Hospodársky denník
USD45,897 Sk
EUR43,664 Sk
CHF28,393 Sk
CZK1,234 Sk
  Pondelok  15.Januára 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Hustá hmla zahalila naše cesty

Nová koncepcia financovania výstavby diaľnic

V poslednom období silnie tlak za vybudovanie južného cestného ťahu, rýchlostného alebo diaľničného typu v smere Bratislava - Nitra - Banská Bystrica. Lenže, kde na všetko vziať peniaze? Je ich, žiaľ, málo aj pri financovaní rýchlostných ciest a diaľnic. Napríklad na financovanie stavebných prác na diaľničnej siete v prvom štvrťroku 2001 použije Štátny fond cestného hospodárstva (ŠFCH) iba 500 mil. Sk, ktoré si ušetrili z dlhovej služby. Ministerstvo financií im ich totiž ponechalo na účte. Podľa rozbehu prác na diaľniciach by však tieto peniaze mali v prvých mesiacoch roka stačiť. Navyše v tomto roku sa zásadným spôsobom zmení financovanie diaľnic. Na Úrade vlády SR už „leží“ nová koncepcia financovania diaľnic, ktorú vypracovalo ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií a teraz sa čaká na jej prerokovanie a uvedenie do života. Podľa nej by sa malo v roku 2001 prestavať na diaľniciach na Slovensku 8,7 mil. Sk a v roku 2002, keďže bude rokom volebným, až 10,8 mld. Sk. „Zatiaľ nie je jasné, ako vôbec bude prebiehať financovanie diaľnic v tomto roku,“ zdôraznil Martin Križan, riaditeľ Štátneho fondu cestného hospodárstva, ktorého prostredníctvom sa v uplynulých rokoch financovala výstavba diaľnic, a pokračoval: „K tomu sa musí vyjadriť ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií, ako aj ministerstvo financií. ŠFCH už totiž nedostane štátne záruky na zabezpečovanie nových úverov od svetových bánk, od 1. júla splynie v štruktúrach ministerstva dopravy. Financovanie diaľnic by sa malo ďalej zabezpečovať už len prostredníctvom ministerstva financií. Rok 2000 bol však dôkazom toho, že financovanie diaľnic prostredníctvom ŠFCH malo opodstatnenie, pretože aj v minulom roku sme dokázali zabezpečiť finančné zdroje tak, že nedochádzalo k meškaniu platenia faktúr. Nenarástli nám ani penalizačné faktúry, opačne, vyriešili sme aj penalizačné resty z uplynulých období.“

Nielen riaditeľ Štátneho fondu cestného hospodárstva Martin Križan sa čuduje, prečo prichádza k likvidácii tejto inštitúcie. Zrejme na odporúčanie expertov Svetovej banky, ktorí niekoľko dní dni sledovali na Slovensku činnosť viacerých špecializovaných fondov. Na počudovanie odborníkov je aj skončenie činnosti ŠFCH k polroku a nie ku koncu roka, pretože to môže mať právne dôsledky a môže vyvolať nedôveru svetových bánk, ktoré poskytli ŠFCH doteraz pôžičky. Nie je ich totiž málo, veď v portfóliu ŠFCH ich je v hodnote 20 mld. Sk.

Jozef Kunik

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.