Hospodársky denník
USD49,238 Sk
EUR42,603 Sk
CHF27,542 Sk
CZK1,208 Sk
  Piatok  8.Septembra 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Rast cien benzínu a nafty sa ešte neskončil

Vinníkom nie sú producenti, ani ministerstvo financií

Vo Francúzsku blokujú dopravcovia diaľnice na protest proti rastu cien pohonných látok. U nás sa zatiaľ iba slovne hromží, kritizuje, obviňuje. Neznamená to však, že dôsledky takéhoto vývoja zvládnu slovenskí podnikatelia a v konečnom dôsledku spotrebitelia ľahšie ako v zahraničí. Napríklad náklady dopravcov na kilometer podľa združenia Česmad Slovakia donedávna dosahovali 27 až 28 Sk, po poslednom zvýšení cien ropných výrobkov to však už je 34,5 Sk. Výdavky za pohonné látky sa na celkových nákladoch dopravcov podieľajú 49 %. Pozornosť verejnosti sa teda obracia na producentov pohonných látok. Tí zasa poukazujú na spotrebnú daň a ministerstvo financií. Pravda je však úplne inde.

Výrobcovia pohonných látok sú závislí od vývoja cien ropy na svetových trhoch. Ak tie rastú, nakupujú drahšie, a to sa premieta do ich ekonomiky prakticky okamžite. V stredu cena ropy Brent na londýnskej Medzinárodnej ropnej burze (IPE - International Petroleum Exchange) dosiahla opäť historické maximum 34 USD za barel, keď vzrástla o 1,02 USD. Tento vývoj závisí najmä od exportnej politiky krajín OPEC. Tie ohlásili, že nezvýšia export o viac ako o očakávaných 500 000 barelov denne. Ropy teda bude menej, jej cena zákonite rastie. Túto skutočnosť musí akceptovať nielen Slovnaft ktorý v SR kontroluje 40 % distribučného trhu s pohonnými látkami, ale aj iní producenti, ktorí pôsobia na slovenskom trhu. Okrem toho zvýšené náklady spôsobuje aj splácanie úverov (v dolároch), ktoré si Slovnaft musel vziať na modernizáciu svojej výroby. Tá je pre jej ekonomické a ekologické efekty nespochybniteľná.

Cena porastie

Od výrobcov sa potom už dostávame k ministerstvu financií a „jeho“ spotrebným daniam za pohonné látky. Ako ukazuje tabuľka sadzieb spotrebnej dane z benzínu na 1000 l bezolovnatého benzínu spotrebná daň je v SR najnižšia. A realita je pre nás neúprosná: ak chceme vstúpiť do EÚ, musí sa spotrebná daň zvýšiť. Rast cien benzínu teda ešte vôbec nedosiahol vrchol, pretože zvýšenie spotrebnej dane výrobcovia a distribútori okamžite premietnu do maloobchodných cien. Sadzba dnes u nás aktuálne predstavuje pri bezolovnatom benzíne 15 400 Sk/tonu, t. j. 11 846 Sk/1000 l a pri motorovej nafte 14 600 Sk/tonu, t. j. 12 166 Sk/1000 l.

Zásahy nemožné...

Ťažko teda možno upodozrievať MF SR a vládu z toho, že by sa podieľali na raste cien benzínu a nafty. Navyše, vývoj posledných týždňov nespôsobilo zvýšenie spotrebnej dane. Tá zostáva nemenná, ba navyše tým, že je stanovená na fixný objem jednu tonu (mimochodom, v tomto sme výnimkou, všade sa bežne stanovuje na 1000 litrov), s rastom maloobchodnej ceny za liter relatívne klesá. Ak by vláda mala prehovoriť do vývoja cien pohonných látok, mohla by to teoreticky urobiť dvoma spôsobmi. Po prvé, zmenou - znížením sadzby spotrebnej dane alebo dotáciami buď pre výrobcov pohonným látok, alebo pre dopravcov, priemysel a poľnohospodárstvo. Zníženie spotrebnej dane vzhľadom na rozbehnutý fiskálny rok (a teda predpokladaný objem príjmov z tejto dane) nie je možný. Predpokladaný príjem zo spotrebných daní (všetkých druhov) na rok 2000 je 27 mld. Sk. Vývoj za osem mesiacov (vybraných 18,3 mld. Sk) zodpovedá priebežne tomuto plánu. No a keďže štátny rozpočet je veľmi napätý, nemožno v tomto smere urobiť ústupky. Rovnaký dôvod je motívom aj pre odmietnutie dotačnej možnosti. Štát jednoducho na ne nemá.

Naša realita

Ako teda vidno, rast cien pohonných látok nie je ani v rukách výrobcov pôsobiacich na Slovensku, ani v rukách ministerstva financií. Neobstoja ani námietky, aby NBS z tohto dôvodu intervenovala za kurz koruny oproti doláru. Toto opatrenie by nás vyšlo podstatne drahšie ako zdraženie cien benzínu a nafty. Jednoducho, taká je realita slovenskej otvorenej a zraniteľnej transformujúcej sa ekonomiky.

Peter Višváder

Počasie

Dnes bude zrána v nižších polohách ojedinele hmla. Cez deň prevažne polojasno. Najvyššia denná teplota 17 až 21, na severe miestami okolo 15 stupňov. Severný vietor 2 až 5 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m 7 stupňov.V sobotu a nedeľu bude prevažne polojasno, zrána miestami hmla. Najnižšia nočná teplota 10 až 6, v horských dolinách a kotlinách okolo 4, najvyššia denná teplota 21 až 25, na severe miestami okolo 18 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 6.22 a zapadne o 19.15 hod.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.