|
|||||||||||||||||
Piatok 26.Januára 2001 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Železničiarsky semaforČo všetko musia pracovníci železničnej dopravy sledovať Za Žilinou smerom na Varín sa nad Váhom týči dvojica najdlhších železničných mostov typu Langerov nosník. Oba prekonávajú jediným oblúkom vzdialenosť 112 metrov. ŽSR ich uviedli do prevádzky iba v decembri minulého roka. S výstavbou začali v roku 1996 a celkové stavebné náklady presiahli 500 mil. Sk. Po nových mostoch môžu vlaky jazdiť rýchlosťou až 160 km/hod. aj preto, že koľaj je uložená na špeciálnom, tzv. priebežnom štrkovom lôžku. ŽSR má v správe 2285 železničných mostov s celkovou dĺžkou 53 km. Najdlhší most je v Bratislave, ktorý je zložený z troch častí a jeho celková dĺžka dosahuje 1433 metrov. Rýchle pantografy Rýchlu predmestskú dopravu v košickom železničnom uzli zabezpečujú už 25 rokov elektrické motorové jednotky radu 460. Verejnosť ich pozná pod názvom zelené pantografy. Tieto motorové súpravy jazdia väčšinou ako robotnícke spoje. Každá súprava pozostávajúca z dvoch hnacích a troch medzi ne vložených vozidiel už najazdila 2,5 mil. km z Košíc smerom do Popradu, Lipian , Hanisky pri Košiciach, Čane a Čiernej nad Tisou. ŽSR majú záujem finančne zabezpečiť potrebný rozsah dielenských opráv košických pantografov v ŽOS Vrútky, pretože sa veľmi dobre osvedčili na daný typ prepravy cestujúcich. Vzorom DB Nemecké železnice chcú zatraktívniť ponuku diaľkových spojov miliardovou investíciou do nových súprav a modernizácie starších vagónov. Deutsche Bahn AG plánuje kúpiť 28 vlakov ICE a súpravy typu ICE 3 . Zmodernizovať by mali aj 117 vlakov typu IC a EC. Vyšší štandard vozňov je najdôležitejším argumentom na to, aby zákazníkov presvedčili o výhodách železničnej dopravy. Pozor, priecestie! V uplynulom roku došlo na železničných priecestiach k 107 kolíziám motorových vozidiel s vlakmi. V januári tohto roka už boli tri prípady. Väčšina týchto nehôd nevzniká pre nedostatočné zabezpečenie priecestí výstražnými a inými zariadeniami zo strany ŽSR, ale pre ich nerešpektovanie a nedisciplinovanosť vodičov. Nové systémy V závere minulého roka sa predstavilo odborníkom i verejnosti Stredisko informatiky ŽSR, ktoré si pripomenulo 50 rokov od svojho vzniku. Najmodernejšie informačné systémy ŽSR zaujali nielen prepravcov a podnikateľov, ale aj cestujúcu verejnosť. Okrem využitia internetu, intranetu, WAP technológií, elektronického obchodovania spolu s funkčnými bankovými operáciami, na prezentácii predviedli aj GPS - mobilné zariadenie, ktoré sa v súčasnosti využíva v kamiónovej doprave na zisťovanie polohy vozidla a tovaru. Zariadenie umožní sledovať aj pohyb vozňov a jednotlivých zásielok na železnici. Stranu pripravil Jozef Kunik, snímka archív |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |