|
|||||||||||||||||
Streda 10.Októbra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Všetci odťahujú ruky prečV konečnom dôsledku za občanov budú zodpovedné obce Teraz sa začína niečo, čo naozaj považujem za hru. Všetci dávajú od problematiky civilnej ochrany (CO) ruky preč, a túto kompetenciu pomaly chcú presunúť na občanov. Vraj nech si kúpia masky. Myslím si, že obce a mestá, ale aj štát musí byť za to zodpovedný. V každom prípade musíme urobiť všetko, aby občania boli chránení. Veď platia dane a my sme povinní ísť im v ústrety, hovorí podpredseda Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS), starosta obce Rovinka Jozef Mrva, ktorého sme sa spýtali, či sa územná a miestna samospráva zaoberá problematikou CO. Nedávno mali zasadnutie regionálneho združenia ZMOS, ktorého členmi je 33 obcí v okolí Bratislavy a hovorilo sa i o týchto problémoch. V menších obciach, kde nie sú podniky, je materiálu CO menej. Ostáva otázkou, či teraz má samospráva znášať všetky náklady spojené s preskúšaním filtrov a ďalšieho materiálu, ako sú dozimetre a podobne. Alebo, hoci je v tejto oblasti stále kompetentný štát, príde k dohode o financovaní týchto úkonov medzi všetkými zložkami, pokračuje podpredseda ZMOS. Podľa nových kompetencií, ktoré onedlho budú platiť, štát, regionálna a miestna samospráva sú tí, ktorí si tieto kompetencie majú podeliť. J. Mrva pripomína, že úlohy v CO neboli doteraz nijako osobitne financované a navrhovali prijatie viacrozpočtového systému. Podľa neho by miestna samospráva mohla dostať určité finančné prostriedky na zabezpečenie úloh civilnej obrany. Zatiaľ sa tak nestalo, napriek tomu však úlohy samospráve ostali. Podpredseda ZMOS si myslí, že štát by mal spolupôsobiť pri kontrole materiálu v skladoch CO. Sú síce ochranné masky, ale aj také, ktoré už majú tridsať rokov. Považujem to za veľmi vážnu vec. Lebo ak si niekto túto masku nasadí, ja ako starosta nedokážem občanovi garantovať jeho bezpečnosť. V reálnom živote by štát pri mimoriadnej udalosti iste dal impulz na použitie týchto prostriedkov, ale zabezpečenie úlohy aj tak robíme my, ktorí sme v obciach. Nakoniec nás by brali na zodpovednosť. Ide teda o to, aby sme vedeli, kde tieto prostriedky sú a vedeli veľmi rýchlo reagovať. Keby došlo ku katastrofe, nastanú aj straty, ale mali by byť čo najmenšie, zdôrazňuje Jozef Mrva. Podľa podpredsedu to vyzerá tak, že v oblasti v CO sa zastavila modernizácia a všetko zostane na pleciach samospráv. Môžem povedať, že toto konštatovali všetci starostovia obcí v mojom regióne. Dohodli sme sa, že do uznesenia z nášho rokovania napíšeme aj výzvu na okresný úrad, ako na náš nadriadený orgán, aby nás vybavil potrebným CO materiálom. Po prevode kompetencií bude mať CO tri zložky. Štát bude mať CO, tiež aj vyššie územné celky, prípadne kraj, ale aj miestna samospráva. Okres v tomto systéme nehrá veľkú úlohu, lebo kompetencie, ktoré bude kraj kontrolovať, vieme plniť aj bez okresných štruktúr, zdôraznil J. Mrva. Vladimír Turanský |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |