Hospodársky denník
USD46,319 Sk
EUR43,695 Sk
CHF28,619 Sk
CZK1,24 Sk
  Pondelok  22.Januára 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Bude revolúcia v kontrole trhu?

Jedenásť nekoordinovaných inštitúcií by mali nahradiť dve

Ešte 20. decembra 2000 bol na Úrad vlády SR doručený návrh legislatívneho zámeru zákona o integrovanom orgáne kontroly na trhu pre nepotravinárske výrobky a služby. Vláda o ňom zatiaľ nerokovala, no porada ekonomických ministrov si k obsiahlemu materiálu ešte vyžiadala od ministerstva hospodárstva výpočet dosahov na štátny rozpočet a na zamestnanosť. Ak bude tento návrh prijatý, pôjde o doslova revolučnú zmenu v trhovom dohľade, v súčasnosti rozparcelovanom medzi 11 orgánov kontroly. Pôvodne malo ministerstvo vypracovať len návrh zákona o Slovenskej obchodnej inšpekcii, no po audite ústredných orgánov štátnej správy a organizácií dostalo novú úlohu: zabezpečiť legislatívnu prípravu zákona o integrácii kontroly na trhu. Jeho paragrafové znenie by malo byť pripravené do 31. marca 2001. Integrácia trhového dohľadu úzko súvisí aj s nevyhnutnosťou zosúladiť našu legislatívu ochrany spotrebiteľa s právnymi normami EÚ.

Roztrieštenosť kontroly, prekrývanie kompetencií, ale aj miesta, ktoré kontrole unikajú, sú charakteristické pre súčasný stav. Medzi jednotlivými organizáciami neexistuje koordinácia a nefunguje systém vzájomného informovania. Kým niekde majú kontrolné kompetencie viaceré orgány, oblasti služieb sa dnes nevenuje dostatočná pozornosť. Preto treba vypracovať systém kontroly služieb, najmä v cestovnom ruchu, ktoré sú špecifickým druhom tovaru. Zameranie kontrolných orgánov, vyplývajúce zo súčasnej právnej úpravy, je represívne a fakticky zanedbáva prevenciu, ktorú vo svojom prístupe k ochrane spotrebiteľa preferuje EÚ. Okrem toho dnes pôsobia tie isté inštitúcie zároveň v predtrhovej i trhovej kontrole, čo je podľa smerníc tzv. Nového prístupu Európskej komisie neprípustné a naozaj nezodpovedá logike. Veď napríklad orgán, ktorý vydá rozhodnutie o zhode, by nemal byť zároveň tým, kto ho bude kontrolovať.

Ako teda ďalej? Legislatívny zámer, ktorý má MH SR doplniť o požadované údaje do konca mesiaca, predpokladá namiesto súčasných jedenásť vytvorenie dvoch inštitúcií: 1. orgánu potravinového dozoru, v ktorom by sa stretli súčasné kompetencie veterinárov i poľnohospodárskej a potravinárskej inšpekcie; 2. integrovaný orgán kontroly na trhu pre nepotravinárske výrobky a služby. Náročná prestavba celého systému si vyžiada podľa predbežnej analýzy okrem dvoch nových zákonov - o orgáne potravinového dozoru a o integrovanom orgáne na trhu pre nepotravinárske výrobky a služby - zrušenie troch zákonov a jedenásť noviel.

Zuzana Krútka

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.