|
|||||||||||||||||
Piatok 5.Januára 2001 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vytvárať dôveru k podnikateľom13. jún 2000 V roku 1989 dôverovalo podnikateľom iba 2,5 % obyvateľov. V roku 2000 sa dôvera pohybuje na úrovni 50 %. Tými slovami odštartoval prezentáciu poľských podnikateľských skúseností Z. D. Niemczycki, najvyšší predstaviteľ Poľskej rady biznisu, prezident & CEO Curtis Int., Ltd. Hovoril o skúsenostiach s privatizáciou v Poľsku a o zrode súkromného sektora. Spolu s veľvyslancom Poľska v SR J. Komornickým tak prezentovali vývoj podnikateľského prostredia vo svojej krajine a možné formy spolupráce so Slovenskom. O nich hovoril na základe doterajších skúseností aj predseda Slovensko-poľskej obchodnej komory Ján Badžgoň. Na tomto zhromaždení mal expozé minister obrany SR P. Kanis. Na začiatku 90. rokov sa poľské hospodárstvo začalo privatizovať, parlament prijímal stovky zákonov, z hľadiska rýchlosti prijímania týchto zákonov bolo zrejmé, že budú chyby, že tieto zákony budú obsahovať veľké množstvo chýb. Tieto biele miesta v poľskom právnom systéme, žiaľ, využili tiežpodnikatelia, ktorí sa riadili inou profesijnou etikou. Aj my podnikatelia sme povinní sa riadiť etickými zásadami, a títo podnikatelia absolútne bezohľadne využívali biele miesta v poľskom právnom systéme. Malo to dosť nepriaznivý vplyv na naše podnikateľské prostredie, pretože v tomto období boli tieto záležitosti zo strany médií a politikov veľmi často využívané proti nám, pričom nás predstavovali ako ľudí mimoriadne bezohľadne využívajúcich zlé zákony, ľudí, ktorí chcú veľmi rýchlo zarobiť, ľudí, ktorých nezaujíma dobro štátu a ľudí, ktorí svoju činnosť vykonávajú v oblasti mimo zákona. Spoločnosť sa pozerala na podnikateľov s veľkou nedôverou, dôveryhodnosť vo vzťahu k podnikateľom bola na úrovni 2,5 % v roku 1989. Teda 2,5 % populácie verilo tomu, že podnikatelia môžu pracovať poctivým spôsobom, a presne toľko ľudí verilo tomu, že poľský podnikateľ je tou správnou nádejou pre hospodárstvo a že vďaka nemu sa bude poľský štát rozvíjať. V roku 2000 sa táto dôvera pohybuje na hranici 50 %, v rámci výskumu verejnej mienky je to presne 48 %. Trvalo nám desať rokov, čo sme museli pracovať s mentalitou spoločnosti, politikov a médií, aby sme sa z tejto minimálnej hranice dôveryhodnosti dostali na úroveň skoro 50-percentnú. Expozé Z. D. Niemczyckého, predstaviteľa Poľskej rady biznisu na mimoriadnom klubovom zhromaždení J. Komornicki: Poukážem na štyri skupiny úloh zahraničnej politiky Poľska: integráciu krajiny do Európskej únie, budovanie systému bezpečnosti štátu, miesto Poľska v regióne a poľské záujmy v hospodárskej sfére. Pre vážnosť týchto okruhov problémov to nie sú len úlohy zahraničnej politiky, ale úlohy celého štátu a celej spoločnosti. Základom politiky Poľska je upevňovanie vzťahov s Európskou úniou a snaha o získanie plného členstva. Termín, odkedy budeme členmi, je podľa môjho presvedčenia 1. január 2003. Sme si vedomí toho, že je to veľmi ambiciózny cieľ, ktorý bude možné uskutočniť len za účasti celej spoločnosti a všetkých orgánov štátnej moci. Či ho dosiahneme, to závisí predovšetkým od nás samých. Rokovania o členstve nie sú ľahké. Vyžadujú od oboch strán predstavivosť a vôľu. Poľská strana to chápe a je si vedomá toho, že nie je dôležité, či budeme rokovania viesť tvrdo alebo mäkko. Ide o to viesť ich múdro a úspešne. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |