a ak nejaké nedostatky zistí, určí sa v nej kto, akým spôsobom a v akej lehote prijme opatrenia na ich odstránenie a odstránenie príčin vzniku (§ 18). Výsledok prešetrenia sťažnosti sa oznamuje sťažovateľovi písomne vrátane prijatých opatrení na odstránenie zistených nedostatkov a príčin ich vzniku (§ 19). Ak by došlo k mareniu prešetrovania sťažnosti alebo by sa neplnili povinnosti uvedené v zákone č. 152/1998 Z. z. o sťažnostiach, zodpovedný zamestnanec môže dostať poriadkovú pokutu od 500 do 5000 Sk, pri opakovaných nedostatkoch až do 10-tisíc Sk (§ 22). Zamestnanci orgánu verejnej správy sú povinní o skutočnostiach, ktoré sa dozvedeli pri vybavovaní sťažností, zachovávať mlčanlivosť (§ 23). |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |