Hospodársky denník
USD46,844 Sk
EUR43,642 Sk
CHF28,532 Sk
CZK1,249 Sk
  Štvrtok  25.Januára 2001

Hotelieri sa potešili nárastu

Návštevnosť sa zvýšila, zlepšiť treba marketing

Hoci výsledky v cestovnom ruchu za uplynulý rok budeme vyhodnocovať za nejaký ten týždeň, pohľad na štatistické údaje o návštevníkoch ubytovacích zariadení v prvom až treťom štvrťroku 2000 v porovnaní s rokom 1999 potvrdzuje rastúci trend. Ten sa prejavuje nielen v počte ubytovaných turistov (index 106,1), ale predovšetkým v počte zahraničných turistov (115,2). Vďaka tomu devízové inkaso za sledované obdobie v korunách dosiahlo 15,5 mld. Sk, pričom rast výkonov ubytovacích zariadení mal pozitívny dosah aj na rast podielu cestovného ruchu na HDP (nárast z 2,4 na 2,6 %). Objem výkonov za obdobie troch štvrťrokov, hoci sprevádzanom poklesom počtu podnikateľov (zo 17 198 na 17 040) potvrdzuje, že cestovný ruch na Slovensku má rezervy, ktoré sa môžu využiť aj za sťažených ekonomických podmienok. Aj keď devízové príjmy v USD v dôsledku poklesu hodnoty SKK nedosahujú v porovnaní s korunovým vyjadrením želateľný rast (index 96,9), celkové výkony ubytovacích zariadení aj pri stagnácii návštevnosti domácich turistov rastú. Hoci počet prekročení slovenských hraníc už druhý rok klesá, zdá sa, že návštevníci zo zahraničia začali prejavovať väčší záujem aj o prenocovanie, a teda dlhší pobyt na Slovensku. Ubytovacie zariadenia zaznamenali pozitívny nárast klientely z Poľska (index 135,5), Nemecka (118,5), Česka (109,0), ba aj z Maďarska a Rakúska. Rýchle napreduje počet Holanďanov, ba dokonca aj návštevníkov z tak vzdialeného kontinentu, ako je Severná Amerika. Údaje potvrdzujú, že optimizmus hotelierov zo spádových oblastí cestovného ruchu v letnej sezóne bol na mieste tak, ako by bolo na mieste zvýšiť objem finančných prostriedkov do marketingu a jeho nástrojov. Úspech sa nerodí cez noc. Práve naopak, je založený na tvrdej a dlhodobej práci zabezpečenej dostatočnými finančnými prostriedkami. A tých sa pre Slovenskú agentúru pre cestovný ruch, ktorej úlohou je aj prestrešovací marketing, vydeľuje stále menej.

Rudolfa Vallová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.