|
|||||||||||||||||
Streda 24.Januára 2001 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Členenie dlhodobých dávokKaždý si bude môcť zlepšiť svoju situáciu Základný povinný systém dlhodobých dávok v sociálnom poistení bude pozostávať z dvoch pilierov. Nad základným povinným systémom sa vybuduje doplnkový (nadstavbový) dobrovoľný III. pilier dlhodobých dávok. Občan bude mať možnosť zlepšiť si svoju situáciu ešte prostredníctvom individuálneho komerčného poistenia. I. pilier - základný zákonný povinný bude priebežne financovaný z nepriamych daní (t. j. poistného), kryť približne 75 - 80 % dávok dnešného základného fondu dôchodkového zabezpečenia, vykonávaný Sociálnou poisťovňou, štátom finančne garantovaný, stimulovaný a reglementovaný, vychádzať z princípu medzigeneračnej sociálnej solidarity. II. pilier - základný zákonný povinný kapitalizačný pilier bude financovaný z nepriamych daní (t. j. poistného) na konkrétne účely poistencov, kryť približne 20 - 25 % dávok dnešného základného fondu dôchodkového zabezpečenia, vykonávaný Sociálnou poisťovňou, resp. príslušnou doplnkovou dôchodkovou poisťovňou, štátom koordinovaný, garantovaný stimulačne a sčasti aj finančne, vychádzať z princípu sociálnej solidarity a osobnej zodpovednosti. Príspevkové zaťaženie oboch základných povinných pilierov by nemalo presiahnuť 35 - 40 %, pričom pomer rozdeľovania sa určí na základe poistno-matematických prepočtov s postupným posunom v prospech kapitalizačného piliera. Z I. a II. základného povinného zákonného piliera sa budú poskytovať tieto dávky: starobný dôchodok, pomerný starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok, invalidný dôchodok, čiastočný invalidný dôchodok, vdovský dôchodok, vdovecký dôchodok, sirotský dôchodok. III. pilier - doplnkový dobrovoľný pilier bude financovaný z prostriedkov zamestnávateľa a zamestnanca, resp. samostatne zárobkovo činnej osoby na konkrétne osobné účty poistencov, vykonávaný doplnkovými dôchodkovými poisťovňami a pre zamestnancov, ktorých mzdy sú vyplácané cez štátny rozpočet Sociálnou poisťovňou, štátom kontrolovaný, garantovaný motivačne a reglementačne, vychádzať z princípu osobnej participácie vrátane prerozdeľovania získanej kapitalizácie. Z III. piliera sa budú poskytovať tieto dávky: doplnkový starobný dôchodok, jednorazové vyrovnanie, odstupné, výsluhový dôchodok, doplnkový invalidný dôchodok, pozostalostný dôchodok. Na výsledku zhodnotenia sa v doplnkových dôchodkových poisťovniach podieľa iba poistenec a správne náklady týchto poisťovní sú limitované. Dobrovoľnosť Dobrovoľný komerčný pilier predstavuje nadstavbu sociálneho poistenia. Bude vytváraný komerčnými produktmi určenými na riešenie životných situácií občana súvisiacich s jeho starobou, chorobu a úrazom, financovaný z prostriedkov občana, prípadne zamestnávateľa na konkrétne osobné účty poistencov, vykonávaný komerčnými poisťovňami, bankami a investičnými spoločnosťami, štátom reglementovaný, kontrolovaný, vychádzať z princípu osobnej participácie. Na výsledku zhodnotenia sa v komerčných poisťovniach, bankách i investičných spoločnostiach podieľajú okrem poistencov aj akcionári a správne náklady nie sú limitované. Predstava možného prechodu z priebežného systému financovania základného fondu dôchodkového zabezpečenia na navrhovaný spôsob riešenia je 20 až 25 rokov. Nevýhody Treba uviesť, že nevýhoda priebežného financovania je výhodou kapitalizácie, ktorá spočíva v tom, že každý si platí sám za seba a vznikajú domáce prostriedky na investície do rozvojových programov. Nevýhodou kapitalizačného systému je jeho citlivosť na finančný vývoj a nevyhnutne potrebný čas na akumuláciu Podľa V. Sameka (Prioritou je formulace sociálních cílú. Sociální politika č. 7 - 8/1999, str. 2): Nevýhodou kapitalizačného systému je, že pri investičnom neúspechu fondu (napr. latinskoamerické penzijné fondy v roku 1998), pri defraudácii, invalidite či malých príspevkoch zavinených nezamestnanosťou, chorobu a inými životnými situáciami, stratu znáša v plnej miere účastník, ktorému oproti priebežnému systému vznikne nízky (v najhoršom prípade vôbec) dôchodkový príjem. A práve táto neistota je hlavným argumentom na udržanie priebežného financovania dôchodkového systému s nevyhnutnou solidaritou. To platí aj pre Slovenskú republiku nachádzajúcu sa v dnešnej nepriaznivej ekonomickej situácii sprevádzanej likvidáciou celých priemyselných odvetí a masovou nezamestnanosťou. Tieto vzťahy sa dajú riešiť rozložením do viacerých vzájomne sa doplňujúcich pilierov. Z hľadiska výšky krytia dôchodkových nárokov sa v budúcnosti predpokladá, že I. a II. pilier - bude tvoriť v cieľovom stave asi 50 - 55 % reálneho hrubého celoživotného mesačného zárobku do úrovne trojnásobku priemernej mzdy dosahovanej v národnom hospodárstve, III. pilier - bude kryť výšku dôchodkových nárokov občana do úrovne 20 - 25 % čistej mzdy bez obmedzení. Komerčný individuálny pilier nebude vôbec obmedzený a nebude podporovaný ani žiadnymi daňovými úľavami. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |