Hospodársky denník
USD47,486 Sk
EUR43,599 Sk
CHF28,579 Sk
CZK1,25 Sk
  Piatok  26.Januára 2001

Bez zmien nebude kvalita

Projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR

Vláda SR svojím uznesením z 18. októbra schválila Projekt transformácie a reštrukturalizácie Železníc Slovenskej republiky. Okrem iného ide o fyzické a účtovné oddelenie správy a prevádzky železničnej dopravnej cesty od dopravných a obchodných činností, ďalej oddlženie ŽSR a zoznam regionálnych dráh. O proklamovanej nevyhnutnosti zmien v slovenských železniciach nás informoval zástupca generálneho riaditeľa ŽSR, námestník pre technický rozvoj Ing. Ladislav Saxa.

Ste zástancom nevyhnutnosti transformačných krokov. Čo všetko ste zo svojej pozície, v súlade s myšlienkami transformácie ŽSR doteraz urobili?

- Dokument ktorý schválila vláda, je materiál, ktorý logicky obsahuje len

základné tézy

a kroky, ktoré musíme realizovať. Všetkých zainteresovaných čaká úloha v pracovných skupinách, aby sme rozpracovali tento dokument do jednotlivých čiastkových projektov a cestou implementačných krokov ho aplikovali až na jednotlivé pracoviská. Tento proces sme už začali a je potrebné vtiahnuť do jeho aplikácie všetkých, ktorí majú k nemu čo povedať. Znamená to, že v prvom rade je potrebné spracovať nové organizačné štruktúry až na jednotlivé pracoviská.

Nová štruktúra železníc musí byť nepochybne 100-percentne funkčná. Dôležitú úlohu tu bude zohrávať napríklad transparentný tok financií.

- Okrem spomínanej štruktúry bude tiež veľmi dôležitá aj práca na tvorbe úplne nových zákonov alebo inovácia v súčasnosti platných predpisov. Podľa projektu sa predpokladá, že ŽSR sa rozdelia a vytvoria dve nové silné organizácie: Železnice Slovenskej republiky a Železničnú spoločnosť, a. s. V tejto súvislosti sa medzi železničiarmi často objavujú otázky, či sa rozdelia aj železničné stanice. Áno, raz už boli rozdelené na samostatné pracovisko dopravnej prevádzky, bola to železničná stanica riadená prednostom a na samostatné pracovisko obchodno-prepravných činností, čiže obchodné stredisko, ktoré riadil jeho vedúci. Celé delenie právomocí však malo jednu veľkú chybu. Celý proces delenia sa nedotiahol do konca, pretože neboli

jasne určené

vzájomné vzťahy a kompetencie medzi týmito pracoviskami, a na tom to zlyhalo. Preto sa v súčasnosti musíme týchto chýb vyvarovať. Preto musíme pri spracúvaní organizačných štruktúr detailne analyzovať všetky činnosti, až po úroveň výkonných pracovísk a hlavne, čo musíme dotiahnuť tentoraz do racionálneho konca, že v predpisoch musíme jasne určiť pravidlá hry. Je samozrejmé, že na železničnej stanici sa môžu a budú vykonávať aj služby pre novovytvorenú Železničnú spoločnosť. Nič sa nestane, keď vo väčšine železničných staníc bude napríklad cestovné lístky predávať zamestnanec ŽSR ako službu, ktorú si objedná a zaplatí Železničná spoločnosť, a. s.

Predaj cestovných lístkov miestnej hromadnej dopravy v novinových stánkoch je predsa založený na tom istom princípe a dobre funguje už roky. Napokon, takto funguje aj rozdelená železničná stanica v Čiernej nad Tisou.

- Určite a po rozdelení v Čiernej nad Tisou úspešne fungujú dve samostatné zložky. Je to železničná pohraničná stanica so svojimi, prevažne dopravnými činnosťami a druhý subjekt je obchodno-prekládkové centrum, ktoré zabezpečuje obchodnú a prekládkovú činnosť na koľajových rozchodoch dvoch krajín a štátov. Aj v projekte transformácie v určitej etape plánujeme s odčleňovaním niektorých činností, či už formou ekonomického prenájmu alebo predajom. Budú to však všetko

činnosti obslužné,

ktoré priamo nesúvisia z hlavnou činnosťou Železníc SR.

Nielen odborníci, ale aj verejnosť očakáva, že celý proces transformácie a aj spomínané prenájmy a predaj budú prebiehať transparentne.

- Samozrejme, celý proces transformácie, ktorý bude trvať minimálne päť rokov, musí prebehnúť absolútne transparentne. Je to naša nielen zákonná, ale aj morálna povinnosť. Uvedenie projektu transformácie do praxe si vyžaduje schválenie mnohých nových zákonov, prípadne úpravu niektorých zákonných noriem poslancami NR SR. Som presvedčený, že budú z hľadiska času schvaľované tak, aby sme stanovené termíny transformácie splnili a celý proces prebiehal funkčne. Moje presvedčenie a optimizmus pramení z toho, že sa často stretávam s poslancami Národnej rady SR. Medzi nimi sú viacerí, ktorí železnici perfektne rozumejú a vedia, čo železnica potrebuje na to, aby prosperovala a čo je hlavné, aby dobre spĺňala potreby občanov-cestujúcich, v preprave tovarov, aj našich klientov. Takže nepochybujem, že celý proces transformácie naštartujeme dobre a priebežne budeme plniť tie konkrétne úlohy, ktoré budú vyplývať z harmonogramu realizácie celej transformácie a reštrukturalizácie ŽSR.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.