Hospodársky denník
USD46,376 Sk
EUR43,804 Sk
CHF28,76 Sk
CZK1,247 Sk
  Streda  3.Januára 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nátlaková úloha stlačeného zemného plynu

Motívom je stále rastúca cena pohonných látok

Východiskom, ako znížiť vplyv dopravy na znečistenie ovzdušia, je nielen sprísňovanie noriem na obsah škodlivín v klasických pohonných látkach, ale aj vytváranie podmienok na využitie alternatívnych palív. Jedno z nich predstavuje stlačený zemný plyn (CNG). Hoci program jeho širšieho uplatnenia v autobusovej doprave Slovenský plynárenský priemysel rozvíja už niekoľko rokov, až v posledných mesiacoch konečne vytvorili podmienky, aby toto alternatívne ekologické palivo významnejšie uspelo na motoristickom trhu. Spôsobuje to v prvom rade výrazné zvýhodnenie cien v prospech stlačeného zemného plynu. Veď stlačený kubický meter zemného plynu sa na bratislavskej plniacej stanici v súčasnosti predáva za sumu okolo 7,05 Sk. Teda v porovnaní s klasickými ropnými palivami je jeho cena nižšia o takmer päťnásobok.Dosiaľ jazdil v Bratislave len jeden autobus na zemný plyn a okrem toho niekoľko autobusov v Nitre a vo Zvolene. SPP však podpísal zmluvy so SAD v Bratislave o prestavbe desiatich autobusov značky Karosa z pôvodného pohonu na pohon CNG. Prestavba jedného autobusu bude stáť asi 600- až 800-tisíc Sk a náklady v hodnote asi 4 mil. Sk bude hradiť SPP. Podobnú spoluprácu chce SPP rozvinúť aj s ďalšími SAD v SR. Prvých nadšencov prerobenia autobusov totiž brzdila vysoká spotrebná daň. Tá predstavovala asi 2 Sk na kubík. Aj keď na prvý pohľad nešlo o významnú sumu, predsa to predlžovalo návratnosť prostriedkov vložených do prestavby približne o jednu štvrtinu, čo nie je zanedbateľný fakt najmä pri hospodárskych problémoch, v akých sa nachádza väčšina prevádzkovateľov. Pritom do štátneho rozpočtu pribudlo zo spotrebnej dane len okolo 700-tisíc Sk. Keďže išlo naozaj o zanedbateľnú sumu, plynári bojovali, aby sa táto daň zrušila, lebo autobusy na CNG by mohli prispieť k zlepšeniu ovzdušia vo väčších mestách alebo v chránených oblastiach a podobne. Nakoniec sa tzv. problém colného dlhu SPP vyriešil tak, že v lete minulého roka ministerstvo financií spotrebnú daň na plyn určený na pohon agregátov zrušilo. Podľa vyjadrenia Petra Kováča z SPP, už v tomto roku by v SR malo jazdiť 40 autobusov na zemný plyn.

Už vlani koncom leta autorizoval tri odborné autoservisy pre spoluprácu pri prerábaní osobných áut z bežného pohonu na pohon so stlačeným zemným plynom. Zatiaľ možno prerábať Škodu Octavia, Pick up a Feliciu. Z vyjadrenia P. Kováča vyplýva, že prestavba si vyžiada náklady od 50- do 60-tisíc Sk. No investícia by sa pri súčasných cenách pohonných látok mala vrátiť po 15-tisíc najazdených km. Prerobenie palivového systému na zemný plyn je podobné ako pri už dlhšie známom prerobení na spaľovanie propán-butánu (LPG). Principiálny rozdiel je však v tlakovom zabezpečení celého systému. Preto je aj súčasná cena tohto technického riešenia približne o polovicu vyššia. Možno však predpokladať, že s rozvojom technickej základne a "sériovosti" prerábok automobilov aliančnými partnermi SPP, ako aj pod tlakom ich súťaže o zákazníka, táto cena v budúcnosti bude skôr klesať ako rásť.

No rásť pravdepodobne bude aj cena zemného plynu, lebo ani po avizovanom zvýšení nebudú ceny plynu zodpovedať reálnym nákladom. Sotva niekedy však prevýši cenu za propán-bután, ktorá tiež stúpla na 20 Sk, nehovoriac už o kvapalných ropných produktoch. Pokiaľ ide o ďalšie technické podrobnosti, P. Kováč hovorí, že približne o šesť percent nižší výkon motora pri použití zemného plynu kompenzuje nízka spotreba motorových olejov a výrazné zníženie opotrebovania agregátov. Systém spaľovania zemného plynu v automobilových agregátoch môže vodič kedykoľvek zo svojho miesta stlačením jediného tlačidla prepnúť na režim spaľovania benzínu, ktorý aj po prerobení palivového systému na spaľovanie zemného plynu zostáva zachovaný. Zatiaľ však množstvo žiadostí na prerobenie motora na spaľovanie zemného plynu prevyšuje možnosti špecializovaných zmluvných servisov. Problém predstavuje aj nízky počet čerpacích staníc na toto palivo. O budovaní už SPP uvažuje, ich nábeh však bude postupný. Situácia sa teda dynamicky vyvíja. Predstavitelia SPP postupne rokujú s ďalšími aliančnými partnermi o prerábke motorov podľa homologizovaných technických riešení aj pre automobily značky Volkswagen, neskôr kórejských áut, atď.

Keď sa totiž ceny klasických motorových palív budú aj naďalej držať na takej vysokej úrovni ako v minulý rok, dá sa predpokladať, že záujem majiteľov osobných áut o CNG bude rásť. V každom prípade však pôjde - podobne ako pri propán-butáne - len o alternatívu. Potvrdili to aj podobné projekty veľkých svetových automobiliek (BMW, Volkswagen a pod.), ktoré sa snažia nezaspať čas a podporujú perspektívny vývoj. Štatistiky síce uvádzajú, že na zemný plyn jazdí vo svete viac ako milión automobilov (takmer polovica z uvedeného počtu v Európe ), že mesačne pribúda 4000 vozidiel na plyn a len v Taliansku plynofikácia dopravy dnes zahŕňa vyše 300-tisíc vozidiel, ale v porovnaní s dlhoročným svetovým obrovským automobilovým boomom je jasné, že benzín a nafta budú na trhu ešte dlho kraľovať.

Zdena Rabayová

Počasie

Dnes bude prevažne veľká oblačnosť až zamračené a na viacerých miestach občasné sneženie, ktoré sa môže v nižších a stredných polohách miestami zmeniť na dážď so snehom alebo dážď, miestami aj mrznúci. Najvyššia denná teplota 0 až 4 stupne. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 0 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 6, na horách 10 až 15 m/s. Vo štvrtok bude prevažne oblačno, ojedinele slabé zrážky. V piatok veľká oblačnosť a miestami sneženie, na juhu a juhozápade časom dážď, v noci a ráno lokálne mrznúci. V nižších polohách ráno a predpoludním miestami hmla alebo nízka oblačnosť. Najnižšia nočná teplota 0 až -4 stupne. Najvyššia denná teplota väčšinou 1 až 5 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 7.46 a zapadne o 16.08 hod.

Amsterdamdážď7
Atényoblačno16
Belehraddážď5
Berlínzamračené7
Bratislavadážď3
Bruseldážď7
Budapešťdážď4
Bukurešťoblačno6
Frankfurtpolooblačno6
Helsinkidážď2
Istanbulslnečno15
Kodaňprehánky5
Kyjevsneženie0
Lisabondážď13
Londýnprehánky8
Madridzamračené9
Milánopolooblačno6
Moskvazamračené0
Oslosneženie0
Paríždážď6
Prahaoblačno6
Rímpolooblačno15
Sofiapolooblačno7
Štokholmdážď3
Varšavadážď3
Viedeňdážď5
Záhrebdážď5
Ženevazamračené5

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.