Napriek zlepšeniu v kríze Komentuje Jozef Kunik Odborníci vyčítajú našim železničiarom najmä prezamestnanosť, nízku technickú úroveň osobných a nákladných vozňov a neraz sa na nich znesie kritika aj za stále klesajúce prepravné výkony v nákladnej doprave. Železničná preprava tovarov však neklesá len u nás, ale v celej Európe. V súčasnosti sa takmer 80 % tovaru prepravuje po cestách. ŽSR patria z hľadiska prepravných výkonov medzi najproduktívnejšie v Európe, v prepočítanom stave prepravy tovaru v tonách na jedného obyvateľa sme na siedmom mieste v Európe. Pri porovnávaní prepravených ton na jeden kilometer siete sú pred našimi železničiarmi len belgické železnice, ktoré na jeden kilometer železničnej siete prepravili za deväť mesiacov uplynulého roka 13,2 tisíca ton a hneď za nimi sme my s 10,7 tisíca tonami. Podľa predbežných vyhodnotení celoročný plán prepravy ŽSR za rok 2000 dosiahne 53,3 milióna ton, čím o 8 % prekročia plánovaný objem. Hospodársky výsledok by mal dosiahnuť hodnotu 4,045 mld. Sk. Zatiaľ by to bolo všetko v poriadku. Ak si však zoberieme pod lupu celkové finančné výsledky, tak železničiari zatiaľ nemajú dôvod na veľké plesanie. Nemáme síce k dispozícii konečné výsledky, len za 11 mesiacov uplynulého roka, aj tak nám vychádza, že ŽSR v sledovanom období skončili v strate na výške 2,2 mld. Sk. V porovnaní s plánom je to strata nižšia o 928 mil. Sk a v porovnaní s rokom 1999 strata nižšia dokonca o 2,6 mld. Sk. Celková strata za rok 2000 sa očakáva niečo vyše 4 mld. Sk. Podnikateľský plán ŽSR na tento rok uvažuje s nižšou stratou o ďalších 250 mil. Sk, aj keď sa očakáva inflácia minimálne 7 %, čo je veľmi optimistický odhad z umelo vytvoreného štátneho rozpočtu. To, samozrejme, bude mať vplyv aj na náklady ŽSR. Zvýšenie výkonov a zvýšenie taríf v nákladnej preprave o 12 % a zvýšenie taríf v osobnej preprave o 15 % zmierni inflačný vplyv, a tak očakávaný prínos by mal presiahnuť výšku takmer 1,5 mld. Sk. Darmo však spomínať milióny či miliardy alebo čiastkové prínosy, keď celková finančná situácia v ŽSR je najmä v oblasti pohotových peňažných prostriedkov doslova kritická. Obrazne povedané, je každomesačným heroickým výkonom ekonómov zohnať včas prostriedky na nevyhnutné potreby (tie ŽSR hradí) na zabezpečenie chodu prevádzky - čiže na mzdy, vodu, plyn, elektrickú energiu a naftu, alebo tie, ktoré sú nevyhnutné z hľadiska ich veriteľov, aby im vôbec ešte raz niečo požičali.
|
Počasie Dnes bude jasno až polojasno, miestami oblačno a ojedinele slabé sneženie. Na severe predpoludním lokálne hmla. Najvyššia denná teplota -6 až -2, na juhu okolo nuly. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -6 stupňov. Slabý vietor. Vo štvrtok bude jasno až polojasno, na juhovýchode časom až oblačno. Zrána ojedinele hmla. Nočná teplota -5 až -9, v horských dolinách so snehovou pokrývkou -11 až -15 stupňov. Denná teplota -2 až +2 stupne. V piatok bude jasno až polooblačno. Zrána miestami hmla. Nočná teplota -4 až -8, v dolinách okolo -12 stupňov. Denná teplota -2 až +2 stupne. Slnko vyjde zajtra o 7.38 a zapadne o 16.27 hod. Amsterdam | polooblačno | -1 |
Atény | polooblačno | 11 |
Belehrad | polooblačno | 2 |
Berlín | polooblačno | 0 |
Bratislava | oblačno | -1 |
Brusel | polooblačno | -1 |
Budapešť | polooblačno | 0 |
Bukurešť | oblačno | 0 |
Frankfurt | jasno | 0 |
Helsinki | jasno | -1 |
Istanbul | oblačno | 8 |
Kodaň | jasno | 0 |
Kyjev | polojasno | -1 |
Lisabon | polojasno | 13 |
Londýn | polooblačno | 3 |
Madrid | jasno | 7 |
Miláno | oblačno | 3 |
Moskva | sneženie | -3 |
Oslo | jasno | -4 |
Paríž | oblačno | 2 |
Praha | jasno | -7 |
Rím | dážď | 9 |
Sofia | zamračené | -2 |
Štokholm | jasno | -4 |
Varšava | polooblačno | 0 |
Viedeň | oblačno | -2 |
Záhreb | polooblačno | 0 |
Ženeva | polooblačno | 2 |
|
|
|