|
|||||||||||||||||
Štvrtok 4.Januára 2001 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dôsledky zanedbanej podporyRozpočet opäť znížili, hoci ani doteraz nestačil Hovorí sa, že hosť do domu, Boh do domu - obaja prinesú obohatenie. Výsledky prieskumu informujú, že bez pozvania alebo akvizície náš dom či krajinu navštívi veľmi malé percento nových hostí. Podľa výberového štatistického zisťovania Ústavu turizmu, iba malú časť zahraničných návštevníkov Slovenska tvorí nová klientela, čo súčasne vypovedá aj o nízkej účinnosti propagácie našej krajiny. Potvrdzujú to aj údaje o zdroji informácií, na základné ktorých sa zahraniční návštevníci rozhodujú k nám cestovať. Vysoko dominuje vlastná skúsenosť, čo je veľmi pozitívny jav, ale podnikateľov nemôže uspokojiť. Ďalších 20 % návštevníkov pricestuje na základe referencií od svojich známych a necelých 5 % čerpá informácie od pozývajúceho zo slovenskej strany a iba 5 % reaguje na katalógy cestovných kancelárií. Podnikatelia sa teda môžu pýtať, kde zostala Slovenská agentúra pre cestovný ruch (SACR) ako štátna propagačná a marketingová organizácia. Táto v dôsledku trvalo nízkeho a navyše aj klesajúceho rozpočtu však nemôže plniť poslanie v celom rozsahu určenom jej štatútom. Orientuje sa len na jednoduché aktivity a s výnimkou obmedzenej propagácie nevykonáva žiadne ďalšie marketingové aktivity. Na rok 2000 mala agentúra schválený rozpočet vo výške 38 mil. Sk, teda najmenší v porovnaní s poslednými štyrmi rokmi. Na porovnanie, podobná agentúra v Maďarsku hospodárila so 600 mil. Sk a v Česku so 155 mil. Sk. Ak slovenská vláda vrátane ministra hospodárstva nenájde riešenie vedúce k zvýšeniu rozpočtu pre SACR, ťažko možno očakávať, že Slovensko navštívi viac nových turistov. Z pracovných ciest podnikateľov či z účastí na medzinárodných veľtrhoch cestovného ruchu je aj tak známe, že Slovensko vo svete je málo známe a často si ho mýlia so Slovinskom. A tak podnikatelia cestujúci stovky kilometrov sú nútení upozorňovať svojich potenciálnych klientov na ich omyly v geografii. Neviditeľný export, ktorým aktívny zahraničný cestovný ruch je, nedostal dosiaľ zo strany doterajších vlád žiadnu podporu. Rudolf Vallová |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |