Hospodársky denník
USD46,376 Sk
EUR43,804 Sk
CHF28,76 Sk
CZK1,247 Sk
  Streda  3.Januára 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Konkurz vo farmaceutickom svete

Na zdravotníckom krčahu sa ucho už odtrhlo

Asociácia lekárnikov Slovenska (ALS) od svojho vzniku dôrazne a nekompromisne bije na poplach v súvislosti so situáciou vo farmaceutickom svete. Napriek tomu, že sa domáhajú, aby štát a zdravotné poisťovne okamžite doplatili svoje dlhy do liekového reťazca a prestali s ustavičným poškodzovaním lekárnikov, výraznejší úspech doteraz nemali. Jej zástupcovia síce vyhlasujú, že budú chrániť práve tento stav, ktorý znáša nevôľu zdravotných poisťovní a vydieranie štátu i situáciu na okraji bankrotu kam ho zodpovední dostali, no povedzme si úprimne, z protestných akcií ešte u nás nebol žiadny výraznejší efekt. Teraz je však situácia predsa len trochu zložitejšia. A tak sme sa spýtali PhDr. Júliusa Ondreja CSc., prezidenta ALS, aké možné dôsledky nedofinancovania liekového reťazca v súvislosti s novelou zákona o konkurze a vyrovnaní vidia?

- Asociácia lekárnikov Slovenska už viackrát kriticky a adresne upozorňovala na veľmi vážny problém, ktorý práve z nedostatočného (žiadneho) dofinancovania lekární zo strany zdravotných poisťovní existenčne ohrozuje profesionálnu a sociálnu istotu lekárnikov. Problém sa nazýva novela zákona o konkurze a vyrovnaní a je problémom katastrofálnym, pričom jeho

pôvodcom je štát

a jeho legislatíva. Naše názory a odporúčania evokovali majiteľov lekární - lekárnikov a hlavne distributérov, aby sa situácia začala riešiť, a to najmenej v dvoch rovinách:

a) Okamžité dofinancovanie verejných lekární zo strany zdravotných poisťovní a štátu, pretože lekárnici už nevládzu a nebudú objednávať lieky. Tak ich nedostanú pacienti, čo sa podľa zdrojov ALS už v niektorých regiónoch deje a stane sa samozrejmosťou na Slovensku, pretože nakupovať lieky môže lekárnik, keď na to má a od distributéra ich dostane, až keď zaplatí.

b) Vyňatie zdravotníckych zariadení spod kurately novely zákona o konkurze a vyrovnaní od jeho účinnosti, čo v zmysle názoru ministerstva zdravotníctva a Zdravotného výboru NR SR nie je možné. Poznáme situáciu pred konkurzom, ale

čo po konkurze?

Poďme chronologicky. Konkurz je tá najvšeobecnejšia a súčasne najkonkrétnejšia exekúcia majetku a všetkého, čo patrí majiteľovi lekárne - lekárnikovi ako fyzickej osobe. A ak je majiteľ lekárne - lekárnik v predlžení viac ako 30 dní a má minimálne dvoch veriteľov, tak je v úpadku a ide (musí ísť) do konkurzu zo strany veriteľov, teda do samokonkurzu.

Tu vzniká niekoľko ohrození majiteľa lekárne - lekárnika. Príde o majetok, sociálne a profesionálne istoty, ak bude na majiteľa lekárne - lekárnika vyhlásený konkurz, nemôže podnikať 3 - 5 rokov, v určitých prípadoch až 10 rokov, ak majiteľ lekárne - lekárnik nevyhlási samokonkurz, podľa zákona je trestnoprávne stíhaný za porušenie zákona s trestnou sadzbou! Ak by zasa zvýhodnil (uprednostnil platbami) niektorých veriteľov je znova trestnoprávne stíhaný za uprednostňovanie veriteľa s trestnou sadzbou! Keby spôsobil veriteľovi škody (na mene, ekonomické a iné) je stíhaný v občianskoprávnom konaní a musí škody nahradiť! Z asociácie opätovne pripomínajú, že je tu obrovské riziko pre majiteľa lekárne - lekárnika a ALS chce v tomto procese účinne pomáhať lekárnikom, preto navrhuje aplikovanie:

a) penalizovať zdravotné poisťovne za nezaplatené faktúry (všetky bez rozdielu),

b) postupovať pohľadávky voči zdravotným poisťovniam finančným spoločnostiam, a tak sa rýchlo dostať k peniazom aj za cenu tzv. nižšej marže (provízie pre finančnú spoločnosť) a mať prostriedky na úhradu faktúr pre distributérov, dať do konkurzu zdravotné poisťovne (bez rozdielu a bez zvyšku), predĺžiť lehoty splatnosti zo strany distributérov, kapitalizovať pohľadávky lekárnikov voči zdravotným poisťovniam.

Zatiaľ problémy dofinancovania lekární boli neúspešné, pretože tieto rokovania so zdravotnými poisťovňami a štátom boli len v konformnej rovine a chápali sa ako politický tlak či vydieranie. Tu ide len a len o ekonomickú a existenčnú podstatu.

- Určité nóvum je aj v ponímaní toho, že zdravotnú poisťovňu je možné „dať“ do konkurzu a hlavne to, že celý tento proces ovplyvní aj

zavedenie exekúcie

notárskou zápisnicou, čo konečne zrovnoprávni všetkých veriteľov. Podľa Ústavného súdu SR - zákona č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok), ktoré nedovoľovali exekútorom vymáhať pohľadávky súvisiace s poskytovaním alebo zabezpečovaním zdravotnej starostlivosti, sú v nesúlade s Ústavou SR, pričom proti nálezu niet opravného prostriedku. Podľa prvých vyjadrení ministerstva zdravotníctva táto skutočnosť bude mať vážne dôsledky na subjekty zabezpečujúce zdravotnú starostlivosť. Stále dôraznejšie sa ozývajú informácie, že celý systém v zdravotníctve sa môže zrútiť. Ďalšie hlasy však dopĺňajú, že je aj tak nefunkčný, takže čo s takým systémom.

Za veľký problém v tejto oblasti je považovaný štátny rozpočet na rok 2001 v rezorte zdravotníctva.

- Od svojho vzniku ALS práve v súvislosti s akútnou potrebou dofinancovať lekárne, a tým aj celý liekový reťazec, dôsledne upozorňovala ministerstvá zdravotníctva a financií na problémy, dala návrhy na ich riešenie a žiadala dlžoby zdravotných poisťovní a štátu voči lekárňam zaradiť do štátneho rozpočtu na rok 2001, aby bolo jasné, že to štát myslí vážne a zodpovedne. Prezentovaný výsledok hovorí za všetko. A štát sa tvári aj naďalej v tejto situácii, že sa

nič nedeje.

Navrhovali sme centrálne riešenie dlhov štátu a zdravotných poisťovní voči verejným lekárňam, a to záručným a konsolidačným prevzatím záväzkov a s jasnými postupmi, mechanizmami a časovými diapazónmi oddlženia (na báze princípu záručnej a konsolidačnej banky) a znova nič. Bez ohlasu a náznaku riešenia, bez ústretovosti a zodpovednosti. Návrh štátneho rozpočtu na rok 2001 sme v rezorte podrobili dôkladnej analýze. Sú nám jasné vstupy, východiská aj smery finančných tokov, ale všetkým je zrejmé, že dôležité nie je len percento vyčlenené z HDP na zdravotníctvo, ale najmä spôsob nakladania s finančnými prostriedkami, ich tok, smery, objektívnosť a akútnosť ich potreby, znižovania nákladov, šetrenia. No hlavne spôsob kontroly a prehľadnosti. Pretože ak práve toto nezabezpečí štát, tak potom nielen 6,7 % ale aj 26,7 % z HDP bude pramálo, lebo sa budú všetky financie míňať na nezmyselné výdavky (sprostredkovania, provízie...) explicitne zaváňajúce korupciou a klientelizmom.

Teraz konkrétne: majiteľ lekárne - lekárnik funguje okrem iného v korešpondencii práva limitovaného tromi najdôležitejšími zákonmi (zákon o lieku, ktorý ukladá lekárni povinnosť zabezpečiť pre pacienta liek do 24 hodín, zákon o zdravotnom poistení, ktorý zakotvuje 30-dňovú lehotu splatnosti faktúr, zákon o konkurze a vyrovnaní), ktorých aplikovanie usmerňuje práve štát a v tomto rozpočte sa už jasne znova ráta s ich porušovaním práve zo strany tvorcu. Preto je

štátny rozpočet

na rok 2001 likvidačný a vôbec nenapĺňa potreby zdrojov, nerieši dlhy, ktoré vznikli vinou štátu a pod. Štát totiž už pri tvorbe rozpočtu v rezorte zdravotníctva na rok 2001 odmietol rešpektovať základnú logiku. To znamená, že pre rok 2001 sa počíta s príjmami zdravotného poistenia vo výške 46,89 mld. Sk (prostriedky, ktoré sú k dispozícii z výberu poistného), čo sú platby zamestnancov a zamestnávateľov, plus platby štátu za ekonomicky neaktívnych občanov (ktoré sa však neodvádzajú v plnej výške). A tu je jedna z príčin už teraz primárneho deficitu. Rozpočet uvažuje so sumou 64,081 mld. Sk, čo je 6,7 % HDP, ale v tejto sume už je započítaná tzv. spoluúčasť obyvateľstva v sume 6 mld. Sk a 3,5 mld. Sk zdrojov z privatizácie určených na oddlženie. Teraz trochu matematiky na zachovanie kontinuity zdrojov si dovolíme odpočítať 6 mld. Sk a započítať priemernú infláciu 8 % a potom je to suma len 53,5 mld. Sk. A ak odpočítame 3,5 mld. Sk z privatizácie (ktoré už mali byť použité na oddlženie), tak aktuálne zdroje pre rezort v roku 2001 už budú len 50 mld. Sk a to je už len 5,2 % z HDP.

Ľudmila Koníková

Počasie

Dnes bude prevažne veľká oblačnosť až zamračené a na viacerých miestach občasné sneženie, ktoré sa môže v nižších a stredných polohách miestami zmeniť na dážď so snehom alebo dážď, miestami aj mrznúci. Najvyššia denná teplota 0 až 4 stupne. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 0 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 6, na horách 10 až 15 m/s. Vo štvrtok bude prevažne oblačno, ojedinele slabé zrážky. V piatok veľká oblačnosť a miestami sneženie, na juhu a juhozápade časom dážď, v noci a ráno lokálne mrznúci. V nižších polohách ráno a predpoludním miestami hmla alebo nízka oblačnosť. Najnižšia nočná teplota 0 až -4 stupne. Najvyššia denná teplota väčšinou 1 až 5 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 7.46 a zapadne o 16.08 hod.

Amsterdamdážď7
Atényoblačno16
Belehraddážď5
Berlínzamračené7
Bratislavadážď3
Bruseldážď7
Budapešťdážď4
Bukurešťoblačno6
Frankfurtpolooblačno6
Helsinkidážď2
Istanbulslnečno15
Kodaňprehánky5
Kyjevsneženie0
Lisabondážď13
Londýnprehánky8
Madridzamračené9
Milánopolooblačno6
Moskvazamračené0
Oslosneženie0
Paríždážď6
Prahaoblačno6
Rímpolooblačno15
Sofiapolooblačno7
Štokholmdážď3
Varšavadážď3
Viedeňdážď5
Záhrebdážď5
Ženevazamračené5

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.