|
|||||||||||||||||
Pondelok 4.Septembra 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Českí obchodníci sú opatrníAko pochodili na veľtrhoch Styl a Kabo Zlepšiť svoje postavenie na českom trhu a nájsť ďalších zahraničných partnerov si okrem pestovania imidžu, dalo za cieľ 33 textilných a odevných firiem, ako aj 12 obuvníckych a kožiarskych firiem, ktoré sa v predchádzajúcich dňoch prezentovali na brnianskom výstavisku. Ako sa im to podarilo? Jozef Niederland z firmy Tripos Klátova Nová Ves, ktorá s 35 zamestnancami vyrába ročne do 60-tisíc párov detskej, dievčenskej, chlapčenskej a dámskej obuvi, ako aj detské prezuvky a papučky, nám povedal: Aj keď sme prišli do Brna po prvý raz, očakávali sme lepšie výsledky. Tripos predal zo 74 vzorov spolu tisíc párov 15 rôznym zákazníkom. Z rodinnej firmy JAK DUP Stropkov, ktorá produkuje 20-tisíc párov šnúrok denne (zamestnávajú 20 ľudí v dvoch zmenách) a vyvážajú ich do Poľska, na Ukrajinu i do Česka, nás informoval Radko Kmiť: Naše očakávania boli asi vyššie ako konkrétne výsledky. Zástupcovia českého maloobchodu by boli uvítali, keby sme mali zastúpenie v Česku, zrejme o tom budeme musieť pouvažovať, aby sme sa k nim dostali bližšie. Prvé kontakty sme urobili aj s niektorými nemeckými a poľskými firmami. Bratislavské družstvo Tomex zmenilo výrobnú stratégiu. Ako nám povedala jeho predsedníčka Ing. Mária Pekařová, predtým sa usilovali vyrábať z lacnejších materiálov, aby dosiahli čo najnižšie ceny svojich výrobkov koženej galantérie. Došli však k záveru, že lacné veci si ľudia kúpia na trhoviskách, preto sa teraz orientujú na kvalitnejšie, drahšie materiály. Ich výsledná cena je aj tak nižšia ako pri tovare z dovozu. Zámer presadiť sa výraznejšie na českom trhu sa družstvu tentoraz, ako sa zdá, vydaril. Pracovali však na tom už rok, odvtedy, ako ich na Intershoe oslovila istá veľkoobchodná firma. Pretože český trh je v súčasnosti podobne nevyspytateľný ako slovenský, dohodli v Brne najprv menšiu dodávku z vytypovaných vzorov, s ktorými díleri veľkoobchodu obídu svojich odberateľov. Na základe ich záujmu potom veľkoobchod spresní svoju objednávku na nasledujúce obdobie. Ivan Hlaváč, majiteľ firmy Hitop Slovakia Partizánske si myslí, že pripravili peknú a pestrú kolekciu celokoženej detskej obuvi. S českým trhom doteraz nemal dobré skúsenosti, vlani odišli z Brna s kontraktom na 60 párov obuvi pre Česko, avšak urobili dobrý obchod do Ruska, pre ktoré ušili 25-tisíc párov. Tentoraz bola ich výstavná kója terčom veľkého záujmu malých obchodníkov, avšak to, že nemajú v Česku obchodné zastúpenie, je stále brzdou významnejšieho predaja. Preto je pozitívne, že nadviazali kontakt s dvoma firmami, ktoré by rady prevzali ich zastúpenie. Zlepšiť si bilanciu zvýšeným predajom na českom predvianočnom trhu by chcela podľa Mgr. Jany Magurovej spoločnosť Ligarex z Liptovského Mikuláša. Táto firma, ktorá pokračuje v tradícii Kožiarskych závodov, má ročný obrat asi 130 mil. Sk. Kým na Slovensku predávajú výrobky koženej galantérie asi za 20 mil. Sk, do Česka vlani vyviezli tovar za 7,5 mil. Sk a od 1. januára dodnes predali na český trh tovar za 4 mil. Sk. Prevažná časť výrobkov teda putuje do západnej Európy, hlavne do Nemecka, Talianska a škandinávskych krajín. Za tri veľtrhové dni sa im podarilo uzavrieť objednávky v hodnote 215-tisíc Sk, čo rozhodne nenaplnilo očakávania. Na druhej strane však získali 12 nových odberateľov, takže je predpoklad, že ich prostredníctvom sa na českom trhu viac presadia. OZKN Prešov, ktoré zamestnávajú tisícku pracovníkov, sa chce podľa jej generálnej riaditeľky Márie Migašovej presadiť na českom trhu predovšetkým svojou vlastnou značkou. Zdá sa jej málo, keď sú doma na európskych trhoch, v ČR majú iba troch odberateľov. Aj keď sa im nepodarilo splniť tento zámer, nového vážneho záujemcu našli v istej slovinskej firme, ktorej zástupcovia už tento týždeň navštívia Prešov. Makyta Púchov prišla do Brna s novými obchodnými značkami Víkend a M Wear, čo je ošatenie hlavne pre mladšiu generáciu. Podľa vedúcej marketingu PhDr. Jany Hrašnovej sa zamerali na mladých najmä preto, že pre strednú a staršiu generáciu nie je značka Makyta neznámym pojmom. V Púchove sa vyrobí ročne 1,2 milióna kusov dámskych odevov a z toho takmer 80 % ide na export, do Česka však toho zatiaľ nie je veľa. Tentoraz uzavreli kontrakt na dodávku 5000 kusov (4 mil. Sk), približne toľko ako na predchádzajúcej výstave. Mária Stančíková, majiteľka firmy Maja Čadca, ktorá zamestnáva 50 ľudí, si myslí, že zámer, s ktorým išla do Brna, naplnila na 90 %. Inak je však v hodnotení opatrná napriek tomu, že istú klientelu v Česku už má a na veľtrhu sa jej podarilo nadviazať ďalšie kontakty. Zuzana Krútka |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |