Hospodársky denník
USD46,191 Sk
EUR43,632 Sk
CHF28,257 Sk
CZK1,238 Sk
  Utorok  16.Januára 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Príležitosť nenechá čakať

Prestrešovací marketing, barličky turizmu

V čase, keď Slovensko ostáva malým neznámym bodom na mape sveta, jeho zviditeľňovanie je osobitne dôležité. Jednou z účinných ciest propagácie Slovenska ako krajiny cestovného ruchu, je členstvo v nadnárodných združeniach cestovného ruchu, ako sú spoločnosti Die Donau, propagujúca krajiny ležiace na Dunaji či Združenie turizmu stredoeurópskych krajín - Central European Countries Travel Assotiation - CECTA. O členstvo v poslednej z nich sme požiadali len koncom minulého roka ako posledná z krajín strednej Európy. O význame členstva v tejto „prestrešujúcej“ marketingovej organizácii sme hovorili s riaditeľkou Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR) Ing. Ivanou Magátovou.

- Združenie stredoeurópskych národných agentúr pre marketing a propagáciu (CECTA) pôsobí na teritóriu Veľkej Británie a Írska. Vnáša viac koordinácie do marketingu, čím tento, samozrejme, dynamizuje, robí strednú Európu zaujímavejšou. Pretože Slovensko nemá v tejto krajine zastúpenie pre cestovný ruch, členstvo v združení CECTA je pre nás veľmi dôležité. Zakladajúcimi členmi boli Česko a Poľsko, ktoré dostalo v tom čase od EÚ na tieto účely značné

finančné zdroje,

ktorými sa založenie združenia financovalo. Postupne pristúpili aj ostatné stredoeurópske štáty, ktoré sa pripojili k jej aktivitám, ako sú spoločné výstavy, na ktorých sa v jednom stánku propagujú všetky stredoeurópske krajiny, účasť na workshopoch, organizovanie ciest novinárov, práca s verejnosťou a publicita.

Podľa informácií členom združenia CECTA je aj mesto Berlín. Je možné, aby sa členom stali aj mestá a regióny?

- Združenie CECTA nezastupuje len štáty, ale aj jednotlivé mestá a regióny. Dnes má viac ako 50 členov. Pokiaľ je členom národná turistická agentúra, členom sa môže stať aj mesto, región či podnikateľský subjekt, ktorý má záujem o hostí z teritória Veľkej Británie a Írska, prípadne má z cestovného ruchu iný úžitok (Telcom, poisťovne, banky, letecké spoločnosti atď.). Musí však zaplatiť členské vo výške 200 GBP ročne a združenie CECTA vypracuje mestám, regiónom či podnikateľom marketingový plán a začne s ich propagáciou. Videla som jeden z marketingových plánov poľských regiónov a bol skutočne zaujímavý.

Je vedenie marketingovej kampane účinné?

- Českí kolegovia tvrdia, že odkedy sú v centrále, zvýšili sa príjazdy turistov z uvedených krajín o 35 %. Faktom je aj to, že v Česku dosiaľ prijali množstvo zahraničných novinárov a nejde len o Prahu, ale aj o ostatné regióny.

Kedy sa môžeme my na Slovensku tešiť z prvej aktivity združenia CECTA?

- Dohoda o vstupe do združenia sa uzatvorila na londýnskom WTM a jej riaditeľka Gill Wilsonová a predseda Terry Coates sa okamžite prišli pozrieť

na náš stánok

touroperátorov. Zabezpečili troch novinárov píšucich o cestovnom ruchu. Pre anglických manažérov združenia CECTA je práca hoby, pričom obaja majú bohaté finančné a rodinné zázemie a všetko robia s entuziazmom. Gill Wilsonová príde 17. januára do Bratislavy, aby sa zúčastnila na medzinárodnej konferencii pri príležitosti medzinárodného veľtrhu cestovného ruchu ITF Slovakiatour. Účastníkom kongresu prednesie informácie o vedení marketingových aktivít na zahraničných trhoch. Okrem toho bude prítomná na ITF Slovakiatour v stánku SACR, kde bude mať stretnutia s profesionálnymi združeniami a, samozrejme, aj s regiónmi, ktoré SACR už oslovil. Ak má niekto ďalší záujem o bližší kontakt, SACR ho s radosťou zaradí do plánu rokovaní.

Ako zamýšľate vyhodnocovať aktivity združenia CECTA?

- Členstvo nás zaväzuje, aby sme sa zúčastňovali na spoločných aktivitách, ku ktorým patria aj pravidelné 2-mesačné stretnutia. Pretože cestovanie ovplyvňuje náklady národných turistických centrál, navrhla som, aby sa prvé stretnutie konalo počas medzinárodného veľtrhu cestovného ruchu Holiday World, ktorý sa koná od 8. - 11. februára v Prahe. Ďalšie by malo byť na ITB v Berlíne. Aj keď v SACR pôsobím už dlhšie, musím sa priznať, že s mnohými riaditeľmi národných turistických agentúr

som sa stretla

prvýkrát až na spoločnom stretnutí v rámci združenia CECTA v Londýne. Bolo pre mňa veľkým prínosom a predpokladám, že aj na ďalších stretnutiach dôjde k dôležitej výmene informácií.

Je členský poplatok pre SACR znesiteľný?

- Zápisné pre každú národnú turistickú centrálu je 6000 GBP. Dúfajme, že je to investícia pre Slovensko do budúcnosti. Bola by som rada, keby sme nadviazali na našu minulosť, kedy sme z Anglicka dovážali turistov lyžovať. Dnes túto aktivitu prebrali Rumuni a Bulhari. Ich kvalita služieb je vysoká, napríklad cez deň filmujú svojich žiakov, aby im večer ukázali, kde žiaci robia chyby v lyžovaní. Organizujú pre nich folklórne zábavy a učia ich zaujímavým ručným remeslám. Je mi to osobne ľúto, že naša krajina stratila svojich anglických klientov. Žiaľ, druhí boli schopnejší a zostavili cenovo výhodnejšiu a komplexnejšiu ponuku. My však dosiaľ nemáme vyriešenú leteckú prepravu, dostupné

charterové lety

sú drahé. Bolo by však dobré, keby sme sa aj my uchytili na britskom trhu. Zdá sa, že by sa to malo podariť.

Z čoho sa financujú aktivity združenia CECTA?

- Maďari a Poliaci získavajú z fondov EÚ množstvo finančných prostriedkov na rozvoj cestovného ruchu, používajú sa aj na marketingové aktivity na trhu Veľkej Británie a Írska. SACR dosiaľ nie je schopné marketingové aktivity na zahraničných trhoch dostatočne financovať. V rámci členstva v združení CECTA môžeme, aspoň v začiatočnom období, pri propagovaní Slovenska využiť aj finančné prostriedky iných členov. Postupom času sa vari aj u nás rozbehnú projekty EÚ, ktoré umožnia mestám a regiónom rozsiahlejšiu propagáciu.

V rámci stredoeurópskeho regiónu je prestrešovací marketing priam nevyhnutný pri prezentácii na vzdialenejších trhoch. Na akých aktivitách sa SACR zúčastňuje?

- Slovensko musí svojím imidžom presvedčiť zahraničných klientov, že sme schopní prijať turistov z hociktorej krajiny. Nedostatočné finančné zdroje nám toho veľa neumožnia, a tak sme uvítali možnosť prezentácie na japonskom trhu, ktoré organizovala rakúska Österreich Werbung spolu s Austrian Airlines. V Tokiu a v Osake sa na workshope zúčastnilo viac ako 120 subjektov. Každá krajina sa mohla okrem účasti prezentovať filmom, 15-minútovým slovným sprievodom a okrem toho mala vytvorený prezentačný priestor na workshope. Samozrejme, že by to bolo

dobré zopakovať,

ale keď sa rakúska turistická centrála obrátila na nás druhýkrát, podmienky participácie boli už také vysoké, že sme si to jednoducho nemohli dovoliť a Slovensko z toho dôvodu vypadlo. Žiaľ, mnohé veci stoja a padajú na peniazoch. Mnohé sa dá vyriešiť ľudským entuziazmom, ochotou, úsmevom, ale sú veci, ktoré sa týmto spôsobom riešiť nedajú.

Aké sú vaše plány v tomto smere?

- Od budúceho roka by sme mali byť s cieľom propagácie na vzdialených trhoch oficiálne prijatí do Združenia národných turistických agentúr (CET), ktoré pôsobí veľmi aktívne aj v oblasti prieskumu a odporúča, akým spôsobom na vzdialených trhoch vystupovať. Okrem iného za veľmi výhodných podmienok organizuje aj workshopy a účasti na veľtrhoch. SACR sa síce v budúcnosti bude orientovať predovšetkým na aktivity povzbudzujúce cestovanie zo susedných štátov. Z tých prichádza najväčší počet návštevníkov. Žiaľ,

okrem Prahy,

v iných štátoch nemáme zastúpenie. Podľa môjho názoru nie je múdre ani zanedbávanie prezentácie Slovenska vo vzdialených krajinách, odkiaľ prichádza solventná klientela, a v ktorých koniec-koncov žijú aj potomkovia našich vysťahovalcov. Mnohým je naša kultúra stále blízka a radi by sa dozvedeli o nás viac. Bolo by škoda nenadviazať na tradície, ktoré by mohlo Slovensko

Rudolf Vallová

Počasie

Dnes bude slnečno, na severe a východe miestami zamračené nízkou oblačnosťou. Najvyššia denná teplota -1 až +3, na severe miestami chladnejšie, na horách vo výške 1500 m okolo -5 stupňov. Slabý vietor. V stredu bude jasno až polojasno, na východe časom až oblačno. Zrána ojedinele hmla. Najnižšia nočná teplota -6 až -10, v horských dolinách so snehovou pokrývkou -12 až -16, najvyššia denná teplota -3 až +1 stupeň. Vo štvrtok bude prevažne jasno, na východe časom až oblačno. Zrána v údoliach ojedinele hmla. Najnižšia nočná teplota -5 až -9, v dolinách okolo -13, najvyššia denná teplota -2 až +2 stupne. Slnko vyjde zajtra o 7.38 a zapadne o 16.26 hod.

Amsterdamjasno3
Atényoblačno10
Belehradpolooblačno3
Berlínjasno1
Bratislavapolooblačno1
Bruseljasno3
Budapešťpolooblačno0
Bukurešťoblačno0
Frankfurtjasno0
Helsinkijasno0
Istanbuldážď6
Kodaňpolooblačno-1
Kyjevpolooblačno0
Lisabonoblačno14
Londýnjasno6
Madridpolooblačno10
Milánohmla1
Moskvapolooblačno-7
Oslohmla-10
Parížpolooblačno5
Prahajasno-1
Rímpolooblačno12
Sofiaoblačno-1
Štokholmjasno-2
Varšavapolooblačno0
Viedeňpolooblačno0
Záhrebpolooblačno3
Ženevahmla0

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.