Hospodársky denník
USD46,37 Sk
EUR43,72 Sk
CHF28,586 Sk
CZK1,237 Sk
  Piatok  19.Januára 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Odklad neprichádza do úvahy

Transformácia je pre ŽSR svetlom na konci tunela

Železnice Slovenskej republiky sú v súčasnosti v neľahkej situácii. Súčasná nie malá zadlženosť vraví vari za všetko. Súčasné problémy v ŽSR nemožno spájať s terajším vedením. Manažment robí čo môže a výsledky, ktoré dosiahol za minulý rok, boli lepšie, než sa očakávalo. ŽSR sa s plnou vážnosťou pripravujú na náročný proces svojej transformácie a reštrukturalizácie. O úlohách, ktoré očakávajú slovenských železničiarov na úvod tretieho milénia, sme hovorili s generálnym riaditeľom ŽSR Ing. Andrejom Egyedom.

Ako možno hodnotiť posledný rok druhého milénia z hľadiska stabilizácie ŽSR?

- Súčasná situácia v ŽSR je veľmi zložitá, avšak rok 2000 považujem za zlomový z hľadiska stability nášho podniku. Svedčia o tom a j dosiahnuté výsledky. Celoročný plán prepravy tovaru sme dosiahli vo výške 53,3 mil. ton, čím sme prekročili plán o 8 %. Aj skutočný hospodársky výsledok je lepší, než sme plánovali. Významný bol aj z toho aspektu, že sme sa pripravovali na štart do reštrukturalizácie a transformácie.

Ako hodnotíte činnosť a fungovanie ŽSR z hľadiska európskych parametrov?

- Čo sa týka prepravných výkonov, patríme medzi najproduktívnejšie železnice v Európe. V preprave tovaru v tisíckach ton na jedného zamestnanca sme na siedmom mieste v Európe. Rozdiely v náš neprospech sú však

v kvalite služieb,

v pohodlí, v obnove vozňov a hnacích vozidiel atď. V roku 2000 sme obnovili investičnú výstavbu, dali do prevádzky nové osobné vozne, začali sme obnovovať železničné trate.

Vláda SR schválila v októbri minulého roka projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR. Na čo kladiete dôraz v tomto náročnom procese?

- Rok 2001 bude pre slovenské železnice mimoriadne významný, pretože začneme s rozsiahlymi transformačnými zmenami, okrem iného aj našej štruktúry. Od terajších ŽSR sa v priebehu roka odčlení Železničná spoločnosť, a. s., ktorú budú tvoriť najmä tri divízie - osobná preprava, nákladná preprava a železničné koľajové vozidlá. Zachováme však ŽSR ako prevádzkovateľa dráhy

(dopravnej cesty),

ktorej vlastníkom je a bude štát. Vytvoríme zároveň aj potrebné podmienky na deetatizáciu a privatizáciu obslužných a doplnkových činností. Mnohí sa pýtajú, prečo rozdeľujeme ŽSR na dve spoločnosti. Podľa nás tak bude lepšie fungovať. Zrovnoprávni sa železničná doprava s cestnou dopravou, pretože štát sa bude starať nielen o autocestu, ale aj o železničnú cestu.

Odborári oponujú, že postupujete opačne. Najskôr ste schválili projekt a až nadväzne pripravujete zákon a upravujete potrebnú legislatívu.

- Myslím si, že postupujeme správne. Vládu sme požiadali o súhlas ísť cestou transformácie, súhlas sme dostali, a teraz predložíme potrebné legislatívne normy. Za súčasnej politickej a ekonomickej situácie nevidíme iné východisko. V prípade návrhu nového zákona o Železničnej spoločnosti a novelizovaní zákonov o ŽSR a o dráhach, by sa celý proces oddialil a my by sme ďalej produkovali stratu 4 - 5 mld. Sk ročne.

Odboroví predáci tvrdia, že procesu transformácie malo predchádzať konsolidačné obdobie.

- Nepoznám v transformujúcich sa železniciach v Európe konsolidačné obdobie. Predsa celý transformačný proces je konsolidačným obdobím. Napríklad v Nemecku transformovali železnice

desať rokov

a nie sú s výsledkom stále spokojní. Švajčiari robili reformu deväť rokov. Rakúšania transformujú železnicu od roku 1993 a ešte stále nemajú definitívne riešenie. Aj my vidíme transformáciu ako proces. Naši odborári tvrdia, že naša cesta transformácie je spôsob, ako dostať železnicu na kolená. Mýlia sa, my chceme ŽSR postaviť na pevné nohy

Proces transformácie sa však nekončí len založením novej akciovej Železničnej spoločnosti, ale bude sa v tomto procese ďalej pokračovať.

- Samozrejme, to je iba jedna z prvých úloh. Celý proces by sme mohli realizovať viacerými spôsobmi. Medzi nimi môžem spomenúť najmä predaj časti majetku, založenie dcérskej spoločnosti z majetku spoločnosti a následný predaj majetkovej účasti. Ďalej môžeme rozdeliť spoločnosť na dve alebo viac spoločností (osobná a nákladná preprava), môžeme predávať časť majetkovej účasti z portfólia štátu ako akcionára spoločnosti. Tiež

môžeme zvyšovať,

prípadne znižovať základné imanie spoločnosti a podobne. Transformácia sa bude, samozrejme, uskutočňovať po etapách a predpokladám, že bude trvať minimálne päť rokov.

Projekt transformácie ŽSR predpokladá redukciu zamestnanosti, čiže značné prepúšťanie.

- Navrhnutý projekt detailne spracúva aj znižovanie zamestnanosti z dôvodov prezamestnanosti, ale aj sociálne dôsledky redukcie pracovných miest. V roku 2001 predpokladáme prepustiť 4400 pracovníkov, v roku 2002 približne 2500 pracovníkov a v období 2001 až 2003 asi 911 zamestnancov odíde do dôchodku. Ďalšie uvoľňovanie je spojené s opatreniami na úsporu práce. Uvoľneným zamestnancom v súlade s kolektívnou zmluvou zabezpečíme sociálnu kompenzáciu a finančné zvýhodnenia, ktoré sú odstupňované

podľa dĺžky

pracovného pomeru zamestnanca v ŽSR. Finančne sa bude podieľať na poskytnutí príspevkov uvoľneným pracovníkom vo výške 950 mil. Sk EBOR Pracovníci môžu pri odchode zo ŽSR dostať jeden- až desaťnásobok mesačnej priemernej mzdy, najviac však 280-tisíc korún. Nepochybujem, že napriek takýmto nepopulárnym opatreniam sa situácia na ŽSR podstatne zmení a budeme zdravým organizmom, ktorý budú poskytovať na vysokej kvalite všetky potrebné železničné dopravné služby. V januári tohto roka rokovala o našej situácii aj vláda SR a aj po tomto rokovaní môžem konštatovať, že skutočne bez nami navrhovanej a vládou schválenej transformácie a reštrukturalizácie nie je možné plné ozdravenie Železníc Slovenskej republiky.

Počasie

Dnes bude v západnej polovici územia Slovenska prevažne veľká oblačnosť a miestami sa vyskytne slabé sneženie. Na východe bude naďalej prevažne polojasno. Najvyššia denná teplota -1 až 3, na Orave a Kysuciach okolo -4 stupne. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -2 stupňov. Viať bude prevažne len slabý juhovýchodný až južný vietor, na juhozápadnom Slovensku však dosiahne rýchlosť 3 až 7 m/s. V sobotu bude prevažne oblačno, na východe časom až polooblačno. Ojedinele slabé sneženie. Zrána miestami hmla. Nočná teplota -1 až -5, v horských dolinách so snehovou pokrývkou -6 až -10 stupňov, na severe ojedinele aj chladnejšie. Denná teplota - 2 až 3 stupne. V nedeľu polooblačno. Zrána a predpoludním miestami hmla. Nočná teplota -1 až -5, v dolinách okolo -9 stupňov. Denná teplota -2 až 2 stupne.Slnko vyjde zajtra o 7.36 a zapadne o 16.30 hod.

Amsterdamoblačno1
Aténypolooblačno12
Belehradpolooblačno4
Berlínpolooblačno1
Bratislavaoblačno1
Bruseloblačno2
Budapešťoblačno1
Bukurešťjasno0
Frankfurtpolooblačno2
Helsinkizamračené0
Istanbuloblačno7
Kodaňsneženie0
Kyjevjasno-2
Lisabonoblačno13
Londýnpolooblačno4
Madridpolojasno8
Milánooblačno3
Moskvapolooblačno-4
Oslooblačno-5
Parížoblačno6
Prahapolooblačno-1
Rímoblačno9
Sofiajasno0
Štokholmzamračené-2
Varšavaoblačno-1
Viedeňoblačno2
Záhrebzamračené2
Ženevaoblačno2

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.