Hospodársky denník
USD47,778 Sk
EUR42,749 Sk
CHF27,602 Sk
CZK1,209 Sk
  Pondelok  4.Septembra 2000

Strojárstvo držia automobily

Reštrukturalizácia je pre nás i naďalej hudbou budúcnosti

Hoci čísla štatistík potvrdzujú, že strojárstvo sa na Slovensku pomaly stavia na nohy, nemožno zabúdať, že pod rast produkcie, ako aj exportu sa podpisuje najmä rozvoj automobilovej výroby. A to nielen v podobe finálnej výroby osobných automobilov, ale aj v raste výroby podzostáv, skupín dielcov atď. Kým v roku 1996 podiel výroby motorových vozidiel predstavoval 42,5 % z vývozu odvetvia, vlani to už bolo 54,9 %. Rast vývozu sa prejavil aj v celkovej bilancii vývoja zahraničného obchodu - už v roku 1999 dosiahlo strojárstvo po prvý raz pozitívne saldo. A tento trend pokračuje aj v prvom polroku. Podľa metodiky ŠÚ SR výroba strojov a prístrojov vykázala v roku 1996 stratu 5,3 mld. Sk a v roku 1998 až 10,3 mld. Sk. Až vďaka spomínanému rozvoju automobilovej dopravy (výroba dvojstopových motorových vozidiel dosiahla kladný hospodársky výsledok 2,6 mld. Sk a výroba konštrukcií 0,8 mld. Sk) sa vlani strata odvetvia znížila na 1,1 mld. Sk. Na druhej strane však od roku 1996 v strojárstve pokračoval pokles zamestnanosti, ktorý bol oveľa razantnejší ako znižovanie počtu pracovníkov v rámci celej ekonomiky SR. K príčinám patrili nielen toľko diskutované javy ako konverzia zbrojárskeho priemyslu, rozpad bývalých trhov, ale aj pokles nárokov na pracovnú silu v nových programoch, znižovanie rozsahu vedľajších činností a pod. Vplyvom uvedených faktorov sa veľa strojárskych podnikov dostalo do konkurzu alebo na jeho pokraj. V nezávideniahodnom stave sa nachádzajú podniky sústredené v DMD holding. Vo väčšine z nich sa situácia v poslednom období ešte zhoršila, nevyplácajú sa mzdy a hrozba masového prepúšťania je čoraz reálnejšia. MH SR síce na rokovací stôl predložilo materiál o reštrukturalizácii DMD holdingu, ale kedy bude schválený, zostáva hudbou budúcnosti. Navrhuje sa v ňom okrem iného vyčleniť šesť spoločností so špeciálnou výrobou tak, aby zostali vo vlastníctve štátu. Ostatné účasti štátu, ktoré má v civilnej výrobe v jednotlivých spoločnostiach, sa majú reštrukturalizovať a privatizovať. A to tak, aby sa zo získaných prostriedkov podarilo oživiť aspoň časti výrob. Aj keď i takéto riešenie sa bez prepúšťania neozaobíde, konečne aj odborári začínajú chápať, že inej cesty niet.

Zdena Rabayová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.