|
|||||||||||||||||
Štvrtok 11.Januára 2001 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hranica príjmov 100-tisíc SkAd: Vyššie poistné nielen pre dôchodcov, Hd 4. 1. 2001 Čitateľ Ing. Peter Usačev z Bratislavy sa pýta, ako autorka dospela k záveru, že podľa novej právnej úpravy sa do hranice 100-tisíc Sk započítavajú príjmy brutto a nie čiastkový základ dane z podnikania a inej samostatnej zárobkovej činnosti. Podľa neho sa pri posudzovaní platenia alebo neplatenia príspevkov do fondov vychádzalo a aj v súčasnosti posudzuje príjem nie z brutto príjmov, ale z čiastkového základu dane. Svoj názor podporil ustanovením § 6 ods. 5 zákona č. 100/1999 Z. z., podľa ktorého samostatne zárobkovo činná osoba (ďalej len SZČO) je povinná preukázať Sociálnej poisťovni výšku príjmu z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti najneskôr do 30. júna bežného roka výpisom z daňového priznania. Pri písaní príspevku, v ktorom v danom probléme ide o novú definíciu SZČO na účely platenia poistného do Sociálnej poisťovne (od 1. 1. 2001), som vychádzala z dikcie § 6 ods. 1 písm. c) a § 145a ods. 1 zákona č. 100/1988 Zb. o sociálnom zabezpečení v znení zákona č. 446/2000 Z. z. Z týchto ustanovení vyplýva, že od tohto roka na dôchodkom zabezpečení a nemocenskom poistení sú zúčastnené tie SZČO, ktorých príjem z podnikania a inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa osobitného predpisu bol vyšší ako 100-tisíc Sk. Iste, logicky by to mal byť príslušný čiastkový základ dane. Pri osobitnom predpise je však v týchto ustanoveniach poznámka pod čiarou č. 1 ha), ktorá znie: § 7 zákona č. 366/1999 Z. z. A tu je problém. V § 7 zákona č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov v odseku 1 sú definované príjmy z podnikania a v odseku 2 príjmy z inej samostatnej zárobkovej činnosti. Teda ide o príjmy brutto. Až z § 7 ods. 4 vyplýva, ako sa vypočíta príslušný čiastkový základ dane. V zákone mal byť v poznámke napísaný buď § 7 ods. 4, z ktorého vyplýva, ako sa stanoví čiastkový základ dane z týchto príjmov alebo priamo malo byť povedané, že ide o čiastkový základ dane. Tu je práve nezrovnalosť zákona, na ktorú som zámerne v príspevku upozornila. Čitateľ správne uvádza, že z ustanovenia § 6 ods. 5 zákona o sociálnom zabezpečení vyplýva, že príjem sa preukazuje výpisom z daňového priznania. Nie je však dopovedané, čo má výpis obsahovať. Do daňového priznania sa uvádzajú príjmy brutto, výdavky, čiastkový základ dane a ďalšie údaje. Nie je tu povedané, že z výpisu sa zoberie do úvahy čiastkový základ dane, i keby to bolo nanajvýš logické. Len pri stanovení vymeriavacieho základu na platenie povinného poistného SZČO (ktorý vyplýva z iného zákona - napríklad o Sociálnej poisťovni) sa vychádza z pomernej časti základu dane. Tu ide o to, od výšky akého príjmu ide o SZČO na účely platenia povinného poistného. Je totiž rozdiel, či sa hranica 100-tisíc Sk stanoví ako príjmy brutto alebo čiastkový základ dane (vtedy sú príjmy spravidla vyššie). Dagmar Piršelová |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |