Hospodársky denník
USD47,486 Sk
EUR43,599 Sk
CHF28,579 Sk
CZK1,25 Sk
  Piatok  26.Januára 2001

Čo je predmetom a základom dane

Motorové vozidlo musí mať ŠPZ a využíva sa na podnikanie

Predmetom cestnej dane je motorové vozidlo, ktoré má pridelené evidenčné číslo alebo zvláštne evidenčné číslo a je používané na podnikanie alebo v súvislosti s podnikaním.

Motorové vozidlo môže mať pridelené aj osobitné evidenčné číslo. V tomto prípade vozidlo nie je predmetom cestnej dane podľa § 3 ods. 1 zákona o cestnej dani po obdobie, pokiaľ sa vozidlo používa na činnosť v súvislosti, s ktorou sa mu pridelilo toto osobitné evidenčné číslo. Po skončení tejto činnosti a odovzdaní osobitného evidenčného čísla na dopravnom inšpektoráte a v prípade, že motorové vozidlo je používané na podnikanie alebo v súvislosti s podnikaním, sa vozidlo stáva predmetom cestnej dane.

Predmetom cestnej dane nie je motorové vozidlo, ktorým je motocykel, trojkolka alebo štvorkolka a zvláštne motorové vozidlo a ich prípojné vozidlá.

Základ

Zákon o cestnej dani pozná dva druhy základu cestnej dane v závislosti od kategórie motorových vozidiel:

pri úžitkových motorových vozidlách, autobusoch a ich prípojných vozidiel sú základom dane dve veličiny, a to celková hmotnosť v tonách a počet náprav,

pri osobných motorových vozidlách a ich prípojných vozidlách je základom dane zdvihový objem motora v cm3.

Všetky veličiny určujúce základ dane sú uvedené v technickom preukaze motorového vozidla.

Hmotnosť

Pojem celková hmotnosť motorového vozidla je vymedzený v § 20 ods. 7 zákona o cestnej dani, ale pre potreby zákona o cestnej dani sa pri motorových vozidlách jazdiacich v jazdných súpravách rozumie celkovou hmotnosťou jednotlivého vozidla numerický súčet hmotností pripadajúcich na jednotlivé nápravy podľa údajov uvedených v technickom preukaze vozidla. Toto vymedzenie celkovej hmotnosti vozidiel jazdiacich v návesových jazdných súpravách má svoje opodstatnenie. Pri napojení návesového vozidla (návesová tyč) na ťahač (točnica) sa časť hmotnosti návesu prenáša na ťahač a v rámci celkovej hmotnosti návesovej jazdnej súpravy je rovnomernejšie a šetrnejšie zaťažovaná cestná sieť. Pri výpočte sadzby cestnej dane za návesovú jazdnú súpravu sa potom postupuje tak, že sadzba dane sa vypočíta za každé vozidlo osobitne a každé z vozidiel sa zaradí do najbližšej nižšej daňovej skupiny (podľa sadzobníka cestnej dane), než do akej by patrilo podľa celkovej hmotnosti uvedenej v technickom preukaze vozidla. Je tým zohľadnená tá skutočnosť, že v jazdnej súprave sa časť hmotnosti návesu prenáša na ťahač a v rámci celkovej hmotnosti návesovej jazdnej súpravy je rovnomernejšie a šetrnejšie zaťažovaná cestná sieť.

Príklad

Ťahač návesu s dvoma nápravami má celkovú hmotnosť 17 000 kg a náves s tromi nápravami má celkovú hmotnosť 34 000 kg. V technickom preukaze ťahača sú uvedené hmotnosti pripadajúce na jednotlivé nápravy, a to 6500 kg a 10 500 kg. V technickom preukaze návesu sú uvedené hmotnosti pripadajúce na jednotlivé nápravy, a to 8000 kg, 8000 kg, 8000 kg a 10 000 kg na návesovú tyč. Ťahač s návesom jazdia v rámci návesovej jazdnej súpravy, sadzba dane sa vypočíta za každé vozidlo osobitne, a to ako numerický súčet hmotností pripadajúcich na jednotlivé nápravy podľa údajov uvedených v technickom preukaze k vozidlu a každé z vozidiel sa z hľadiska výpočtu sadzby dane zaraďuje do najbližšej nižšej daňovej skupiny, než do akej by patrilo podľa celkovej hmotnosti uvedenej v technickom preukaze k vozidlu.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.