CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
Počasie Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené, na mnohých miestami dážď, od 1500 m sneženie. Na západe miestami prechodne zmenšená oblačnosť. Najvyššia denná teplota 2 až 6, na západe pri zmenšenej oblačnosti až 8, na horách vo výške 1500 m 2 stupne, južný vietor 2 až 5 m/s. V sobotu bude oblačno, časom až polooblačno, ojedinele slabé zrážky. Zrána hmlisto. Nočná teplota 1 až -3, v horských dolinách okolo -5, denná teplota 2 až 6 stupňov. V nedeľu bude spočiatku oblačno, miestami prehánky, od asi 1000 m snehové. Cez deň od juhu veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach sneženie, v nížinách spočiatku dážď so snehom alebo dážď. Nočná teplota 1 až -3, denná teplota -1 až 3 stupne. Slnko vyjde zajtra o 7.29 a zapadne o 16.41 hod. Amsterdam | polooblačno | 8 |
Atény | oblačno | 11 |
Belehrad | oblačno | 15 |
Berlín | polooblačno | 4 |
Bratislava | zamračené | 6 |
Brusel | polojasno | 7 |
Budapešť | zamračené | 8 |
Bukurešť | oblačno | 6 |
Frankfurt | oblačno | 5 |
Helsinki | polojasno | 3 |
Istanbul | jasno | 11 |
Kodaň | polooblačno | 4 |
Kyjev | zamračené | 1 |
Lisabon | dážď | 11 |
Londýn | oblačno | 6 |
Madrid | dážď | 11 |
Miláno | polooblačno | 10 |
Moskva | polojasno | -5 |
Oslo | polojasno | 4 |
Paríž | oblačno | 6 |
Praha | oblačno | 4 |
Rím | zamračené | 12 |
Sofia | oblačno | 7 |
Štokholm | zamračené | 3 |
Varšava | zamračené 8 | |
Viedeň | zamračené | 6 |
Záhreb | zamračené | 9 |
Ženeva | polooblačno | 7 |
|
|
|