Hospodársky denník
USD46,376 Sk
EUR43,804 Sk
CHF28,76 Sk
CZK1,247 Sk
  Streda  3.Januára 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Reč politickej a záujmovej loby

Akosi sme pozabudli, že čas sa kvôli nám nezastaví

V ostatnom čase sa o diaľniciach pomerne veľa hovorí, často však na populistickej úrovni, ktorej chýbajú odborné znalosti. Vypracovanie koncepcie výstavby diaľnic je komplexná záležitosť, ktorej súčasťou je dopravné plánovanie, vzťah k životnému prostrediu a ekonomické vyhodnotenie. Diaľnica má svoj medzinárodný rozmer a nadčasovosť, pretože musí nadväzovať na medzinárodné koridory a stavia sa na niekoľko desaťročí dopredu. Je súčasťou národnej a nadnárodnej dopravnej infraštruktúry a musí mať väzby na železničnú, kombinovanú, leteckú a vodnú dopravnú sústavu. Ucelenú

prvú koncepciu,

ktorá riešila výber koridorov pre diaľničnú sieť Slovenska, vypracovali v roku 1994 za účasti holandskej konzultačnej spoločnosti Dorsch. V koncepcii boli posúdené rôzne varianty vedenia diaľnic, a to z hľadiska širších dopravných vzťahov, dosahov na životné prostredie a efektívnosť vyhodnotili metódou vnútorného výnosového percenta. Výsledné odporúčané trasy Bratislava – Trenčín – Žilina – Poprad – Košice - Vyšné Nemecké, Kúty – Bratislava a Žilina – Čadca – Zwardoň, takmer na celom svojom úseku dosahovali hodnoty, ktoré potvrdzovali jej ekonomickú opodstatnenosť. V roku 1995 sme prijali novú koncepciu, ktorá však nadväzovala na pôvodnú s tým, že výstavbu skrátila na cieľový rok 2005 a navrhla nový model financovania. Je založený na výnosoch zo spotrebnej a z cestnej dane, spoplatnenia diaľnic (nálepky) a na zahraničných úveroch s nízkou mierou úrokovej sadzby.

Vzhľadom na dopravné prepojenie na zahraničie, najmä do Poľska, sa na základe memoranda ešte z roku 1994 rozpísali konkrétne termíny výstavby jednotlivých úsekov. V roku 1999 sme vypracovali nový variant výstavby diaľnic, tzv. variant B, ktorý na základe rozpisu výstavby jednotlivých úsekov posúva dostavbu diaľnice minimálne o desať rokov neskôr. Horšie však je, že sa zakonzervovala stavba Skalité – hranica SR/PR, čím

vyšla nazmar

doterajšia práca, a navyše sa Slovensko stalo oproti zahraničiu nespoľahlivým partnerom. Zakonzervovala sa aj stavba Vrtižer - Hričovské Podhradie, tiež na trase Sever - Juh a za rok 2002 sa posunulo dokončenie dopravne najhoršieho úseku na Slovensku, Ladce - Sverepec. Koncepcia predpokladá financovanie vo výške 30,2 mld. Sk, čo je na úrovni výstavby z rokov 1995 - 1998. Problémom je, že len za posledné tri roky narástol index cien stavebných prác na hodnotu 1,4 a pritom tempo výstavby bude v porovnaní so skutočnosťou v roku 1998 približne polovičné. Jedným z rozhodujúcich kritérií na získanie investície na výrobu vozidiel BMW vo výške 22 mld. Sk, je dopravná dostupnosť. Česi chcú preto čo najskôr dostavať chýbajúci úsek diaľnice tak, aby spojenie

na Mníchov

bolo plynulé. My však východné Slovensko budeme presadzovať len veľmi ťažko. Je najvyšší čas pochopiť, že aj čas má svoju hodnotu.

V súčasnosti sa však čoraz viac vyskytujú názory, ktoré spochybňujú dlhoročnú koncepciu s tým, že diaľnica by mala viesť cez Banskú Bystricu a odtiaľ na Ružomberok a Trstenú do Poľska a cez Šahy do Maďarska. Okrem toho, že sa opäť spochybňuje pôvodná koncepcia, ktorú prevzala aj vláda v roku 1995, koncepcia nerieši väzby na zahraničie (Česko, Poľsko), vôbec neberie do úvahy dopravnú záťaž, Zvolen - Šahy má len 20 % zo záťaže Žilina - Martin a ochranu životného prostredia (pretína národný park). O tom, že odbornosť a koncepčnosť v súčasnosti nie je prevládajúcou stránkou, svedčí aj opätovné otváranie rôznych štúdií už raz v zmysle zákona č.127/1994 Z. z. (o posudzovaní vplyvov na životné prostredie) posudzovaných, a to úsekov na Považí a Kysúc. Za dva roky sa nevie posúdiť tzv. rajecký variant, Považská Bystrica – Rajec – Višňové, pričom len v

súčasnosti sa začína riešiť jeho nadväznosť Višňové – Varín – Kysucké Nové Mesto, bez ktorého sa rajecký variant z ekonomického hľadiska posúdiť nedá. Takže dokedy bude považský variant blokovaný a s akým úmyslom?

Aj keď minulá vláda využívala výstavbu diaľnic na svoju prezentáciu (robí sa to aj v zahraničí a robí to aj súčasná vláda), odborná stránka bola od politických vplyvov uchránená. Bola by

veľká škoda,

keby už aj do výsostne odbornej problematiky, akou výstavba diaľnic určite je, začali hovoriť politické a záujmové skupiny.

Prof. Ing. Ján Mikolaj, CSc.

Počasie

Dnes bude prevažne veľká oblačnosť až zamračené a na viacerých miestach občasné sneženie, ktoré sa môže v nižších a stredných polohách miestami zmeniť na dážď so snehom alebo dážď, miestami aj mrznúci. Najvyššia denná teplota 0 až 4 stupne. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 0 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 6, na horách 10 až 15 m/s. Vo štvrtok bude prevažne oblačno, ojedinele slabé zrážky. V piatok veľká oblačnosť a miestami sneženie, na juhu a juhozápade časom dážď, v noci a ráno lokálne mrznúci. V nižších polohách ráno a predpoludním miestami hmla alebo nízka oblačnosť. Najnižšia nočná teplota 0 až -4 stupne. Najvyššia denná teplota väčšinou 1 až 5 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 7.46 a zapadne o 16.08 hod.

Amsterdamdážď7
Atényoblačno16
Belehraddážď5
Berlínzamračené7
Bratislavadážď3
Bruseldážď7
Budapešťdážď4
Bukurešťoblačno6
Frankfurtpolooblačno6
Helsinkidážď2
Istanbulslnečno15
Kodaňprehánky5
Kyjevsneženie0
Lisabondážď13
Londýnprehánky8
Madridzamračené9
Milánopolooblačno6
Moskvazamračené0
Oslosneženie0
Paríždážď6
Prahaoblačno6
Rímpolooblačno15
Sofiapolooblačno7
Štokholmdážď3
Varšavadážď3
Viedeňdážď5
Záhrebdážď5
Ženevazamračené5

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.