|
|||||||||||||||||
Piatok 5.Januára 2001 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jazda na úkor budúcnostiO zvýšení cestovného v MHD v Košiciach Čo od nového roka postihlo cestujúcu verejnosť hlavného mesta SR v podobe zvýšenia cien cestovných lístkov v MHD, tomu sa nevyhnú v blízkej budúcnosti ani v druhom najväčšom meste Slovenska. Stačí sa pozrieť na niektoré ukazovatele Dopravného podniku mesta Košíc (DPMK) prepravujúceho ročne do 105 miliónov cestujúcich a hneď musí byť všetko jasné. Už v závere uplynulého roka generálny riaditeľ tejto mestskej akciovej spoločnosti Igor Reiprich naznačil, že rok 2000 uzatvárajú so stratou 50 mil. Sk najmä preto, že magistrát nestačil splniť dohodu a zastupiteľstvom schválenú dotáciu vo výške 40 mil. Sk na účet podniku nepreviedol, pričom podobný rest za viac ako 4 mil. Sk evidujú ešte aj z roku 1999. Chýbajúce financie sa odrazili najmä v údržbe a sociálnom programe podniku, pretože tam sa ešte dalo škrtiť. Fungovanie na úkor budúcnosti potvrdil aj ekonomicko-finančný námestník v podniku Pavel Krempaský s prízvukovaním, že uťahovať sa darí z roka na rok ťažšie. Hoci prisľúbená štátna podpora na prevádzku prichádza pravidelne a sleduje aj očakávaný inflačný trend (v roku 1999 dostali od štátu 156 mil. Sk a v roku 2000 až 171 mil. Sk), tá ročný rozpočet DPMK na hranici 600 mil. Sk sotva napĺňa z jednej tretiny a vlastné tržby nedokážu dosiahnuť viac ako 370 mil. Sk, čo nepostačí ani na jednoduchú reprodukciu majetku. Nehovoriac o tom, že cestujúci očakávajú zvyšovanie kultúry cestovania hodnej úrovne začiatku 21. storočia. Na opravu a údržbu vozidlového parku pozostávajúceho z 212 autobusov, 144 električiek a 37 trolejbusov mohli minúť iba 11 mil. Sk, čo je málo na to, aby dokázali vykonať všetky potrebné opravy, a tak nie je výnimkou, že niektoré autobusy majú najazdených až 800-tisíc km bez generálnej opravy. Podnik ďalej sužujú ustavičné zvyšovania vstupov energetických médií. Iba na pohonné látky a mazadlá minuli za 11 mesiacov roku 2000 o 28 mil. Sk viac ako za porovnateľné obdobie v roku 1999, o ďalších 5,5 mil. viac ich stál odber elektrickej energie a vody a o približne rovnakú sumu viac museli vynaložiť aj na nákup náhradných dielcov. Radikálnym zásahom do financií bola zmena výšky DPH zo 6 na 10 % od polroku 1999, čo pre DPMK znamenalo zníženie efektívnych peňazí o 14 mil. Sk. Podľa námestníka primátora mesta Borisa Farkašovského dotácie v podobe priameho financovania podniku sú v rozpore s Obchodným zákonníkom a treba ich zmeniť na účelové. Ladislav Kulik |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |