|
|||||||||||||||||
Pondelok 8.Januára 2001 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rezervy dodávajú optimizmusAby dosah ceny energie bol čo najmenej bolestivý Minulý rok za jeden z najvydarenejších v existencii ZVL Auto Prešov považuje jej generálny riaditeľ Ing. Miloslav Vysoký. Okrem toho, že výrobca kuželíkových valivých ložísk s ročnou produkciou štyri milióny kusov prešiel v roku 2000 podstatnou finančno-obchodnou zmenou, keď sa stopercentným majiteľom firmy stala ZVL Italia S.p.A. RHO z Milána (od roku 1997 investovala do firmy viac ako 200 mil. Sk), konjunktúru v ložiskovom priemysle pocítila najmä vo zvýšenom odbyte svojich výrobkov až teraz. Či ju firma úplne využila v porovnaní s núkajúcimi sa možnosťami, šéf firmy naznačil, že skôr nie ako áno, pretože 25-percentný nárast predaja oproti roku 1999 mohol byť ešte väčší. Aj tak celkové výnosy očakávajú na úrovni 450 mil. Sk, náklady 448 mil. Sk, z čoho vychádza zisk pred zdanením 2 mil. Sk. Príčinou pribrzdeného obchodného rozmachu boli možnosti financovania celého výrobného procesu, pretože predsa len pri asi 90-percentnom vývoze boli platobné podmienky na hranici schopnosti firmy. Ďalšou brzdou bola ich opatrná, až konzervatívna finančná politika. V nej sme sa skôr sústredili na vlastné zdroje a cudzie sme využívali iba v mimoriadnych situáciách, napríklad, keď bola ohrozená výroba ložísk určených do prvomontáže. Jednoducho, nechceli sme riskovať výkyv a držali sme sa krehkej stability, dodal generálny riaditeľ. Výrazné zvýšenie odbytu zaznamenali na trhu v USA, kde predaj za 1 mil. USD vďaka rokmi budovanej obchodnej politike štvornásobne prekonal výsledok z roku 1999. V samej štruktúre odbytu ešte stále vedie Taliansko, kde sa z celkových očakávaných tržieb firmy za rok 2000 v hodnote 405 mil. Sk dostali na úroveň 110 mil. Sk (v roku 1996 predali tam ložiská za 80 mil. Sk). Medzi tri významné vyrovnané obchodné teritóriá patria okrem amerického aj český a nemecký trh, kde odbyt v každom z nich dosiahol hodnoty okolo 48 mil. Sk. Kým rok 2000 označil M. Vysoký za obdobie konsolidácie a stabilizácie firmy, kam vyústilo takmer desaťročné snaženie manažmentu v presvedčovaní zákazníka o kvalite výrobkov a spoľahlivosti dodávok (sú držiteľmi certifikátu podľa EN ISO 9001, ktorý je od roku 1999 rozšírený podľa VDA 6.1.), novým rokom sa začal pre ZVL Auto čas rozvoja a prosperity. Seba radia v hierarchii svetových výrobcov ložísk rozdelených do štyroch skupín (do prvej patrí absolútna špička ako SKF) do druhej skupiny, kde konkurujú niektorým japonským výrobcom a prinajmenšom tam chcú i naďalej obstáť. Pokračujúcu konjunktúru chce firma využiť na ďalší nárast produkcie asi o 15 %, pri takmer nezmenenom počte zamestnancov. To bude znamenať aj prechod z opatrnej finančnej politiky na dynamickejšiu, v ktorej nebude chýbať prezieravá dravosť. Navyše firmu v tomto roku čaká otázka vyriešenia reštrukturalizácie cudzích zdrojov s jednou zatiaľ nemenovanou bankou, kde by mal odpadnúť jeden z finančných problémov súvisiacich so splátkou dlhopisov v objeme 110 mil. Sk. Aj zahraničný spoločník firmy predpokladá umiestnenie svojich zdrojov u nás, ktoré prejdú do vlastných zdrojov ZVL či už zvýšením základného imania alebo iným spôsobom. Energetické náklady, najmä na elektrickú energiu, tvoria až 12 % z celkových nákladov výrobcu ložísk a po osobných sú jedným z najvýznamnejších nákladov. Preto zvýšenie cien energií podstatne ovplyvní hospodárenie firmy, ktoré sa za ostatné tri roky dá charakterizovať ako vyrovnané. V tomto roku môže narušiť mieru kladného hospodárskeho výsledku, preto ho budú musieť redukovať práve rozdielom nárastu nákladov za médiá. Ten vychádza na úroveň dvoch percent, čiže na 8 až 10 mil. Sk. Keďže plán na tento rok mali schválený ešte pred rozhodnutím vlády o zvýšení cien energií, v súčasnosti pracujú na jeho zmene a hľadajú rezervy, aby dosah bol čím menej bolestivý. Nájsť ich je však čím ďalej tým ťažšie, predsa však nepôjdu cestou zvyšovania ceny produktov, lebo by to odberatelia na svetovom trhu neakceptovali. Priemerný ročný objem investícií dosahuje v ostatných rokoch v ZVL Auto 30 mil. Sk. Nie sú to však rozvojové investície, ale riešenia technologických uzlov na zvýšenie kvalitatívnych parametrov. Na tejto ceste budú pokračovať a za najväčšiu investíciu považujú výmenu kompresorovne za 14 mil. Sk, ktorú skončia na prelome prvého a druhého štvrťroka. Tá priamo súvisí so zvýšením energetických výdavkov, pretože vo fabrike sa až 30 % elektrickej energie spotrebuje na výrobu stlačeného vzduchu a nová technológia bude na spotrebu energie menej náročná. Jej návratnosť je vyrátaná do troch rokov. Ladislav Kulik |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |