|
|||||||||||||||||
Štvrtok 11.Januára 2001 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K tomu nemá dochádzaťAd: Nič nové: O novele nevedia..., Hd 9. 1. 2001 Vzhľadom na závažné skutočnosti, ktoré ste uviedli v článku, sa uvádza, že novela zákona č. 100/1988 Zb. bola šitá horúcou ihlou a Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR zmenu v jednotlivých ustanoveniach zrejme neprekonzultovalo s tými, ktorí tento zákon majú realizovať v praxi. K uvedeným tvrdeniam si dovoľujem uviesť. Predmetnú novelu ministerstvo pripravovalo v januári až v apríli roku 2000 a jej znenie predložili v rámci štandardného legislatívneho procesu na pripomienkové konanie v máji 2000. Samozrejme, že pripomienkujúcim orgánom je v zákonoch týkajúcich sa sociálneho zabezpečenia vždy aj Sociálna poisťovňa. Po zapracovaní pripomienok bol predmetný návrh novely opätovne predložený na skrátené pripomienkové konanie vybraným orgánom, opätovne aj Sociálnej poisťovni, v priebehu septembra 2000. Následne bola novela predmetom rokovania v Rade hospodárskej a sociálnej dohody, Legislatívnej rade vlády, vo vláde SR a v NR SR. Ihneď po schválení novely zákona č. 100/1988 Zb. ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny dňa 4. 12. 2000 poskytlo parlamentnú tlač Sociálnej poisťovni s cieľom štandardného zabezpečenia jeho zavedenia do praxe od 1. 1. 2001. Pripomínam, že išlo o iniciatívu ministerstva, aby sa získal čas na prípravu potrebných prevádzkových pokynov ako interných aktov riadenia verejnoprávnej Sociálnej poisťovne. Vzhľadom na rozsah a význam novely zákona č. 100/1988 Zb., ale aj novely zákona č. 274/1994 Z. z. riaditeľka odboru sociálneho poistenia so svojou zástupkyňou iniciatívne spracovali výklad, komentár a praktickú aplikáciu noviel uvedených zákonov, ktoré boli tiež ešte pred vianočnými sviatkami Sociálnej poisťovni poskytnuté. V tomto rozsiahlom výklade sú aj vysvetlenia zmien a dôvody, pre ktoré ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny takúto právnu úpravu vypracovalo. Zároveň boli tieto dokumenty poskytnuté niekoľkým vydavateľom s cieľom dostatočnej informovanosti verejnosti o príslušných zmenách. V zmysle zákona č. 274/1994 Z. z. o Sociálnej poisťovni je táto verejnoprávna inštitúcia orgánom, ktorý zo zákona vykonáva dôchodkové zabezpečenie a nemocenské poistenie. Zastávam názor, že verejnoprávna inštitúcia musí mať vybudovaný taký systém metodického riadenia a usmerňovania svojich zložiek, aby k situáciám, ktoré autorka článku uvádza, neprichádzalo. Práve princíp verejnoprávnosti dáva tejto inštitúcii priestor na samostatné konanie vo vymedzených kompetenciách bez inštrukcií a pokynov ústredných orgánov štátnej správy. Ing. Michal Szabó MPSVR SR |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |