Hospodársky denník
USD47,778 Sk
EUR42,749 Sk
CHF27,602 Sk
CZK1,209 Sk
  Pondelok  4.Septembra 2000

M. Dzurinda: „Je rozhodnuté.“ Nie je to pravda

Verejná správa nie je vecný problém, ale straší politikov

„Je rozhodnuté. Do reformy ideme. Úspešná bude vtedy, keď budeme viac myslieť na záujem verejný ako na záujem stranícky.“ (M. Dzurinda na sneme ZMOS 12. a 13. apríla 2000)

„Do 30. júna 2000 - predseda vlády predloží koncepciu na rokovanie NR SR“ (z uznesenia vlády SR ku koncepcii a k decentralizácii verejnej správy).

Tieto dve vety vo vzájomnej súvislosti a vo vzťahu k realite charakterizujú súčasnú slovenskú politickú scénu: ľahko vyslovované a neplnené sľuby. Nielenže dodnes M. Dzurinda koncepciu reformy do parlamentu nepredložil na schválenie, ale ešte o nej definitívne nerokovala ani vláda. Naopak, vo svojom uznesení z 11. apríla 2000 ponechala otvorené viaceré otázky, ktoré dodnes nebola schopná napriek skončeným termínom splniť. Koaliční partneri sa navzájom vydierajú: SDĽ mení názory na otázku okresných úradov či symetrický alebo asymetrický model podľa toho, ako jej to vyhovuje, účelovo boli zverejnené otázky financovania reformy, hoci ešte nie sú uzavreté. Otvorený a bez zhody zostáva aj problém hraníc vyšších územných celkov, ktorý sa stáva nástrojom upevnenia si moci záujmových skupín a politických strán v regiónoch. Či už ide o bratislavský vyšší územný celok (VÚC) prípadne Stranou maďarskej koalície otváranú otázku Komárňanskej župy. Ako vidno, reforma verejnej správy sa stala hračkou v rukách politikov. A občan? Jeho záujmy a myšlienku reformy dôsledne obhajuje už iba Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS). „Očakávali sme, že vláda bude svoj postoj formulovať zreteľne a záväzne už skôr. Koncepciu reformy síce schválila, ale zároveň si ponechala priestor na diskusiu, podľa nás o záväzných otázkach,“ povedal jeho predseda M. Sýkora na sneme ZMOS na jar tohto roka. Čas ukázal, aké pravdivé boli tieto slová.

Ešte dva termíny

Dnes už iba dve úlohy - predložiť na rokovanie vlády SR legislatívne zámery zákonov o organizácii miestnej štátnej správy, o hlavnom meste SR Bratislave, o meste Košice a novelu zákona o obecnom zriadení (úloha C.11 vládneho uznesenia) a legislatívne zámery zákona o rozpočtových pravidlách, o majetku samosprávy VÚC a novelu zákona o majetku obcí (úloha C.16 vládneho uznesenia) - boli viazané na termíny, ktoré sú ešte pred nami (30. 9. a 30. 12. 2000). Ostatné úlohy uznesenia vlády SR už mali byť splnené. Niektoré boli, niektoré nie. Napríklad legislatívne zámery zákonov o samosprávne vyšších územných celkoch, o voľbách do orgánov samosprávy vyšších územných celkov, zákona o územnom členení SR boli síce spracované, ale zatiaľ neboli predložené na rokovanie vlády SR. Čo mešká?

„Celkovo možno konštatovať veľmi pomalé tempo a málo dôsledný prístup k napĺňaniu úloh. Reforma verejnej správy sa ocitla v časovom sklze, ktorý ju môže ohroziť ako celok. V auguste som sa písomne obrátil na predsedu vlády a opätovne ho upozornil na hroziace riziká," povedal nám M. Sýkora. Zo zásadných otázok je stále otvorený celkový rozsah kompetencií, ktorými majú byť posilnené mestá a obce, zásadné princípy financovania nového modelu verejnej správy, spôsob organizácie miestnej štátnej správy, formy medziobecnej spolupráce a vzťahy v oblasti kontroly.

Úplne katastrofálne dopadla ďalšia kľúčová úloha, odovzdanie kompetencií na miestnu či regionálnu úroveň. Projekty, ktoré mali rezorty pripraviť, nespracovali všetky ministerstvá. „... a tie, ktoré uzreli svetlo sveta do júla 2000 (úlohu v termíne nesplnilo ministerstvo dopravy, životného prostredia, obrany a zahraničných vecí - pozn. red.), nesledovali podľa nás dôsledne myšlienku decentralizácie."

Nemal pravdu

Veľké ciele, nesplnené sľuby vlády, politické trenice, stranícke záujmy. Takto možno charakterizovať doterajší priebeh reformy verejnej správy. ten spolu s ubiehajúcim časom tejto vládnej koalície navodzuje otázku jej skutočnej realizácie. Ako teda ukázal čas, slová M. Dzurindu nie sú pravdivé: ešte stále totiž rozhodnuté nie je. Reforma a odovzdanie moci ľuďom v regiónoch, ktoré má zabezpečiť, totiž zmieta straníckymi bosmi do takej miery, že sa jej boja a kladú si - ak má byť prvoradý verejný záujem - nesplniteľné podmienky. Ako ukazujú skúsenosti v okolitých krajinách, reforma nie je problémom postupu, že by sme nevedeli ako ísť na vec, jej skutočným kameňom úrazu na Slovensku je to, že politici doteraz nedokázali prekročiť vlastný tieň sústreďovania moci vo svojich rukách. Napriek tomu, že negatívne výsledky hospodárenia verejnej správy za posledné roky (graf na str. 1) jednoznačne volajú po rýchlych zmenách.

Peter Višváder

Hospodárenie verejnej správy (1993 - 1998)

v mld. Sk

1993 1994 1995 1996 1997 1998

- 9,06 - 10,88 12,94 - 8,64 - 27,65 - 29,86

Zdroj: MF SR

Graf: Hd

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.