|
|||||||||||||||||
Štvrtok 11.Októbra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na čo poslanci neodpovedaliSamospráva miest a obcí sa musí presadiť voči ministerstvám Tento materiál, ktorý je pred vami, je názorná ukážka, čo je to kompetenčný zákon. Vo svojej písomnej podobe má okolo tisíc strán. Takto predstavil predseda ZMOS Michal Sýkora jednu z rozhodujúcich právnych noriem, niekoľko centimetrov hrubý fascikel, ktorý onedlho podstatne zmení prácu samosprávnych orgánov miest a obcí Slovenska. Nedávne schválenie viacerých zákonov v NR SR, súvisiacich s reformou verejnej správy, nazval reálnym začiatkom reformy. Asi je nad sily slovenskej spoločnosti pripraviť reformu komplexnejšie a už v legislatívnej etape odstrániť väčšinu možných budúcich problémov. V tejto chvíli ešte nie je možné záväzne a presne opísať, ako bude reforma od januára 2002 vyzerať. ZMOS je presvedčené, že keby sa postupovalo podľa odporúčaní a požiadaviek samosprávy, teda dôsledne od obsahu k forme, otvorených problémov by bolo menej. Jedným z rozhodujúcich problémov preberania kompetencií bude aj postupné prevzatie množstva majetku, ktorý doteraz spravoval štát, jednotlivé ministerstvá. Do ich prevzatia by sa tento majetok mal aj oddlžiť, a to nie iba zbavením prevádzkových, ale aj modernizačných dlhov. Tieto dlhy na neraz schátraných nehnuteľnostiach nevie nikto odhadnúť. Preto sme sa spýtali predsedu ZMOS, ako sa dlh určí, aby bol objektívne stanovený, či nebudú na to potrebné aj posudky znalcov, čo by však celý proces predĺžilo a najmä predražilo. Čo sa týka neusporiadaného majetku, to sa dá jednoznačne určiť, na to netreba znalecké posudky. To, čo štát doteraz neusporiadal, bude potrebné uviesť v protokole vrátane toho, koľko je naň potrebné vynaložiť prostriedkov. To sme požadovali v minulosti a budeme aj v budúcnosti, uviedol M. Sýkora. Podľa prvého podpredsedu ZMOS Milana Mušku by znalecké posudky boli pre samosprávy príliš veľká záťaž. Prístup k tejto problematike nie vždy musí byť efektívny. Tabuľky, na základe ktorých znalci pracujú, sú natoľko prestarnuté, že by bolo veľmi ťažké dopracovať sa k objektívnym číslam. Podľa súčasného právneho stavu, ktorý bude platiť podľa zákona o majetku obcí a vyšších územných celkov, sa to urobí len kvalifikovaným odhadom. Iné riešenie nevidím. Ďalšou, podľa nás aktuálnou otázkou po prijatí kompetenčného zákona, je už samotná príprava samosprávnych orgánov obcí a miest na preberanie zodpovedností za výkon služieb občanom. M. Sýkora hovorí, že predovšetkým čakajú na uverejnenie prijatých zákonných noriem v Zbierke zákonov. V tejto chvíli nevieme presnú dikciu kompetenčného zákona v podobe, ako ho poslanci schválili. Len čo budeme mať definitívne znenie, pripravujeme na ZMOS-e publikáciu so všetkými súvisiacimi zákonmi s vyznačením zmien, pripravíme stretnutia s primátormi, starostami a poslancami. Budeme veci vysvetľovať a hľadať odpovede na problémy, ktoré podľa nás poslanci v parlamente nedoriešili. Predseda ZMOS zdôraznil, že už príprava rozpočtu na rok 2002 napovie, ako to so samosprávou miest a obcí bude na Slovensku vyzerať. Proces reformy bude prebiehať dynamicky, lebo problémov, ktoré je potrebné riešiť, je veľa. Budeme organizovať podujatia na vysvetľovanie týchto záležitostí a predovšetkým budeme presadzovať záujmy samosprávy voči ministerstvám, ako aj hľadať odpovede na sporné otázky, dodáva M. Sýkora. Vladimír Turanský |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |