|
|||||||||||||||||
Streda 3.Januára 2001 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Reč politickej a záujmovej lobyAkosi sme pozabudli, že čas sa kvôli nám nezastaví V ostatnom čase sa o diaľniciach pomerne veľa hovorí, často však na populistickej úrovni, ktorej chýbajú odborné znalosti. Vypracovanie koncepcie výstavby diaľnic je komplexná záležitosť, ktorej súčasťou je dopravné plánovanie, vzťah k životnému prostrediu a ekonomické vyhodnotenie. Diaľnica má svoj medzinárodný rozmer a nadčasovosť, pretože musí nadväzovať na medzinárodné koridory a stavia sa na niekoľko desaťročí dopredu. Je súčasťou národnej a nadnárodnej dopravnej infraštruktúry a musí mať väzby na železničnú, kombinovanú, leteckú a vodnú dopravnú sústavu. Ucelenú prvú koncepciu, ktorá riešila výber koridorov pre diaľničnú sieť Slovenska, vypracovali v roku 1994 za účasti holandskej konzultačnej spoločnosti Dorsch. V koncepcii boli posúdené rôzne varianty vedenia diaľnic, a to z hľadiska širších dopravných vzťahov, dosahov na životné prostredie a efektívnosť vyhodnotili metódou vnútorného výnosového percenta. Výsledné odporúčané trasy Bratislava Trenčín Žilina Poprad Košice - Vyšné Nemecké, Kúty Bratislava a Žilina Čadca Zwardoň, takmer na celom svojom úseku dosahovali hodnoty, ktoré potvrdzovali jej ekonomickú opodstatnenosť. V roku 1995 sme prijali novú koncepciu, ktorá však nadväzovala na pôvodnú s tým, že výstavbu skrátila na cieľový rok 2005 a navrhla nový model financovania. Je založený na výnosoch zo spotrebnej a z cestnej dane, spoplatnenia diaľnic (nálepky) a na zahraničných úveroch s nízkou mierou úrokovej sadzby. Vzhľadom na dopravné prepojenie na zahraničie, najmä do Poľska, sa na základe memoranda ešte z roku 1994 rozpísali konkrétne termíny výstavby jednotlivých úsekov. V roku 1999 sme vypracovali nový variant výstavby diaľnic, tzv. variant B, ktorý na základe rozpisu výstavby jednotlivých úsekov posúva dostavbu diaľnice minimálne o desať rokov neskôr. Horšie však je, že sa zakonzervovala stavba Skalité hranica SR/PR, čím vyšla nazmar doterajšia práca, a navyše sa Slovensko stalo oproti zahraničiu nespoľahlivým partnerom. Zakonzervovala sa aj stavba Vrtižer - Hričovské Podhradie, tiež na trase Sever - Juh a za rok 2002 sa posunulo dokončenie dopravne najhoršieho úseku na Slovensku, Ladce - Sverepec. Koncepcia predpokladá financovanie vo výške 30,2 mld. Sk, čo je na úrovni výstavby z rokov 1995 - 1998. Problémom je, že len za posledné tri roky narástol index cien stavebných prác na hodnotu 1,4 a pritom tempo výstavby bude v porovnaní so skutočnosťou v roku 1998 približne polovičné. Jedným z rozhodujúcich kritérií na získanie investície na výrobu vozidiel BMW vo výške 22 mld. Sk, je dopravná dostupnosť. Česi chcú preto čo najskôr dostavať chýbajúci úsek diaľnice tak, aby spojenie na Mníchov bolo plynulé. My však východné Slovensko budeme presadzovať len veľmi ťažko. Je najvyšší čas pochopiť, že aj čas má svoju hodnotu. V súčasnosti sa však čoraz viac vyskytujú názory, ktoré spochybňujú dlhoročnú koncepciu s tým, že diaľnica by mala viesť cez Banskú Bystricu a odtiaľ na Ružomberok a Trstenú do Poľska a cez Šahy do Maďarska. Okrem toho, že sa opäť spochybňuje pôvodná koncepcia, ktorú prevzala aj vláda v roku 1995, koncepcia nerieši väzby na zahraničie (Česko, Poľsko), vôbec neberie do úvahy dopravnú záťaž, Zvolen - Šahy má len 20 % zo záťaže Žilina - Martin a ochranu životného prostredia (pretína národný park). O tom, že odbornosť a koncepčnosť v súčasnosti nie je prevládajúcou stránkou, svedčí aj opätovné otváranie rôznych štúdií už raz v zmysle zákona č.127/1994 Z. z. (o posudzovaní vplyvov na životné prostredie) posudzovaných, a to úsekov na Považí a Kysúc. Za dva roky sa nevie posúdiť tzv. rajecký variant, Považská Bystrica Rajec Višňové, pričom len v súčasnosti sa začína riešiť jeho nadväznosť Višňové Varín Kysucké Nové Mesto, bez ktorého sa rajecký variant z ekonomického hľadiska posúdiť nedá. Takže dokedy bude považský variant blokovaný a s akým úmyslom? Aj keď minulá vláda využívala výstavbu diaľnic na svoju prezentáciu (robí sa to aj v zahraničí a robí to aj súčasná vláda), odborná stránka bola od politických vplyvov uchránená. Bola by veľká škoda, keby už aj do výsostne odbornej problematiky, akou výstavba diaľnic určite je, začali hovoriť politické a záujmové skupiny. Prof. Ing. Ján Mikolaj, CSc. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |