Hospodársky denník
USD46,293 Sk
EUR43,52 Sk
CHF28,571 Sk
CZK1,241 Sk
  Štvrtok  11.Januára 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Transformácia iba svetielkom

Situácia síce priaznivejšia, ale stále kritická

Železnice Slovenskej republiky sú v súčasnosti v neľahkej situácii. Prvého januára ešte neprepravili ani jedného cestujúceho a už mali stratu približne 4 mld. Sk len z finančných operácií, čiže zo splácania pôžičiek. Napokon súčasná zadlženosť ŽSR vo výške približne 40 mld. Sk vraví za všetko. Nepríjemný stav ŽSR v súčasnosti jednoznačne nemožno spájať len so súčasným vedením. Naopak, súčasný manažment robí, čo môže a výsledky, ktoré manažment dosiahol napríklad za minulý rok, sú lepšie, než sa pôvodne očakávalo. Situáciou v ŽSR a hľadaním východísk z krízy sa preto zaoberala 30. júna 1999 aj vláda a vzala na vedomie koncepciu jej ekonomickej stabilizácie a transformácie. Včera, na 136. schôdzi, sa vláda opäť venovala ekonomickej a prevádzkovej situácii v ŽSR. Možno konštatovať, že opatrenia, ktoré sa prijali v uplynulom období, pomohli sčasti riešiť situáciu. Vláda v roku 2000 poskytla štátne záruky na úvery, aby sa sčasti reštrukturalizovalo úverové portfólio a ozdravila ekonomika ŽSR. Vytvorili sa aj lepšie vzťahy pri zabezpečovaní výkonov osobnej dopravy, keď štát z nedoplatku 6,3 mld. Sk za výkony vo verejnom záujme zaplatil ŽSR 4,9 mld. Sk. Tieto peniaze boli účelovo viazané na splatenie záväzkov ŽSR, voči Spoločnej zdravotnej poisťovni, Sociálnej poisťovni a daňovým úradom. Vláda však svoje slovo neplní vo všetkom. Napríklad v rámci technického rozvoja sa zaviazala prispieť na financovanie investícií ročne sumou do 4 mld. Sk. Na rok 2000 však bola v štátnom rozpočte vyčlenená pre železničnú dopravu suma

vo výške len

275,6 mil. Sk a situácia tu nie je lepšia ani v roku 2001. Mimoriadne kritická je situácia v oblasti pohotových finančných prostriedkov. Vlastné zdroje produkované ŽSR, ani plynulé úhrady štátu za výkony v osobnej doprave nekryjú ani najnevyhnutnejšie finančné a prevádzkové potreby. V priebehu roka pokračovala nepriaznivá situácia v časovaní cash -flow k termínom úhrady miezd. Každý mesiac si museli brať na zabezpečenie ich výplaty ďalší nový úver. Napriek týmto problémom vo financovaní sú hospodárske výsledky za jedenásť mesiacov roku 2000 v porovnaní s rovnakým obdobím roku 1999 podstatne priaznivejšie, ako sa predpokladalo. V roku 2000 vykázali stratu vo výške 2,2 mld. Sk, kým za 11 mesiacov roku 1999 až 4,88 mld. Sk. Aj situácia v celkových nákladoch neveští nič dobré. Tým, že stúpajú ceny prakticky všetkých vstupov aj do procesu dopravy, náklady v porovnaní s rokom 1999 stúpli za 11 mesiacov roku 2000 na sumu 25,2 mld. Sk. Napriek týmto nepríjemným číslam treba oceniť, že ŽSR sa po rokoch prešľapovania na mieste v uplynulom roku naplno pustili do procesu transformácie a reštrukturalizácie. Bude to veľmi náročný, približne päťročný proces, výsledkom ktorého majú byť

dve zdravé

železničiarske spoločnosti. Odborárom sa síce nepozdáva tempo transformácie a najmä pripravenosť ŽSR na tento proces. Ako zdôraznil Ing. Andrej Egyed, generálny riaditeľ ŽSR: „Nič by nebolo horšie, než opätovné vyčkávanie na akési lepšie podmienky. Tie samy neprídu, musíme ich vytvoriť my za pochodu spolu s transformáciou a reštrukturalizáciou ŽSR.“ Riaditeľ sekcie železničnej dopravy ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Ing. Dušan Pajdlhauser hodnotí súčasný vývoj ŽSR cez dosiahnuté výsledky: „Proces prechodu z rokov 1996 - 1998 do rokov 1999 - 2000 hodnotím ako úspešné stabilizačné obdobie. Kým v prvom období sme dosahovali ročnú stratu 7 - 8 mld. Sk, v roku 1999 sme dosiahli stratu 5,3 mld. Sk a v roku 2000 opäť nižšiu, 4,03 mld. Sk. V tomto roku predpokladám ďalšie znižovanie straty v hospodárení. Avšak bez procesu transformácie nie je možné plné ozdravenie ŽSR.“

Jozef Kunik

Počasie

Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a miestami slabé sneženie. Popoludní zmenšovanie oblačnosti od severu. Najvyššia teplota -1 až 3 stupne. Teplota na horách vo výške 1500 m -6 stupňov. Slabý vietor. V piatok bude polooblačno, na severe a východe až oblačno s občasným snežením. Nočná teplota -3 až -7, v údoliach na severozápade krajiny okolo -10 stupňov. Denná teplota -3 až 1 stupeň. V sobotu bude jasno až polojasno, v okolí hôr ojedinele snehové prehánky. Nočná teplota -6 až -10, v horských dolinách pri snehovej pokrývke okolo -13 stupňov. Denná teplota -5 až 0 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 7.42 a zapadne o 16.19 hod.

Amsterdamjasno2
Atényjasno12
Belehraddážď7
Berlínjasno0
Bratislavazamračené2
Bruselpolojasno4
Budapešťzamračené4
Bukurešťzamračené5
Frankfurtdážď2
Helsinkizamračené-4
Istanbuloblačno11
Kodaňoblačno1
Kyjevsneženie0
Lisabonpolooblačno14
Londýnoblačno5
Madriddážď10
Milánodážď6
Moskvasneženie-3
Oslojasno-5
Paríždážď6
Prahaoblačno1
Rímoblačno13
Sofiaoblačno5
Štokholmjasno-3
Varšavajasno-1
Viedeňzamračené2
Záhrebdážď9
Ženevadážď6

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.