Hospodársky denník
USD47,486 Sk
EUR43,599 Sk
CHF28,579 Sk
CZK1,25 Sk
  Piatok  26.Januára 2001

Snaha je, budú aj financie?

Pripravované zmeny v grafikone dopravy a službách ŽSR

Správna rada Železníc SR (ŽSR) prerokovala v uplynulých dňoch opatrenia na zlepšenie kvality cestovania v osobnej doprave, ktoré sa týkajú zmien v grafikone vlakovej dopravy, skvalitňovania služieb pri vybavovaní cestujúcich, zavádzania nových produktov a obnovy mobilných prostriedkov.

Viacero zmien sa v novom grafikone objaví najmä v medzištátnej osobnej doprave. Na okraj pripravovaných zmien hovorca ŽSR Miloš Čikovský potvrdil, že bude zavedený nový pár vlakov IC 56/57 Hornád na trati Košice - Hidasnémeti - Miškolc - Budapešť a späť. Vlaky EC 132/133 Slovenská strela na trase Bratislava - Praha Holešovice a späť budú vedené cez Českú Třebovú po novom koridore Českých dráh a v Břeclavi budú v určitom období priberať a odvesovať

priame vozne

do a z Viedne. Vlaky R 336/337 Báthory na trase Budapešť - Štúrovo - Čadca - Varšava a späť budú jazdiť už cez pohraničný prechod Skalité - Zwardoň, pričom v Žiline budú odvesovať a priberať priame vozne do a z Košíc a Bratislavy. Táto zmena prinesie zrušenie terajších vlakov R 338/339, ktoré premávajú medzi Bohumínom a Žilinou či Bratislavou. Na trati Čadca - Žilina - Somosköújfalu bude premávať nový pár vlakov R 394/395 Urpín, ktorý bude slúžiť na ranné spojenia Čadce a Žiliny s Banskou Bystricou a so Zvolenom. Vlak R 390/391 Bem bude z terajšieho smeru Budapešť - Zvolen - Čadca - Bohumín - Štetín presmerovaný na trať Budapešť - Rajka - Bratislava - Lichkov - Štetín s možnosťou ďalšej prepravy do Swinoujscie a ďalej trajektom do Švédska. Od 27. januára 2002 sa pobyt rýchlikov jazdiacich na trase Bratislava - Viedeň v železničnej stanici Bratislava - Petržalka skráti z 20 na 3i minúty. Zároveň R 401 bude z Viedne odchádzať už o 8.15 hod., teda o dve hodiny skôr, čím sa v Bratislave na Hlavnej stanici vytvorí prípoj na vlak R 605 Dargov v smere do Košíc.

Viaceré zmeny sa dotknú aj vnútroštátnej osobnej prepravy. V novom grafikone budú pre zmenu eurotaktu a lepšie pripojovanie

upravené rýchliky

a osobné vlaky na trati Kúty - Bratislava - Štúrovo a na ostatných priľahlých tratiach. Vlak IC 503 Kriváň do Košíc pôjde z Bratislavy až o 17.39 hod., teda o 30 minút neskôr, čím sa v Bratislave na Hlavnej stanici vytvorí prípoj od vlakov EC 171 Hungaria z Berlína a od R 403 a Os 2520 z Viedne. Denné spojenie Bratislavy a Košíc sa navyše rozšíri o nový vlak Ex 511 Gerlach s odchodom z Bratislavy o 13.35 hod. a s príchodom do Košíc o 18.29 hod. Terajší vlak Ex 1601, ktorý je jeho obdobou, avšak premáva iba v piatok, bude zrušený. Aj na trati Košice - Poprad-Tatry bude jazdiť nový pár vlakov R 710/711 Poprad, ktorý nahradí zrušený medzištátny pár vlakov R 430/431 Petrov. Vlak Zr 1911, ktorý v súčasnom platnom grafikone premáva na trati Humenné - Prešov - Košice, bude zrušený a nahradený novým vlakom Zr 1906, ktorý bude jazdiť na trati Humenné - Trebišov - Košice a bude zabezpečovať prípoj na vlak IC 502 Kriváň do Bratislavy.

Na novú kvalitu vo vzťahu železnica - cestujúci sa zameriava viacero pripravovaných projektov. Týkajú sa napríklad predaja cestovných dokladov prostredníctvom počítačovej siete internet a prostredníctvom telefonickej objednávky. ŽSR už rokujú s Globtelom o spôsobe priamej platby za cestovné doklady objednané cez mobilný telefón. V roku 2001 sa začal realizovať aj projekt PC-KVC, ktorý umožní zapojiť klasické osobné počítače do systému KVC. V rámci ďalšieho projektu budú sprievodcovia osobných vlakov vybavení špeciálnymi prenosnými elektronickými pokladnicami, ktoré

zrýchlia výdaj

cestovných dokladov vo vlakoch, zjednodušia sledovanie a evidenciu tržieb a spresnia štatistické údaje o preprave cestujúcich. Objaviť by sa mali aj nové komerčné ponuky pre cestujúcu verejnosť - skupinová zľava, rekreačné spiatočné cestovné lístky a relačné cestovné lístky so zľavou. Ich zavedeniu však bude predchádzať marketingový prieskum v 1. polovici roku 2001.

Veľa projektov je plánovaných aj v oblasti nákupu a rekonštrukcie mobilných prostriedkov pre osobnú dopravu. Patrí medzi ne modernizácia vytypovaných hnacích vozidiel, motorových a riadiacich vozňov. Uvažuje sa aj o modernizácii viacerých kusov osobných, lôžkových, ležadlových a reštauračných vozňov. Či však Železnice SR budú môcť tieto plány aj uskutočniť, to plne závisí od ich finančných možností v roku 2001. Podobne je to aj v prípade vybudovania Centra služieb zákazníkom ŽSR v osobnej preprave, ktoré by sa malo zaoberať vybavovaním cestujúcich cestovnými dokladmi prostredníctvom telefónu, e-mailu a internetu. Centrum služieb zákazníkom by malo tiež podávať cestujúcim informácie či vybavovať sťažnosti cestujúcich a dokonca aj tých, ktoré budú podané telefonicky priamo z vlaku. Cestujúca verejnosť by nepochybne takéto zaujímavé služby len a len privítala, a to čím skôr.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.