Hospodársky denník
USD45,897 Sk
EUR43,664 Sk
CHF28,393 Sk
CZK1,234 Sk
  Pondelok  15.Januára 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Magnetizmus funguje

Razantný vstup reťazcov

Obrat vyše 30 mld. Sk, ktorý v roku 2000 dosiahol obchodný systém spotrebných družstiev Jednota, je najvyšší v SR. Napriek tomu prvú priečku v rebríčku TOP 10 obchodných firiem obsadilo, podobne ako za rok 1999, britské Tesco s obratom 11 mld. Sk. Ďalšie dve miesta priradil obrat cez 4 mld. Sk rakúskej Bille a Prima Zdroj Holdingu, za nimi nasleduje M-Market, Zdroj HOS, Smoker, Opal-Fytos Group... A Jednota? Len novozámocká sa s obratom 1,99 mld. Sk „prepracovala“ do prvej desiatky, pred spoločnosť KON-RAD. Jednotlivé spotrebné družstvá totiž napriek úzkej spolupráci v rámci Slovenského zväzu spotrebných družstiev figurujú ako osobitné právne subjekty. Ich kooperácia má aj tak badateľné integračné efekty. Spočívajú vo vytvorení servisnej nákupnej organizácie Coop Centrum, reťazca supermarketov Coop, v úsilí o prepojenie asi dvoch tisícok maloobchodných predajní i v medzinárodnej spolupráci. Razantný vstup nadnárodných obchodných reťazcov na slovenský trh však signalizuje, že integrácia slovenských obchodných organizácií bude tiež musieť postupovať dynamickejšie, ak si majú spoločnosti so slovenským kapitálom zabezpečiť konkurencieschopnosť s tými najväčšími. Vývoj v susednom Česku, kde celkový obrat prvých desať obchodných spoločností predstavuje sumu 157,1 mld. CZK, pričom polovica z nich zvýšila svoj obrat o viac ako štvrtinu, signalizuje, že aj u nás budú korunky prúdiť tam, kde ich je viac. Tento magnetizmus najväčších bude zrejme na druhej strane viesť k poklesu obratu hlavne v stredne veľkých firmách. Faktom zostáva, že tie nadnárodné firmy, ktoré sa v tomto období na našom trhu len udomácňujú, nesledujú krátkodobé ciele, ale naopak. Chcú si zabezpečiť dobrú pozíciu do budúcnosti. Nuž, a o to by sa mali práve tak usilovať aj subjekty so slovenským kapitálom.

Zuzana Krútka

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.