Hospodársky denník
USD46,925 Sk
EUR43,631 Sk
CHF28,576 Sk
CZK1,254 Sk
  Pondelok  29.Januára 2001

Súťaž nesmie diskriminovať

Novým vyhlasovateľom je určený SAD Prievidza

V odborných kruhoch spojených s autobusovou dopravou sa od októbra diskutuje o problematickej verejnej súťaži na obstaranie malých autobusov pre štátne podniky Slovenskej autobusovej dopravy (SAD). Súťaž vyhlásil SAD Prešov a na spomínané autobusy prispieva štát dotáciou 200 mil. Sk. Je to významná injekcia pre snahy SAD, aby si kúpili menšie a efektívnejšie autobusy, určené nielen na prímestskú, ale aj mestskú dopravu. Oficiálnym dôvodom zrušenia tendra bola námietka, ktorú podala spoločnosť Slovenské automobilové opravovne (SAO) Lučenec s tým, že podmienky verejnej súťaže a priori spĺňa iba jeden dodávateľ, český výrobca autobusov SOR Libchavy, a tak ich možno považovať za diskriminačné pre iných výrobcov. Na základe tejto námietky Úrad pre verejné obstarávanie najskôr 30. novembra 2000 výberové konanie pozastavil a 8. januára 2001 dospel k rozhodnutiu a tender zrušil. Dôvody možno zaradiť do troch skupín. Nedostatočné boli pravidlá na vyhodnotenie súťaže, nejasné boli technické podmienky a tretím problémom súťaže bolo nepožadovanie zábezpeky, hoci v zmysle zákona to v pravidlách súťaže malo byť. Proti rozhodnutiu Úradu pre verejné obstarávanie nie je možné podať odvolanie, čo teda znamená, že rezultát je definitívny. Prešovčania by sa síce mohli proti rozhodnutiu odvolať, avšak iba na príslušnom súde. Ako zdôraznil Ing. Ján Bialobok z prešovskej SAD, ktorý sa venoval súťaži, nemajú záujem o opätovné vypísanie súťaže, pretože je to nielen finančne, ale aj časovo náročné. Priznáva, že formálne chyby sa v propozíciách vyskytli, napríklad chýbajúca spomínaná zábezpeka. Predseda výboru NR SR pre hospodárstvo, privatizáciu a podnikanie Jaroslav Volf bol však na adresu vyhlasovateľov súťaže SAD Prešov nepríjemne konkrétny: „Myslím si, že po zrušení súťaže by mali nasledovať aj postihy tých, ktorí takto neprofesionálne, nepoužijem slovo zámerne, pripravili súťaž. Pri príprave nového tendra plánujeme nominovať do komisie aj člena parlamentného výboru,“ toľko poslanec J. Volf. Vo svojich námietkach predstavitelia SAO Lučenec, ktorí sa zaoberajú okrem iného výrobou prímestských autobusov Vario v spolupráci s firmou Mercedes Benz, zdôraznili, že išlo o zvýhodnenie jedného a diskrimináciu ostatných uchádzačov o súťaž na dodávku malých autobusov. Napríklad kým pri malých autobusoch sa v celom svete uprednostňuje umiestnenie motora predovšetkým vpredu, Prešovčania určili, že musí byť vzadu. Diskutabilná bola aj šírka autobusu, ktorú určili na 2450 mm, teda iné rozmery, než sú zvyčajné. Podľa rozhodnutia MDPT SR novým obstarávateľom súťaže bude SAD Prievidza. Riaditeľ podniku Ing. Jiří Habala nám okrem iného uviedol, že „pravidlá súťaže by sme chceli vyhlásiť už začiatkom februára tohto roka. V novom tendri sa objavia kritériá, ktoré budú už plne v súlade so všetkými nariadeniami a smernicami, ktoré v tejto oblasti u nás platia. Sme jednoznačne toho názoru, že by mala aj v tomto prípade rozhodovať kvalita a technické parametre a nie pravidlá, ktoré by favorizovali niektorého z výrobcov. Prioritou pre nás je vyhovieť požiadavkám, ktoré zabezpečia potreby slovenských SAD“. O konkrétnych pravidlách spomínanej verejnej súťaže na obstaranie a dodávku malých prímestských a mestských autobusov budeme informovať, ako ich obstarávateľ súťaže riaditeľ SAD Prievidza J. Habala vyhlási.

Jozef Kunik

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.