Hospodársky denník
USD46,37 Sk
EUR43,72 Sk
CHF28,586 Sk
CZK1,237 Sk
  Piatok  19.Januára 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Trendom sú vyššie rýchlosti

Plusom minimálny počet trvalých obmedzení

Aktuálne trendy v osobnej železničnej doprave hovoria nielen o rastúcom komforte a pohodlí pri cestovaní, ale aj o zvyšovaní jazdných rýchlosti vlakov, ktorých účelom je skracovanie nevyhnutného času stráveného v dopravnom prostriedku. Je to však zložitý problém, preto sa uvedenou problematikou minulý mesiac zaoberala aj Správna rada ŽSR, ktorá v tejto súvislosti schválila dva nové dokumenty. Viac nám už prezradil asistent generálneho riaditeľa ŽSR Ing. Štefan Ujhelyi:

V medzinárodnej doprave vlakov kategórie EC, IC a Ex možno v budúcich rokoch očakávať zvyšovanie rýchlostí, ktorému pomáha predovšetkým uvádzanie ďalších modernizovaných traťových úsekov s traťovou rýchlosťou 140 až 160 km/hod do prevádzky. Môžete uviesť konkrétne príklady?

- Napríklad České dráhy realizujú rozsiahlu rekonštrukciu a modernizáciu tratí na koridore Břeclav - Brno - Česká Třebová - Praha - Děčín a Břeclav - Přerov. Železnice SR majú už projekčne

pripravený úsek

Bratislava Rača - Trnava na traťovú rýchlosť 160 km/h, pričom jeho modernizácia sa zatiaľ skončila na úseku Cífer - Trnava s tým, že pokračovať sa v nej bude v nasledujúcich mesiacoch, a to aj v ďalších úsekoch trate. ŽSR sa zároveň projekčne pripravujú na modernizáciu úseku Trnava - Nové Mesto nad Váhom. Podobne na druhom hlavnom ťahu by mal byť modernizovaný na rýchlosť 140, prípadne 160 km/h úsek Zohor - Devínske Jazero a následne i ďalšie úseky.

Prejavia sa tieto skutočnosti pri medzinárodných vlakoch už v najbližšom grafikone vlakovej dopravy 2001/2002?

- Pri rozhodujúcich EC vlakoch, spájajúcich hlavné mestá Berlín - Praha - Bratislava - Budapešť, nepríde k zvýšeniu cestovnej rýchlosti napriek tomu, že boli uvedené do prevádzky niektoré modernizované traťové úseky na rýchlosť 160 km/h, a to najmä zo strany Českých dráh. Na modernizovaných úsekoch boli totiž skrátené časy chodu vlakov, ale na druhej strane došlo k zapracovaniu veľkých časových prirážok do úsekov, kde sa modernizácia iba uskutočňuje, či sa k nej počas platnosti nového GVD pristúpi.

Možno očakávať lepšiu situáciu aspoň pri medzištátnych vlakoch Českých dráh a ŽSR, kde je vysoká frekvencia cestujúcich aj zo Slovenska?

- Medzi Prahou a Bratislavou príde k podstatnému skráteniu jazdy vlaku, a to u EC 132/133 Slovenská strela. Z Bratislavy do Prahy pôjde tento

vlak rýchlejšie

o 1 hodinu a 5 minút ako doteraz a v opačnom smere o 44 minút. Pri uvedenom skrátení jazdného času sa zvýši cestovná rýchlosť v smere Bratislava - Praha z terajších 73,9 na 92,7 km/h a v opačnom smere zo 76,3 na 88,7 km/h. Samotné skrátenie jazdného času vlaku pritom ovplyvňuje odklonenie vlakov EC 132/133 z trate Brno - Havlíčkův Brod - Kolín - Praha na koridor Brno - Česká Třebová - Praha, ďalej nasadenie modernizovaných rušňov ŽSR radu 350 s konštrukčnou rýchlosťou do 160 km/h a po tretie nasadenie modernizovaných osobných vozňov ŽSR radu Aheer a Bheer schopných jazdiť po uvedenej trati rýchlosťou 140 km/h. Myslím si, že toto rýchle vlakové spojenie cestujúca verejnosť určite privíta.

Aj vami spomínaný príklad presviedča, že ŽSR sa čiastkovo darí zvyšovať cestovné rýchlosti v osobnej preprave. Porovnajte ŽSR s inými železničnými správami.

- Môžem, avšak musíme si uvedomiť, že ŽSR v tomto smere nemôžeme porovnávať s najvyspelejšími železničnými správami, napríklad v krajinách Európskej únie, kde sú na železnici nasadzované najmodernejšie dopravné prostriedky a kde sú vybudované vysokorýchlostné trate. Vezmime si

pod lupu

napríklad spomínaný vlak EC 170/171 Hungaria, ktorý prechádza štyrmi železničnými správami - DB, ČD, ŽSR a MÁV. Tento vlak bude v novom GVD 2001/2002 dosahovať jazdnú rýchlosť v rámci DB 81,5 km/h v smere Budapešť - Berlín a rýchlosť 80,3 km/h v smere Berlín - Budapešť. Na tratiach ČD jeho rýchlosť v jednom smere dosiahne 82,3 a v opačnom smere 83,4 km/h. Na tratiach ŽSR to bude 101,4, prípadne 103,9 km/h a na tratiach MÁV 77,5 či 77,6 km/h. Vidíme, že najvyššie cestovné rýchlosti zo všetkých uvedených železničných správ bude možné v budúcom grafikone vlakovej dopravy dosiahnuť práve na tratiach ŽSR, konkrétne na trati Kúty - Bratislava - Štúrovo. A to aj napriek tomu, že maximálne traťové rýchlosti na tejto trati sú „iba” 120 a 140 km/h. Čo je však podstatné, úseky s touto traťovou rýchlosťou sú súvislé, pomerne dlhé a s minimálnym počtom trvalých obmedzení. Práve tieto podmienky umožňujú nielen optimálnu jazdu vlaku, ale aj optimálnu spotrebu elektrickej energie.

Počasie

Dnes bude v západnej polovici územia Slovenska prevažne veľká oblačnosť a miestami sa vyskytne slabé sneženie. Na východe bude naďalej prevažne polojasno. Najvyššia denná teplota -1 až 3, na Orave a Kysuciach okolo -4 stupne. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -2 stupňov. Viať bude prevažne len slabý juhovýchodný až južný vietor, na juhozápadnom Slovensku však dosiahne rýchlosť 3 až 7 m/s. V sobotu bude prevažne oblačno, na východe časom až polooblačno. Ojedinele slabé sneženie. Zrána miestami hmla. Nočná teplota -1 až -5, v horských dolinách so snehovou pokrývkou -6 až -10 stupňov, na severe ojedinele aj chladnejšie. Denná teplota - 2 až 3 stupne. V nedeľu polooblačno. Zrána a predpoludním miestami hmla. Nočná teplota -1 až -5, v dolinách okolo -9 stupňov. Denná teplota -2 až 2 stupne.Slnko vyjde zajtra o 7.36 a zapadne o 16.30 hod.

Amsterdamoblačno1
Aténypolooblačno12
Belehradpolooblačno4
Berlínpolooblačno1
Bratislavaoblačno1
Bruseloblačno2
Budapešťoblačno1
Bukurešťjasno0
Frankfurtpolooblačno2
Helsinkizamračené0
Istanbuloblačno7
Kodaňsneženie0
Kyjevjasno-2
Lisabonoblačno13
Londýnpolooblačno4
Madridpolojasno8
Milánooblačno3
Moskvapolooblačno-4
Oslooblačno-5
Parížoblačno6
Prahapolooblačno-1
Rímoblačno9
Sofiajasno0
Štokholmzamračené-2
Varšavaoblačno-1
Viedeňoblačno2
Záhrebzamračené2
Ženevaoblačno2

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.