|
|||||||||||||||||
Štvrtok 11.Októbra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sezóna ako veštenie z hviezdCestovný ruch v očakávaní nepredvídateľných ťažkostí Už niekoľko dní je platný zákon NR SR č. 281/2001 o zájazdoch a k cestovným kanceláriám sa ešte nedostali návrhy poistných zmlúv, ktorými by sa mali zabezpečiť pre prípad úpadku. Podľa oficiálnych informácií zatiaľ len poisťovňa Union, ktorá prebrala kmeň Európskej cestovnej poisťovne, podala na Úrad pre finančný trh žiadosť o schválenie poistných podmienok. Dni bežia a počas prechodného polročného obdobia by malo byť zavŕšené zmluvné rokovanie o poistení minimálne dvesto cestovných kancelárií po celom Slovensku. A to všetko v oblasti turistiky s vyhliadkami na mimoriadne ťažký rok, ktorého vývoj manažment cestovných kancelárií nemusí správne odhadnúť. Nevieme, ako sa bude vyvíjať situácia v islamskom svete, čo môže ohroziť nielen bezpečnosť turistov, ale aj bezpečnosť leteckej prepravy. V súvislosti s poistením proti úpadku sa očakával medziročný cenový nárast, ale ten bude ešte vyšší aj v dôsledku zvýšenej poistnej ochrany v leteckej preprave. Cenový vývoj autobusových zájazdov môže tiež prekvapiť, pretože je zviazaný s úrovňou cien nafty. Vývoj cien ropy ovplyvní výšku cien ďalších výrobkov a služieb na domácom trhu, čo sťažuje odhad vývoja kúpyschopného dopytu. Koľko zostane z rodinného rozpočtu na dovolenku? Dokáže cestovná kancelária v čase prípravy hlavnej turistickej sezóny správne odhadnúť vývoj na trhu a neprecení svoje schopnosti? Pri rozhodovaní je odkázaná len na vlastné skúsenosti, pričom štát jej v tomto ohľade málo pomáha. Nevedú sa satelitné účty, ktoré by vypovedali viac o výdavkoch obyvateľstva na cestovanie. Zanedbáva sa priebežný prieskum cestovateľskej aktivity obyvateľstva, pretože ministerstvo hospodárstva nevydáva na túto aktivitu dosť finančných prostriedkov, a keď, tak s ročným oneskorením. Globálne ukazovatele nechýbajú len cestovným kanceláriám, ale začnú chýbať aj odborníkom v poisťovniach a v bankách, ktoré v zmysle zákona o zájazdoch môžu poskytnúť cestovnej kancelárii bankovú záruku. Navyše výsledky kontroly Slovenskej obchodnej inšpekcie zameranej na obsah typových zmlúv cestovných kancelárií potvrdili vysoké percento (až 94,7%) porušenia legislatívnych predpisov zameraných na ochranu spotrebiteľa. Niektoré cestovné kancelárie namietajú proti postupu inšpektorov, ale výsledok kontroly znalca problematiky neprekvapuje. Je to čiastočne dôsledok toho, že spoločnosť začiatkom 90. rokov vytvorila značný priestor pre merkuriálnu amoralitu, čo bolo vodou na mlyn tým cestovným kanceláriám, ktoré organizovali časť čiernych nákupných zájazdov do Turecka. Nový zákon o zájazdoch vnáša nový poriadok, nový systém a nový prístup k ochrane spotrebiteľa, a tým aj do prevádzky cestovných kancelárií. Prepája ekonomiku cestovných kancelárií s finančnými inštitúciami, ktoré na jednej strane poistia cestovnú kanceláriu proti úpadku, ale na strane druhej sa musia brániť proti riziku ich krachu. Či z poisťovní to bude Union alebo sa poisťovne spoja tak ako v Česku, do poolu, sa ukáže v krátkom čase. Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |