|
|||||||||||||||||
Streda 24.Januára 2001 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legislatívne predpoklady zmienVzťah sociálneho poistenia k iným častiam sociálnej politiky Jedným zo základných predpokladov vybudovania sociálne spravodlivého systému je nevyhnutné systémové riešenie a legislatívna úprava proporčných vzťahov medzi životným minimom, jediným zdrojom príjmov, priemerným vyplácaným dôchodkom a priemernou mzdou. Je potrebné upraviť vzťah oboch poistných sústav - sociálneho poistenia a zamestnanosti v oblasti jednotného výberu príspevkov, integráciu a prepojenie informačných systémov, spoločnú výplatu dávok, spoločnú kontrolnú činnosť atď. Vytvorenie sociálneho poistenia bude mať vplyv najmä na vzťahy štátnych sociálnych dávok. Niektoré nesystémové dávky, ktoré sa v súčasnosti vyskytujú v systéme nemocenského poistenia a dôchodkového zabezpečenia zaniknú alebo prejdú medzi štátne sociálne dávky. Fungujúci systém sociálneho poistenia znižuje rozsah potrieb zdrojov sociálnej pomoci, zvyšuje adresnosť a umožňuje skvalitniť mechanizmus poskytovania dávok sociálnej pomoci. Čím bude systém sociálneho poistenia lepší a dokonalejší, tým menej ľudí bude prepadať do záchrannej sociálnej siete, ktorá tvorí základ systému sociálnej pomoci. Minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR vytvoril pracovnú skupinu, ktorá sa skladá z odborníkov zo všetkých zainteresovaných organizácií, zástupcov praxe a vedy, odborníkov zo zahraničia i SR, ktorá bude predkladať návrhy dokumentov vedeniu MPSVR SR a pripravovať ich na ďalšie rokovania. Za postup prác zodpovedajú ministerstvu členovia pracovných skupín, ktorí sú zamestnancami MPSVR SR. Po prijatí Koncepcie reformy sociálneho poistenia minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR ustanovil Grémium pre reformu sociálneho poistenia, ktoré okrem členov pracovných skupín, ktorí sú zamestnancami MPSVR SR, tvoria aj zástupcovia MF SR, MO SR, MV SR, MH SR, zástupcovia výboru pre sociálne veci a bývanie NR SR, zástupcovia Sociálnej poisťovne, doplnkových dôchodkových poisťovní, Konfederácie odborových zväzov, Asociácie zamestnávateľských zväzov, Jednoty dôchodcov, SPACE, Právnickej fakulty UK i SAV. Úlohou grémia je pripomienkovanie spracovaného materiálu pred predkladaním do ďalších orgánov a dosiahnutie konsenzu v pracovných skupinách i v samotnom grémiu za účasti všetkých zainteresovaných. Vzhľadom na skutočnosť, že prípravu takejto reformy nie je možné financovať iba z vlastných zdrojov, MPSVR SR pripravilo sa projekt na získanie a využitie zdrojov z prostriedkov určených na transformáciu a prípravu na vstup do EÚ z medzinárodných inštitúcií, napr. zo Svetovej banky, z Európskej únie, programu PHARE atď. Súčasťou reformných prác je medializácia s cieľom dosiahnuť, aby všetky pripravované zmeny v spoločnosti boli prijaté pozitívne občanmi, zamestnávateľmi a ostatnými účastníkmi. Legislatívne práce smerujú k dôslednému odstráneniu v súčasnosti existujúcej roztrieštenosti právnych predpisov a k vytvoreniu komplexnej právnej úpravy sociálneho poistenia, ktorá bude v sebe zahŕňať nielen vecné riešenie, ale aj organizáciu sociálneho poistenia, jeho financovanie i predpisy procesnoprávnej povahy. Reforma sociálneho poistenia sa uskutoční v štyroch etapách. I. etapa (1999 - 2000) má cieľ prijať potrebné opatrenia na roky 2000 - 2001, II. etapa (2000 - 2003), je prípravnou fázou reformy s cieľom pripraviť prechod na nový právny stav v sociálnom poistení, III. etapa (2003 - 2006) bude tzv. nábehovou fázou reformy s cieľom verifikovať prijaté riešenia, IV. etapa (2006 - 2025) bude tzv. stabilizačnou fázou reformy s cieľom dosiahnuť plnú funkčnosť sociálneho poistenia. Niet pochýb o tom, že reforma sociálneho poistenia je priebežným dlhodobým procesom, presahujúcim horizont pôsobenia viacerých vlád. Predpokladaný termín nadobudnutia účinnosti zákona o sociálnom poistení je 1. júl 2002. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |